ik zit met ene vraag laatst bij pedicure geweest en die heeft voetbehandeling gedaan met een voetm assage kom ik gister bij iemand voor shiatsubehandelking en die deed ene stukje voetrefelexie vertelkd ze me dat ze het deel daar van mn bui via mn voet alleen streelt vanwege zwnagerschap mag je dus eigenlijk niet door een pedicure je klaten masseren ivm zwangerschap omdat deze heel je voiert doen? schrok er ene beetje van. kunt u me uitleg geven wil jullie bedanken en dat ik het zo top vind dat julie dit voor de mensen doen grotejs 17weken zwanger
hoi Meyou, je moet zelf weten waar je je mee inlaat tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf niet voor voetreflexologie. Ik dacht ook altijd dat een pedicure zich daar niet mee bezig hield. Maar je kunt wel naar een pedicure gaan voor eengewone behandling en vragen of ze niet masseert. Of voetreflexologie en masseren kwaad kan vind ik een lastige vraag. De meeste mensen zullen zeggen, baadt het niet, het schaadt ook niet. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor te vinden dat het kwaad kan. Voetreflexologie gaat uit van bepaalde energiebanen in je lijf. Als je die stimuleert door drukpuntmassage zou je bepaalde effecten kunnen krijgen. Het enige effect dat er lijkt te zijn is het placebo-effect: dat wil zeggen, als je gelooft dat het helpt, helpt het ook. Er is dus nooit aangetoond dat die banen er zijn, en ook niet dat zo'n therapie helpt. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar goed, dat is persoonlijk. Bij deze nog een uitgebreid artikel met de achtergronden; geschreven door Gerard Feller, fysiotherapeut en onderzoeker: http://www.stichting-promise.n.....e/345.html Mirjam