Wij gaan regelmatig uit eten met dochter hoor. Wij gaan graag en vaak uit eten en daar horen kindertjes ook gewoon bij. Huilen heeft ze nog nooit gedaan. Ze vermaakt zich over het algemeen prima en wij vinden het erg gezellig. Daarnaast gaan we ook wel uit eten zonder haar, maar ik vraag liever niet te vaak om oppas. Ik vind het van de zotte dat hier mensen "menen te vinden" dat men zonder kind uit eten moet gaan. Wij boffen toevallig met een kind dat zich goed gedraagd in een restaurant. Maar dat is ook een kwestie van opvoeding, toen ze 5 weken was ging ze voor het eerst mee...
Doe waar jij te prettig bij voelt! Het ligt een beetje aan waar we gaan eten of we ons zoontje meenemen. Als hij mee gaat houden we er rekening mee door niet te lang te tafelen. We nemen zijn eten mee en wat te spelen en tot nu toe gaat dat goed.
Dit ben ik het niet geheel met je eens. Wij voeden onze zoon naar onze mening ook goed op, maar hij laat zich echt niet alles opleggen hoor. Als hij een vervelende bui heeft is er gewoon geen land meer mee te bezeilen soms...
@guppie81: ik voel dat wel een beetje als een steek onder water. Misschien niet zo bedoeld, maar het is ook voor een groot deel 'de aard van het beestje', en daar kan je met opvoeding weinig aan veranderen. Mijn zoontje liep met nog geen tien maanden en stond met 13 maanden bovenop de tafel. Hij is nogal fysiek, en niet zo van het stilzitten. Natuurlijk moet hij soms ook gewoon zitten van mij, en dus 'oefenen' we dat ook. Zo moet hij altijd zittend eten en drinken bijvoorbeeld. Maar in zijn geval is het ook gewoon echt zielig om hem te lang te dwingen om te zitten. Hij wil alles gewoon zien en op onderzoek uit...
Bij ons in het dorp zit overigens een restaurant met een 'kinderhoek'. Das wel ideaal en als Sil kan lopen zullen we daar vast gebruik van gaan maken Kunnen papa en mama rustig eten en kind kan, meestal met andere aanwezige kindjes, lekker spelen in hun eigen hoekje.
wat een onzin zeg! kinderen van anderhalf en jonger willen ontdekken en niet stil in een stoel zitten wachten tot mama en papa hun nek volhebben! ik vind dat niets met opvoeding te maken hebben maar wel n teken dat je kind zich wil ontwikkelen en dat vind ik belangrijker dan dat ze met n jaar in n stoel blijven zitten! en als jou kinderen zich op die leeftijd laten zeggen dat ze stil moeten zijn en moeten blijven zitten? chapeau!! dan wil ik ook graag je recept want jayla zou me keihard uitlachen
hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, heel fijn dat jullie kindje dat geweldig vind en zich braaf gedraagd, maar niet elk kind doet dat he... ik doe mijn kinderen er echt geen plezier mee om meer dan een uur aan tafel te zitten... en ik denk de medemens in het restaurant ook niet mijn kinderen worden opgevoed met waarden en normen maar uren stil aan een tafeltje zitten dat gaat me niet lukken.. ja tenzij je steeds maar weer de tiran moet uithangen.. neee dan gaan we wel savonds uit eten als de kids in bed liggen hoor... vind er echt niks aan als je in het gebler moet zitten eten... kinderen zijn kinderen en die horen niet in een restaurant thuis met zo'n jonge leeftijd als ze er niks aan vinden... dan gaan we wel naar de mac
ohja en wacht maar tot je tweede kindje geboren is... kijken of het dan nog steeds zo goed gaat hihi....
Bedankt voor alle reacties! In no time 48! Ik stelde deze vraag ook omdat we een aantal weken geleden op een koopavond aan het shoppen waren en toen honger kregen. Vervolgens durfden we niet een restaurantje binnen te stappen... en hadden best trek....
Oh, maar in de stad zou ik gerust met kind een eetcafeetje instappen ofzo, hoor! Dat dan weer wel! Alleen als we echt uit eten willen regel ik oppas
Oh, maar je kan het toch gewoon proberen? Alleen inderdaad, zoals anderen al zeiden, dan alleen een hoofdgerecht bestellen. Als het dan niet gaat, kan je zo weg.
Gewoon doen dus! Enne... natuurlijk willen wij (hebben we nog niet gedaan) ook gewoon saampjes ècht uit eten, zonder de kleine. En dat gebeurt zeker nog wel. Ik heb het idd over als je onderweg bent, op vakantie o.i.d. Als we bijvoorbeeld met familie uit eten gaan, dan wordt het sneller iets van een wokrestaurant en dan kan de kleine denk ik ook gewoon mee. Dan zijn trouwens alle potentiële oppassers ook mee. Maar zoveel ervaring heb ik natuurlijk nog niet. Tuurlijk gun ik de kleine het liefst alle rust, maar wil geen strak regime hebben (anders is ze niets gewend en heb je als ouder geen keus meer).
Nog een toevoeging: alle respect natuurlijk voor ouders, die er alles voor over hebben om hun kind regelmaat te bieden! Ook is elk kind weer anders. Ik kan het alleen over de mijne hebben. Verschillende ouders hebben verschillende opvattingen/opvoedmethoden. Hierin kan niets verkeerd zijn. Ik ben opgegroeid met drukte (ben hindoestaans, kindjes gaan vaak mee naar feesten/bruiloften etc). Mijn kleine wil ik zoveel mogelijk ontzien, maar een beetje drukte kan ze niet aan ontkomen (als mijn familie er is, dan is het al een dolle boel). Ik wil haar dus t.z.t. wel laten wennen aan iets drukte.
Ik heb zelf lange tijd als restaurant manager gewerkt, en ook daar kwamen vaak ouders met kleine kinderen. De meeste echte kleintjes (van een paar maanden) die sliepen bijna de hele avond terwijl de ouders zaten te eten. Alleen de iets oudere kinderen vinden het vaak moeilijk om de hele avond te moeten zitten. Meestal hadden de ouders zelf kleurboeken, leesboekjes en knutselspulletjes bij ofzo, en daarmee waren die kinderen vaak wel een tijd mee te amuseren. Maar je had ook genoeg ouders, die hun kinderen gewoon rond lieten rennen, en daar had ik wel problemen mee, want het personeel loopt daar wel rond met borden warm eten, hete soep, en dienbladen met hete koffie. En als je er iets van zei dan kon je nog een grote mond krijgen ook, omdat ik me niet met hun opvoeding moest bemoeien.... Wij gingen volgens mijn ouders van kleins af aan mee naar restaurants en we gedroegen ons altijd voorbeeldig zei ze... Ongeduld, schreeuwen en huilen werd door hun gewoon niet getolereerd in openbare gelegenheden.
ik denk dat als ze een jaar of 6 zijn dat je dan pas echt gezellig met zn allen uit eten kunt gaan.... tot die tijd doen we dat hier niet hoor... de zoon van mijn man is nu 6 jaar en ik merk dat het steeds makkelijker wordt om ze bij te sturen en iets uit te leggen... bij de hele kleintjes zoals mijn dochters is dat best nog moeilijk...
Ik vind wokken ideaal.. Dan kan je zelf bepalen hoelang je blijft, enz.. Hebben onze kinderen altijd mee genomen. Laatst nog naar een buffet geweest, ging ook prima. Toen ze nog echt baby was, namen we gewoon de kinderwagen mee, en keken of dr een plekje was, waar ze niet in een "loop" pad stond. volgens mij heeft ze dr geen trauma van opgelopen
Ik zou het persoonlijk niet doen... Maarrrr dat ligt ook aan je kind denk ik. Mijn dochter (toen met de leeftijd van 3 maanden) ging echt niet de hele avond liggen slapen. Ik zou het erg vervelend vinden als ik met een schreeuwend kind andere mensen (die misschien 1x per jaar uit eten gaan en daar hard voor gespaard hebben) tot last zou zijn. En ik met het zweet in m'n nek m'n varkenshaasje naar binnen zitten stouwen.... nee, doe mij maar een oppas.
helemaal mee eens! in een mooi restaurant , waar je soms flink voor betaald , is niks zo irritant als blerende kids om en rondom je lekkere eten! en dan ook nog es telkens van die corrigerende ouders rond je tafel.... vreselijk zeg. maar idd in een bistro , cafe oid heb ik er totaal geen moeite mee hoor! vind het juist wel gezellig