Beste UWV, Ik heb een vraagje. Ik ben nu 28 weken zwanger en sinds vorige week ziek gemeld op mijn werk. Dit komt door een verhoogde bloeddruk in de zwangerschap waarvoor ik ook ben doorgestuurd naar de gynaecoloog. Ik wilde zelf graag nog halve dagen blijven werken, maar door de gynaecoloog is mij aangeraden te stoppen met werken. Dit doorgegeven aan werk en voor 100% ziekgemeld. Ook ben ik al gebeld door het UWV en zouden mijn uitkering in orde maken. Ik krijg toch nog een brief van de arbo arts van mijn werk dat ik mij daar moet melden. Gaat dit altijd zo? Ze kunnen toch contact opnemen met het ziekenhuis? Ik woon namelijk niet echt om de hoek en moet een uur heen en terug reizen. Mvg, Kersje24
Beste Kersje24, Wat vervelend dat je ziek geworden bent! Je kan dus niet meer werken en bent ziek gemeld. Omdat je ziekte door je zwangerschap komt, heeft je werkgever je ziek gemeld bij UWV waardoor UWV de aanvraag voor jouw Ziektewet-uitkering in behandeling heeft genomen. Nu vraag je je af of het wel klopt dat je bij de arbo-arts van de werkgever moet komen. Wanneer je ziekte door je zwangerschap komt, kan UWV je Ziektewet-uitkering betalen. UWV zal daarvoor gaan beoordelen of je ziekte een gevolg is van je zwangerschap. De verantwoordelijkheid voor verdere begeleiding tijdens zou ziekte blijft bij de werkgever liggen. Het klopt dus wel dat je bent uitgenodigd bij de arbo-arts van je werkgever. Als je overleg wilt over de noodzaak van deze afspraak, dan kan je overleggen met de werkgever en/of arbodienst. Ik wens je een goede verdere zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam