Het gaat al een tijd niet lekker tussen mij en mijn vriend. Ik denk erover na om uit elkaar te gaan. Het is een moeilijke beslissing, er zijn wel twee kinderen in het spel. Ik ben er nog niet uit. Voordat ik emotioneel verder kan denken wil ik eerst weten waar ik aan toe ben als het echt gaat gebeuren. En dan vooral: waar ga ik wonen met de kids? We hebben nu samen een koophuis. Dat is te duur voor ieder op zich. We zullen het dus moeten verkopen. Maar gezien de huidige woningmarkt kan dat wel eens heel lang gaan duren. Ik wil graag gaan huren voorlopig. Nu sta ik al 13 jaar ingeschreven in mijn oude gemeente, maar ik woon al 10 jaar niet meer in de buurt. We zijn gaan samenwonen in de plaats waar hij al woonde. Ik heb nu dus geen binding meer met mijn oude woonplaats. Terwijl ik daar wel heel graag naar toe zou willen verhuizen. Maar ik kom nu dus niet meer in aanmerking voor een woning daar, tenzij ik daar ga werken. Dat wil ik natuurlijk wel proberen, maar als ik niks kan vinden daar ben ik gedwongen mijn huidige baan te houden. Dat is 45 minuten rijden, op zich wel te doen. Ik werk nu 2 1/2 dag en verdien daar 18500 op jaarbasis mee (bruto). Ik heb even een online berekening gemaakt wat ik dan voor hypotheek zou kunnen krijgen en dat is ongeveer 58.000. Daar kan ik natuurlijk nooit wat voor kopen. Tenzij ik in een garage ga wonen. Ook van mijn netto salaris (1100 euro) denk ik niet dat ik echt wat kan huren. Ik kom vanwege de binding niet in aanmerking voor sociale huur. En in deze woonplaats sta ik niet ingeschreven. Ik kan wel voor een paar maandjes bij mijn moeder intrekken desnoods, maar daar kan ik natuurlijk ook niet blijven met twee kinderen. Heel verhaal he. Maar ik kom er echt niet uit. Dit zou toch niet betekenen dat ik noodgedwongen maar samen moet blijven? Ik ben er nog niet uit, maar ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben als het wel zo is. Alvast bedankt voor het meedenken.
Enige wat ik wel weet is dat je met jouw jaarinkomen aardig wat huursubsidie kan krijgen, maar dan moet je inderdaad wel iets vinden tussen de 500-600 ofzo en dat is met particulier huren wel heel moeilijk. Tenmiste dat ligt ook wel weer aan de locatie, hier zie ik best wel eens wat staan particulier voor 600 ofzo. En een dag extra werken, zou je dan wel kunnen kopen? Ik heb een huurhuis, maar ik kon een paar jaar geleden tot 120.000 kopen op alleen mijn salaris. (zal tegenwoordig helaas wel anders zijn denk ik?) Ik zou nog even goed gaan zoeken en rond gaan kijken en écht niet bij elkaar blijven om deze reden. Ik ben ook weer alleen met mn 2 kindjes en dat is prima te doen!
Wow mamavan2liefies, moeilijke situatie. Hier gaat eht alleen om inschrijving en neit om binding. Dus als je al 13 zou staan ingeschreven zou je, ookal heb je geen binding, wel recht hebben op sociale huur. Maar goed, daar heb je natuurlijk niets aan. Particuliere huur zou inderdaad nog kunnen. Hier heeft de woningbouw moet de woningbouw een bepaalde percentage verhuren aan lage inkomens. Dat is wel het grootste deel (sociale huur dus) maar een deel mag ook hoger verhuurt worden. Misschien is dat bij jou ook zo. Niet dat je inkomen te hoog zou zijn, maar dan is dus een precentage niet voor sociale huur, en misschien dat je daar dan ook niet die binding voor zou moeten hebben. Je moeder, woont die wel in de plaats waar je wlt gaan wonen en ingeschreven staat? Anders zou je kunnen overwegen daar te gaan wonen tijdelijk. Dan zou je dus binding opbouwen met de plaats en misschien weer wel voor die sociale woningen in aanmerking komen. Zou inderdaad zeker niet samen blijven alleen om woonruimte. Veel succes gewenst!
Ja mijn moeder woont daar wel, maar ik moet er minimaal 2 jaar wonen om weer binding te hebben. En dat vind ik wel erg veel om mijn moeder aan te doen. Die zit daar ook niet op te wachten... Ik ben bijna genoodzaakt om maar een nieuwe vriend te zoeken lijkt wel, zodat je het op twee salarissen kan doen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Ik vind het echt vreemd dat hier geen vangnet voor is. Er zijn toch zat vrouwen die wegwillen, ik snap niet hoe die dat doen.... Tja, als ik fulltime zou gaan werken zou ik wel meer verdienen natuurlijk, maar ik zie dat echt niet zitten, fulltime en alleenstaand. Dat wil ik echt niet voor de kids. Dan blijf ik liever in deze situatie, ik wil niet dat ze er de dupe van worden. Misschien moet ik nog een paar jaar wachten, tot de jongste naar school gaat. Dat is over 2 1/2 jaar. Dan kunnen ze overblijven enzo. Maar dat zie ik ook niet zitten eigenlijk.
Wat een vervelende situatie!! Ik zou eerst even kijken of jouw inschrijving nog wel geldig is. Ben je ingeschreven voordat je hier ging wonen of heb je je hierna ingeschreven? Hier is het nl zo dat als je ingeschreven bent en je verhuisd, koop of huur, komt je inschrijving te vervallen en moet je je opnieuw inschrijven. Ik neem aan dat je voor je kindjes en eventueel jezelf wel allimentatie krijgt? Heel veel sterkte!
Ik stond al ingeschreven voordat ik ging samenwonen en dus uit die plaats verhuisde. Dat zou helemaal vervelend zijn, dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. Dan kan ik dus gewoon niet weg. Ik denk dat ik wel alimentatie krijg, maar dat zal vast niet genoeg zijn om een huis van te kopen? Het goedkoopste flatje in die plaats is 165.000 euro... Dat kan ik toch nooit betalen? Ik heb nu 1100 euro per maand. Ik heb geen idee hoeveel alimentatie ik zal krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat het genoeg is...? Als je alleen al kijkt naar verzekeringen enzo, water, licht, tv, boodschappen... Pfffff, waarom is dit zo moeilijk? De hele beslissing uberhaupt al om weg te gaan is al killing...
Ik zou als ik jou was maandag even die woningbouwvereniging bellen dan weet je het zeker. In deze regio is het in ieder geval wel zo. I hem het toevallig 2 jaar terug met mijn moeder mee gemaakt en nu zit mijn broertje in deze situatie ( dan wel zonder kids maar toch). Is het niet mogelijk iets particulier te huren? Misschien kun je de gemeente bellen voor een urgentie? Ook dit krijg je hier niet maar misschien bij jullie wel, het proberen waard zou ik zeggen. Van mijn collega hoorde ik van de week (ligt in scheiding) dat hij ook zijn huis moet verkopen. Hij krijgt omdat hij een koophuis achterlaat een kwart van zijn woonjaren bij zijn inschrijving is niet veel maar in ieder geval iets. Heel veel sterkte!!
Wat een nare situatie. Helaas is soms wat je wil niet altijd mogelijk, zodra je alleenstaande ouder wordt . Is het geen idee om je in te schrijven als woningzoekend in de plaats waar je nu woont? Ik weet niet waar je woont, maar bij ons hoef je geen binding te hebben met een bepaalde gemeente als het in dezelfde regio ligt. Aan de andere kant van het land is natuurlijk weer een compleet ander verhaal. Je moet ook denken aan hoe je de verdeling dan wil doen. Als jullie Co-ouderschap, willen doen is het haast onmogelijk (als de kids naar school gaan) om in verschillende steden te wonen. En als je man ook het huis niet kan betalen, waar gaat hij heen dan? Ik zou ook heel graag 2,5 dag willen werken en mijn kind(eren) willen ophalen elke dag, maar dat is helaas (financieel) niet mogelijk als alleenstaande (in mijn situatie). En dan vind ik dat je met 2.5 dag een netto salaris van 1100 pm best goed doet. Informeer bij de woningbouw van de plaats waar je wil gaan wonen en wat nou precies de eisen zijn. Zoek eventueel ook online waar je recht op hebt (belastingdienst/gemeente) als alleenstaande ouder met kinderen. Succes