Uit eten vanavond

Discussion in 'Gezondheid' started by Irisje24, May 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik weet dat het Voedingscentrum bepaalde richtlijnen hanteert, maar volgens mijn gynaecoloog zijn veel van die richtlijnen lichtelijk overdreven. Natuurlijk zitten er aan rauwe eieren bepaalde risico's, maar die zijn er ook als je niet zwanger bent.

Zo zei hij ook dat ik gewoon sushi mag eten als je het restaurant helemaal vertrouwt, want dat er in verse vis sowieso geen listeria kan voorkomen. Listeria ontwikkelt zich in bedorven voedsel. Nu moet je met verse vis ook altijd uitkijken omdat het sneller kan bederven dan pakweg ham.

Ik denk dat veel richtlijnen van het Voedingscentrum zijn ingebouwd onder de noemer 'better safe than sorry'. En dat is goed, maar ik zou er dus chocolademousse die ik zelf heb gemaakt niet voor laten.

2. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Bij rauwe eieren gaat het toch ook minder om de listeria maar meer om de salmonella? Geloof idd wel dat kans op listeria bij rauwe eieren heel klein is. En natuurlijk is het zo dat als iets vers is de kans op listeria kleiner is, maar daar zit het hem volgens mij niet echt in. Wel in de salmonella.

Van salmonella krijgt een baby volgens mij niets, alleen als zwangere vrouw ben je extra kwetsbaar natuurlijk. En salmonella zit erin of niet, dan maakt het niet uit hoe vers het is.

Tav vis weet ik het niet, eet geen vis, dus daar heb ik geen verstand van .

3. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Nouja heb iedergeval goed mijn best gedaan alles te vermijden.. Had ik extra wat meer salade besteld lees ik net ergens op internet dat daar ook listeria in kan zitten? Pff weet wel dat ik de komende 7 maanden niet meer uit eten ga. Veelste bang. Heb niet eens van het eten kunnen genieten door de angst echt jammer.

4. Fluo

Fluo Actief lid

Apr 15, 2016
    108
    0
    16
    België - Gent
    Als je aan iets twijfelt, gewoon niet nemen. Simpele regel hierbij is, als het rauw is, (of rauwe dingen bevat), niet eten. + Ook nog eens opletten met bepaalde vissoorten (die wel goed doorbakken zijn): sommige bevatten hele hoge concentraties kwik, wat heel schadelijk is.

5. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Je maakt het jezelf ook wel erg moeilijk zo. Je mag heel veel wel en aantal dingen worden afgeraden....lees afgeraden. Je baby overkomt niet direct iets als je hier wat van eet. Vroeger waren er geen richtlijnen en wij leven ook nog...Er zijn alleen meer adviezen gekomen ter preventie van stilgeboorte of afwijkingen. De kans op besmetting met toxoplasmose en listeria zijn vrij klein.

NIET - rauw vlees, rauwe vis (ik mijd alles, want eet niet graag sushi), rauwe melk en kaasjes. Ik verschoon de kattenbak niet. Drink en rook niet.

- Verder eet ik nog steeds af en toe salami en smeerworst. Ik eet nog steeds producten met rauwe ei erin verwerkt, maar is idd alleen als ik uiteten zou gaan. Ik eet wel doorgegaard vlees, dus niet rauw, maar wel dat kernpunt 70 graden is geweest.

- Daarbij let ik op mijn caffeine consumptie en op mijn vitamine balans.

En vooral lekker leven en genieten. En als je uiteten gaat, is er genoeg wat wel kan. Alleen net een aantal dingetjes die lekker zijn de behoren toe aan het advies.

6. Tann

Tann Fanatiek lid

Mar 25, 2015
    1,309
    682
    113
    Ik heb gewoon in mijn zwagerschap daar gegeten hoor. Gamba's heerlijk, champignons, kippenvleugels, alles gewoon doorbakken vragen. Er staat zooooo veel op de kaart, genoeg om uit te kiezen lijkt me. Veel plezier!!

7. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Echt helemaal mee eens! Het gaat meer om bedorven etenswaar en dat heb je bij een Shabu Shabu eerder dan een duurder Japans restaurant. Wij waren op vakantie in Hawaii en bij het hotel hoorde een sushi restaurant. Alles werd daar vers uit de zee gehaald. De kok had ervaring met zwangere vrouwen en heeft destijds vissoorten eruit gehaald die veel metalen zouden bevatten. Heerlijk gegeten!

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klopt, het gaat om salmonella. En het is goed dat op de risico's hiervan gewezen wordt. Maar dan nog denk ik niet dat er gevaar schuilt in een verse chocomousse of zelfgemaakte mayonaise.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat klinkt echt heel lekker! Ik ben ook gek op sushi maar hier in de buurt nog nooit een goed restaurant tegengekomen waar ik het zou aandurven ;)

10. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    W.b. Salmonella: dat zit op de schil van het ei en heeft niks te maken met bederven of niet. Een vers ei kan gewoon salmonella bevatten, maar de incidenten met salmonella in NL zijn echt heel erg laag. En heel zeldzaam wordt salmonella vanuit de eileiders vd kip in de dooier overgebracht maar die vorm is zo goed als uitgestorven in nederland.
    Als je thuis iets wil maken met rauwe eieren heb je er dus meer aan om je ei even kort onder te dompelen in een bak kokend water en bij het scheiden zou ik geen gebruik maken van de schil maar gewoon je handen of een eischeider. Dan is de kans op salmonella minimaal.
    De kans op salmonella in een zachtgekookt ei is helemaal minimaal. Gemiddeld bevat 3vd 10.000eieren nog salmonella en 1% van de kippen in het slachthuis.

11. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

Apr 29, 2017
    723
    1,062
    93
    La Cubanita valt bij mij onder de 'vreetschuren' waar dus zoveel mogelijk vooraf klaar gemaakt wordt.

Mijn eigen voorkeur gaat naar kleinere restaurants die vers a la carte koken.

12. gemini020

gemini020 Actief lid

Sep 28, 2014
    444
    57
    28
    Volgens mij kan je ook gepasteuriseerd eiwit kopen, dat lijkt me dan de beste manier om zelf tiramisu of chocolademouse te maken. Mm, misschien moet ik dat eens doen..

13. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Sommige supers hebben dat inderdaad. Je kan het ook zelf maken, maar dat is vrij precies werk om niet met gekookte eieren te eindigen.

Share This Page