eten en de warmte? of......

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel17, 22 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Dochter eet nu wat slechter ivm de warmte. Ook is de beruchte anderhalf jaar nu ook wel gekomen natuurlijk, ze schijnen dan minder te gaan eten.

Hier nu patat alleen met mayo
    Nee is ook echt nee bij haar
    Maar na enkele minuten ziet mijn koekje er ook lekker uit en staat ze bij mij te kwijlen.. nieuwsgierigheid of echt honger? Ik weet het niet!

In hoeverre kan ik haar "dwingen" om te eten? Een echte kop zit dr op soms... ik vind het moeilijk om haar (en mezelf!) daarin te sturen..... :)

Of is het gewoon de hitte en heeft ze een korter lontje / is sneller moe? Wie zit ook in het schuitje?

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Onze dame is bijna 1,5 maar ik kan me niet voorstellen dat ze weinig gaat eten. is een vreetzak haha. Maar we zullen zien.

Ik heb de regel: Ik bepaal wat ze eet en zij bepaalt hoeveel. Ik denk dat het daarom een dame is die graag eet, geen dwang dus. Als ze honger hebben eten ze echt wel. Maar als ze niet eet, dan ook geen toetje of lekkers.
    Hier is het de enkele keer dat ze niet wil dat ik het eten buiten haar bereik zet. Ik eet lekker verder en daarna geef ik haar weer... en dan eet ze altijd zonder morren.

Wel merk ik ook dat de warmte erop werkt, ze at haar warme eten een keer niet. Maar ik had er zelf ook amper zin in...

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gewoon op normale tijden, normale maaltijden aanbieden.

Ochtend: melk en brood of pap
    Tussendoor: fruit 1 à 2
    Lunch: melk en brood of soms iets anders
    Tussendoor: fruit/kwark/rauwkost (iets van deze 3)
    Avond: normale porties en naar wens iets meer. Daarna fruit of yoghurt

Als jij op deze manier gezond en lekker eten aanbiedt, dan laat zij wel zien hoeveel trek ze heeft. Op deze leeftijd kan de hoeveelheid per dag verschillen. Geeft niks.

Liever geen andere dingen aanbieden wanneer ze minder eet. Dan heeft ze blijkbaar geen trek.
    Koekjes tellen niet als honger indicatie. Elk kind kan wel koekjes eten, dat hoeft geen honger te zijn. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld door geen koeken te eten. Mocht je niet zonder willen, dan even ik het zicht. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar ik geef liever stukken komkommer en tomaat dan koeken.

4. kwebbel17

Je hebt gelijk hoor Carino! Ik ben ook van het fruit. Nog wel een paar vraagjes:
    - Ontbijten doet ze slecht, ze eet liever een stuk fruit. Is dat erg?
    - welk bestek is goed om te oefenen en dan mn een lepel? Ze oefent nu met een gebaksvorkje (Bedankt MMarianne voor de tip!) Ik lees veel over diverse dingen. Liever geen kromme aangepaste lepel of moeten ze daarmee wel oefenen?

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik vind persoonlijk dat je nooit eten mag dwingen. Wel een paar keer proberen, maar als het niet gaat, dan niet.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Alleen fruit als ontbijt is te weinig. Ik zou dan proberen melk te geven eerst en iets later brood? Of wat afwisseling: pap, havermout met yoghurt en fruit erin, omeletje.
    Mijn dochter eet altijd eerst wat pap en daarna krijgt ze wat fruit als in blauwe bessen.
    Brood hoeft niet altijd maar een wat steviger ontbijt dan fruit is wel beter. Lust ze yoghurt met wat granen en dan fruit erin?

Verder qua bestek ben ik makkelijk. Ik verwacht niet dat ze met bestek eet. Ik leg altijd een gebaksvorkje en lepel neer en zij beslist of ze het gebruikt of met de handen eet.
    Ik ga er bij heel veel dingen van uit dat ik iets echt consequent aanleer wanneer ik echt vind dat het nodig is. Ik vind bijvoorbeeld dat een kind van 1/2 nog niet met bestek hoeft te eten. Oefenen mag altijd, dat kiest mijn dochter dan zelf. Probeer wat dingen, alles is nu nog prima joh :D

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik geef als ontbijt eerst brood en daarna pas melk. Doe ik het andersom eet hij niks. Misschien geef jij haar ook eerst drinken en eet ze daarom haar ontbijt slecht?

Hier eet hij ook met fases slecht. Ik ben nu met monkeyplatters begonnen, of toch ongeveer en het werkt! Dat doe ik nu met het fruit omdat hij dat slecht at.

Nee is bij hem ook nee. Proeven zit er dan ook niet in maar heel langzaam aan komen er nieuwe dingen bij. Hij moet ze alleen 20 keer zien vooraleer hij eens proeft :) als het iets vloeibaars is dan veeg ik wat op zijn lippen :p maar met vlees en groenten gaat dat niet :)

Dylan eet niet echt veel maar hij blijft wel mooi op gewicht. Ze zullen dat denk ik wel zelf regelen

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wat Carino eigenlijk zegt: Gewoon op normale tijden, normale maaltijden aanbieden...

Hier krijgt ie vaak een broodje met een fruitje als ontbijt maar heeft ook een fase gehad dat ie geen brood hoefde, at toen wel van die cracottes...gewoon wat proberen.

En met 1.5 jaar hoeven ze echt nog niet netjes te eten. Toen at ie hier ook nog niet goed met een lepel en hoor dat ie nu voor z'n 2.5 jaar heel netjes eet, geef het de tijd. Zou geen speciaal bestek aanschaffen.

(en graag gedaan, had de gebaksvorktip ook van iemand hier :D)

9. kwebbel17

Oh ja cracotte! Stom zeg.....
    Wat ze wel lust (ook gisteren achter gekomen) rijstepap! Bambix geprobeerd maar hoeft ze nu even niet. Wellicht wel met fruit erin, das nog ff afwachten.

Ik geef nu brood en melk samen, want ze wil af en toe een slokje (logisch denk ik).

@MMarianne: heb je ook nog tips voor een lepel? :D

Deel Deze Pagina