Onzeker en even mijn verhaal doen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Delight, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Hallo allemaal,

Vorige week is mijn zoontje geboren en ik wilde gelijk borstvoeding geven. Ik moest ook bijvoeden ivm dat ik zwangerschapsuiker had.

Na veel ellende hebben we besloten een kolf te huren om zo de bv wat meer op gang te brengen. Hij kon dat zelf niet omdat hij een 37-weken-kindje was en die schijnen minder energie te hebben om de boel op gang te kunnen brengen.

Alles liep goed en sinds gisteren voed ik met een tepelhoedje. Dat ging naar mijn gevoel wel goed. Ik dacht dat hij regeldagen had en dat hij daarom zoveel aan de borst wilde.. maar volgens mij is mijn productie minder geworden.

Ook voel ik ineens een heel hard stuk in mijn rechterborst, maar wegmasseren lukt ook niet. Ik heb 2x gekolfd vanavond.. 1x om beide borsten 'leeg' te kolfen en 1,5 uur later nog een keer...

In plaats van de 140 cc die ik gisterochtend kolfde, kolfde ik net maar in totaal 70 cc. Kan de borstvoeding zo ernstig teruglopen na 1 dag?

Ik ben echt heel onzeker en veel te bang dat hij niet genoeg krijgt. Maar hij heeft wel steeds poep en plasluiers.. dat is toch ook wel goed.

Dus wie kan mij even gerust stellen of tips geven.
    Ik ga in ieder geval morgen de wijkverpleegkundige bellen met de vraag of ze snel wil komen wegen en of ze nog wat tips heeft.

Verder ben ik beetje verdrietig, want ik ben bang dat ik niet borstvoedingswaardig ben ofzo..

Sorry voor het lange, wellicht onsamenhangende verhaal..
    Maar het enige nadeel van bv is gewoon dat je niet weet hoeveel hij binnen krijgt op een dag.. en dat maakt mij echt onzeker. Hij moet goed groeien..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je bent net een week geleden bevallen van de je eerste kindje. Natuurlijk ben je onzeker! Geeft niks.

Colin heeft voldoende poep- en plasluiers, zeg je. Hij was in een week weer terug op zijn geboortegewicht. Allemaal prima. Ik snap dat je hem ook graag weer wilt wegen. Ik vond die extra bevesiging ook altijd fijn. Na de kraamweek ben ik de eerste tijd elke week even gaan wegen bij het cb. Maar die behoefte werd steeds minder. Je ziet straks vanzelf aan je kindje dat het goed gaat. Echt!

Wat betreft het kolven: hoeveel jij kolft, zegt niks over hoeveel Colin drinkt. De meeste vrouwen krijgen met een kolf minder uit hun borst dan hun kindje kan drinken. Dat het nu minder wordt dan je gewend was, is normaal. De eerste dagen heb je waarschijnlijk een stel watermeloenen gehad. ;) Die stuwing is nu aan het afnemen. Je borsten produceerden eerst teveel en ze gaan zich nu afstemmen op de behoeft van je zoon. Het wordt nu dus normaal. Als je Colin laat drinken wanneer hij wilt, komt hij nooit te kort. Je borsen passen zich aan hem aan. Als je het idee hebt dat hij na ee voeding nog niet tevreden is, zou je kunnen kolven. Je hebt dan extra melk om aan hem te geven en je krikt er tegelijk je productie mee op. Maar probeer hem zoveel mogelijk bij jou aan de borst te laten drinken. Hij moet dat toch leren!

In het begin is het heel normaal als een baby 8 - 12 keer (soms nog wel vaker!) per 24 uur drinkt. Kinderen die de fles krijgen, drinken minder vaak. Maar laat je niet wijsmaken dat vaak drinken betekent dat je noet genoe melk hebt ofzo. Dat is een bakerpraatje. Veel drinken is normaal en zorgt juist dat je borsten precies genoeg melk maken.

Blijf lekker luiers tellen en op je kind letten. Hij gaat straks wat meer huilen dan je nu gewend bent. Dat hoort er ook bij. Rond een week of zes huilen de meeste kindjes het vaakst. Daarna heb je het ergste gehad en wordt het weer minder. Schrik daar dus niet van!

Succes en vergeet niet van je kind te genieten!

3. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik sluit me aan bij de wijze woorden van me voorganger!!

4. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Bedankt!
    Mijn dag is weer goed :D

5. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ook ik ben het eens met mijn voorgangsters maar wilde nog even toevoegen, dat je ook altijd ondersteuning kunt vragen aan een lactatiekundige. Die heeft mij destijds ook heel erg kunnen helpen met mijn moeizame start. En zoals je ziet heb ik (mede door de goede hulp in het begin) daardoor vrij lang gevoed.

En echt...zolang je kindje voldoende poept en vooral plast en tevreden is, heb je geen reden tot zorgen. Sterker nog: al het getob of je wel genoeg melk hebt, is alleen al een factor om je productie te laten dalen ;)

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

7. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    tupp heeft het heel goed verwoord. gewoon lekker de borst geven als je zoontje erom vraagt. hij en jij regelen dat prima samen. idd schrik niet met 6 weken, want dan kunnen ze echt heel erg veel huilen. dat had mijn manneke ook, maar is echt normaal hoor en dat gaat ook gewoon weer over. je productie zal mogelijk nog een paar keer even teruglopen, maar maak je niet druk en blijf gewoon aanbieden dan komt het goed.

enne.... VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE ZOON!!!

geniet ervan

8. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik sluit me ook aam bij alle voorgangers. En ik zou gewoon lekker zo vaak naar het inloopspreekuur gaan als je wilt, om te wegen. Heb ik ook gedaan, en dat was een behoorlijke boost voor mijn zelfvertrouwen.

9. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Tupp heeft het super verwoord. Ik had hier de eerste 3 weken het idee dat ik bijna fulltime aan het voeden was en zelfs de kraamzorg probeerde om een minimaal 3 uren schema aan te houden wat voor mijn meisje echt te weinig was. Ik werd ook onzeker van zeker omdat mijn vriend ook nog eens begon met "Misschien heb je wel te weinig". Ik deed voor mijn geruststelling na de laatste avond voeding nog 30 cc Friso Hypoallergeen aanbieden maar dit heeft ze maar 1 keer opgedronken (op dag 4, maar ik had een KS gehad dus dan komt het zoiezo later op gang). Kunstvoeding aanbieden moet dus zeker niet maar ik kreeg zo een prettiger gevoel, ik werd erg zenuwachtig van plasluiers tellen en beoordelen of het een 'goede plasluier' was of een matige. Zelfs die streepjes van de pampers newborn gaven me niet genoeg zekerheid :).

Gelukkig volgehouden en wekelijks gaan wegen dat gaf me een grote geruststelling (doe ik nu nog wekelijks, beetje overdreven maar ach tis ook een leuk uitstapje :p) en met een week of 4/5 schrok ik me rot toen ze ineens met 10/15 minuutjes klaar was (voorheen soms wel 45min!). Ze kon ineens heel effectief drinken van de ene op de andere dag!

Hier was trouwens een draagdoek/zak bij het huilen een enorme uitkomst. En inderdaad, na de 6 weken nam het huilen met een grote vaart weer af!

10. Brace

Brace Lid

13 jan 2011
    42
    2
    0
    NULL
    NULL
    Even voorop gezegd, ik heb zelf nog geen praktijk ervaring met borstvoeding. De eerste is nog in ontwikkeling zeg maar. Ik heb dus alleen zo een borstvoeding cursus gehad.

Ik heb gehoord dat een tepelhoedje verhinderend kan werken. Natuurlijk is dat per persoon anders.

Beste advies is inderdaad gewoon een lactatie kundige mee te laten kijken, zij kan je veel beter vertellen hoe en wat wanneer ze mee kijkt en bevestiging van een professioneel persoon is voor je eigen zekerheid gevoel het beste wat er is.

Succes met de borstvoeding

Groetjes
    Brace

11. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Even tussendoor een update.
    Gisteren kwam de wijkverpleegkundige even wegen, ook omdat ik zo onzeker was.

Hij bleek 175 gram te zijn aangekomen in 2 dagen. Aan voeding en voedingstoffen dus niks te klagen. Ook gaf zij mij het advies om steeds minder met tepelhoedje te gaan voeden. En ook dat gaan goed. Ik zit nu op 70% tepelhoedje en 30% gewoon de tepel.

Ik hoef geen lactatiekundige hoor. Het loopt nu wel lekker.
    Hij heeft nu last van zo'n regeldag. Wil telkens drinken, lijkt niet verzadigd en mijn borsten voelen 'leeg' aan. Maar hij krijgt genoeg binnen hoor..

Bedankt voor al jullie reacties en tips. Top, want ik voel mij al veel minder onzeker. Maandag komen ze weer wegen.. ik ben benieuwd!

12. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Lieve Fruity,

Je doet het super! Het is gewoon moeilijk te beoordelen hoe veel hij drinkt. Wij hebben helaas geen maatstreepjes meegekregen. Het enige wat je kan doen is op zijn signalen letten en dat doe je al :)
    Super dat het hij alweer 175 gram is gegroeid en fijn dat het goed gaat met afbouwen van het tepelhoedje!

Bang zijn dat je niet "borstvoedingswaardig" bent is nergens voor nodig! Je gaat er voor de volle 100% voor en dat zegt al genoeg!!

Dikke kus Dinges

Deel Deze Pagina