Hallo dames, Ik geef volledig borstvoeding met her en der een flesje als ik een glaasje wijn mee wil drinken. Maar de komende maanden heb ik wat uithuizige activiteiten en moet dan gebruik gaan maken van de opa's&oma's. Omdat ik niet structureel hoef te kolven ( voor bijv. werk ) heb ik een handkolf van Avent aangeschafd. Ik heb nog een paar flesjes in de diepvries staan van toen ik fulltime kolfde tijdens haar ziekenhuis-opname, maar die zijn inmiddels bijna niet meer te gebruiken... Bovendien was het zo'n beetje de allereerste melk die uit mijn borsten kwam. Maar hoe ga ik te werk om een voorraadje op te bouwen. Kolf ik na iedere voeding een beetje uit de 'gedronken' borst af en vries ik de dagopbrengst dan in? Mijn dochter drinkt nu gemiddeld 8 x per dag aan de borst. Over het algemeen laat ik een borst helemaal leegdrinken. Soms bied ik haar nog de tweede borst aan ( met name 's avonds ). En als ze een avondje naar opa en oma gaat, is het dan het beste om gewoon 'vers' afgekolfde melk mee te geven? Overige tips zijn ook welkom! Hoewel electrisch kolven de eerste twee weken geweldig ging, ben ik verder helemaal nieuw wat betreft kolven, voorraadjes en bewaren .
Ik lees mee! Heb van die ijsblokzakjes gehaald om het in te vriezen, ook makkelijk om te doseren als je het moet ontdooien. Ik heb een handkolf van avent maar als ik na de voedingen kolf krijg ik er maximaal 20 ml uit.... Klof ik de eerste voeding sochtends dan heb ik zo 100 ml per borst. Hij krijgt er dan evengoed nog voeding uit tijdens het voeden, hij moet alleen iets meer zn best doen.
Je kan inderdaad het beste 's-ochtends kolven. Mijn zoontje drinkt 1 borst leeg, de andere kolf ik. Dan heb ik meestal 1 voeding van 150ml. Nu kolf ik 's-avonds ook voor ik naar bed ga, want zoon slaapt van 19.30-7.00uur. Dan heb ik meestal uit 2 borsten nog ongeveer 150ml (verschilt wel eens). Zo heb ik een redelijke vooraad opgebouwd.
Ik zou als ik je nog een tip mag geven de huidige melk in de vriezer geven en die momenten dat ze dat drinkt, zelf kolven. Zo hoef je niks weg te gooien en loopt je productie niet terug.
Ok... Dus die melk die ik nu in de vriezer heb staan geven en de voeding van dat moment kolven? Kan het geen kwaad dat de bevroren melk, melk is uit de eerste week en dus voor een groot deel uit colostrum bestaat? Ik begin dan maar met de ochtenden te kolven. Ze slaapt in de vooravond helaas nog niet structureel zo lang dat ik die meekolf. Wat wel kan is de 'andere' borst van de laatste avond-voeding... Want ze slaapt meestal wel een uur of 6 a 7. Het zal mij benieuwen... Ik begin morgen!
Ik kolf na de ochtendvoeding de andere borst. Dat vries ik in (milktrays) en als papa (of oma) een fles geeft dan gebruik ik de oudste melk uit de vriezer (niet ouder dan 3 maanden). De vraag, of dat het niet erg is dat het melk is van het begin van je bv-periode, heb ik ook gesteld aan 2 lk maar zij zeiden dat als het om 1 flesje gaat, dat dat dan echt niet erg is. Je kunt het evt ook mengen met verse melk. Ik geef met oppassen ook wat verse melk mee naast de ontdooide melk, als dat overblijft dan kan ik het alsnog invriezen.