Dag dames, Ik ben lerares op een middelbare school en mentor van een 5 havo klas. Aangezien de leerlingen volgend jaar een opleiding gaan doen begeleid ik ze bij hun keuze. De meeste weten inmiddels wel wat ze willen doen, maar ik heb een meisje waar ik niet helemaal uit kom wat nou het beste bij haar zou passen. Ze weet heel duidelijk dat ze iets met kinderen wil doen, het liefst jonge kinderen. Werken in de kinderopvang is geen optie (mbo niveau, zij en ouders willen hbo niveau). Na wat rondkijken en vragen kwamen we uit op 3 opleidingen die bij haar interesse aansluiten namelijk: Lerares basisonderwijs, pedagogiek en pedagogisch management kinderopvang. Ze is bij alle 3 de opleidingen ook geweest voor zowel een open dag als een meeloopdag, maar ze weet echt niet wat ze moet kiezen. Nou kan ik op internet wel wat verschillen tussen de opleidingen vinden (lerares basisonderwijs is me wel duidelijk), maar misschien kan iemand hier op het forum mij meer vertellen over pedagogiek en pmk. Oftewel: Met welke opleiding denken jullie dat je het meest in aanraking komt met jonge kinderen? En vooral bij pedagogisch management kinderopvang weet ik niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Ben je dan wel echt met de kinderen bezig binnen de groep of ben je meer achter de schermen bezig met de kinderen (dus minder direct contact en meer managen en leidinggeven)?
SPH? Maatschappelijke dienstverlening? Volgens mij heet dat MWD. PABO? Misschien dat je dan bij jeugdzorg (of hoe het nu dan ook heet) of een instelling voor een vorm van begeleid wonen terrecht kan komen?
Pabo hadden we inderdaad al in het lijstje staan. SPH trok haar niet zo, maar ik zal eens kijken bij maatschappelijke dienstverlening!
In de zorg met kinderen, richting kinderarts of op een afdeling in het ziekenhuis met kinderen als verpleegkundige op hbo niveau?
De zorg trekt haar ook niet. Eigenlijk heeft ze de 3 opleidingen die haar het leukst lijken wel gevonden, alleen de keuze ertussen komt ze niet uit. Alle opleidingen hebben zowel voor als nadelen.
Lastige keuze! Met pedagogiek kan je wel iets meer kanten op als beide andere vakken, maar het is op dit ogenblik natuurlijk ook een sector waarin vrij weinig banen te vinden zijn. Maar dit kan natuurlijk over een paar jaar weer totaal anders zijn. Ik werk zelf als adjunct Vestigingsmanager op een kdv en voor mij houdt dat in: 3 dagen op de groep en 1 op kantoor, ik ben dus veel bezig met de kinderen zelf. Als je echt Vestigingsmanager bent, ben je wel veel minder met de kinderen bezig en meer met het gebeuren eromheen. Natuurlijk loop je ook dan wel eens de groepen op en heb je overleggen met de PMers over de kinderen, maar je bent over het algemeen niet fysiek met ze bezig.
Dan zou ik als ik haar was gaan voor Pedagogiek (of SPH, zou persoonlijk voor die studie kiezen). Daarmee kun je altijd nog op een basisschool gaan werken als Remedial Teacher. Ik dacht dat er een mogelijkheid was om deze studie te doen in combinatie met de PABO maar kan ook zijn dat dat Pedagogische Wetenschappen (WO) is. Als ik haar was zou ik folders aanvragen van Pedagogiek en de PABO en naar de open dagen gaan. PMK zou ik niet doen want daar is héél moeilijk werk in te vinden en de kans dat ze dan echt met kinderen gaat werken is een stuk kleiner dan bij de andere opleidingen. Ik heb zelf Pedagogische Wetenschappen gestudeerd en heb er spijt van dat ik niet voor SPH ben gegaan.
Mijn leidinggevende ziet de kinderen alleen als ze wat te drinken komt halen of met een pm meting Dus als ze echt met kinderen wil werken is dit niet de juiste keuze Van de 3.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal Sph eens voorleggen, ik denk dat dat misschien wel iets is. Pmk is zoals ik lees meer buiten de groep werken dat lijkt me niks voor haar.
Ik ben zelf opgeleid tot HBO pedagoog. Pedagogiek gaat over de ontwikkeling van kinderen van 0-18 jaar. Je studie gaat over de normale ontwikkeling van deze kinderen, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan diverse problematieken (verstandelijke beperking, gedragsstoornissen enz). Heel simpel gezegd ben je aan het eind van je studie opvoedingsdeskundige.. Met de opleiding kun je veel kanten op. Denk aan jeugdzorg, gehandicaptenzorg, kinderopvang, maar bijv. ondersteuning bieden bij de opvoeding (van kleine dagelijkse problemen tot ernstige problematieken). Wel eerlijk, momenteel is het moeilijk om echt als pedagoog aan de slag te gaan (er is weinig werk in te vinden).. maar goed, wie weet hoe de situatie over 4 jaar is.. Het is wel echt een leuke, interessante studie! SPH is wat breder georiënteerd..(bijv ook ouderenzorg)
Ik zou zeggen: sph. En dan lekker in de kinderopvang gaan werken of als klassenassistent. Ouders blijmet hbo opleiding, kind blij want ze kan doen wat ze ècht graag wil!!!!
volgens mij is het eerste jaar sowieso alle opleidingen samen en kies je in jaar 2. het eerste jaar is dan SPH/MWD en nu weet ik niet of pedagogiek hierbij zit of dat dit gedeeld is met toegepaste psychologie. MWD is meer gericht op begeleiden/ondersteunen van individuen. SPH is gericht op groepen. (kinderen, gehandicapten) pedagogiek is gericht op kinderen en ouders.
@Annekeruiter85: Bedankt voor je uitleg! Werkaanbod is inderdaad helaas weinig over te zeggen. In de kinderopvang en basisonderwijs is momenteel ook niet veel aanbod meer. @taliaa: is het niet zo dat je bij sph opgeleid wordt voor verschillende doelgroepen? En niet speciaal voor kinderen? @xxKissesxx: Pmk en pedagogiek hebben eerste 2 jaar hetzelfde programma wat ik heb gelezen. Daarna richt pmk zich ook op management en ondernemen en pedagogiek niet. Ik denk dat pedagogiek haar wel meer ligt want dat is meer gericht op kinderen (en hun ouders) dan sph en mwd.
Klopt hoor. Maar als ik kijk naar mijn oud studiegenoten zijn er heel wat op een mdo functie in de praktijk terecht gekomen. of bijv op een behandelgroep voor peuterskleuters of een mkd. denk dat ze zoiets heel leuk zou vinden!! zelf ben ik uiteindelijk de hbo v gaan doen.
Als ze het nog niet zo goed weet zou ik pedagogiek kiezen (heb ik zelf ook gedaan). Het is een lekker brede opleiding (ik zeg altijd: ik kan alles onder de 18.) en mijn laatste baan was als beleidsmedewerker in de kinderopvang. Daarnaast werkte ik op een bso dus de combi hbo-functie en het werken met de kinderen zelf is wel te maken. Werken als remedial teacher zoals eerder geopperd werd zit er als pedagoog meestal niet in. Dit zijn vaak doorgestroomde leraren. Het is nl handig als ze een lesbevoegdheid hebben. Ik zoek al jaren naar zo'n baan. 😏
Pedagogiek en dan een master orthopedagogiek? Of psychologie en daarna master kinderpsychologie? Beiden zware beroepen met kindjes met (ernstige) problemen.
Psychologie is een universitaire opleiding dus daar kan ze niet naar toe met een havo-diploma TS: je hebt PB!
Ik zou voor pedagogiek gaan of SPH. Mwd kom je haast niet met (kleine) kinderen in aanraking, veel meer volwassenen, oudere en anders jongeren. Maar kleine kinderen eigenlijk nauwelijks. P
Ik heb zelf mijn hbo pedagogiek diploma en jaren in de kinderopvang gewerkt naast mijn deeltijd studie. Ze hebben in de kinderopvang graag hbo'ers! PMK is meer met de pm'ers, ouders etc werken dan met de kids zelf. Medisch kinderdagverblijf is hbo, misschien is dat iets?