Niet inslapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dorpsmeisje, 23 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorpsmeisje

6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Hallo, misschien heeft iemand nog een goede tip voor het onderstaande probleem.

Sinds onze vakantie in juni slaapt onze dochter van nu 3 weken 4 jaar, niet meer fatsoenlijk in. Op zijn vroegst was het half 9. De hele dag is ze moe en veel verdrietig maar "omvallen" doet ze niet.
    Ze geeft zich niet over. Nu is ze afgelopen maandag met school begonnen en tja, het is nu echt vreselijk voor haar.
    Ze schiet elk half uur in een huilbui thuis door de moeheid maar wat we ook proberen, ze geeft zich niet over aan slapen.
    Ze blijft prikkels zoeken en kletsen. Van de week voor het eerst om kwart over 7 op bed en slapend. Maar hele nacht onrustig door de eerste schooldag.
    Ik gun mijn meisje een uitgeruste dag en geen verdriet door vermoeidheid maar ik weet gewoon even niet meer wat ik kan doen.
    Ook in de auto valt ze niet in slaap en houd ze zichzelf wakker.

Iemand nog een tip?

Groetjes :)

2. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ahh mijn zoon is ook net begonnen in groep 1!

Toevallig heeft hij dit ook een periode gehad, een maand geleden ongeveer. Wij herkenden het vooral als oververmoeidheid. Heel hyper, emotioneel, niet in slaap vallen, heel vroeg wakker worden…

Wij brachten hem steeds rond 19:00 à 19:30 naar bed maar dit was veel te laat voor hem. Dus we zijn toen begonnen met hem écht vroeg naar bed doen (dus om 18:15 naar boven en om 18:30 in bed, en soms zelfs vroeger) en het is nu wel echt beter. Hij slaapt vrijwel meteen in en wordt meestal zo rond 6:30 weer wakker. Alhoewel hij vanmorgen ook opeens weer wakker was om 5:45 :o:

Hoe vindt ze het verder op school tot nu toe? Spannend he!

3. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.192
    113
    Vrouw
    Hebben jullie een duidelijk slaapritueel?

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou ook eerder naar bed proberen. Lekker douche of bad voor het slapen gaan. De tijd nemen voor het naar bed brengen zodat ze d'r vragen kan stellen, maar uiteindelijk ook kaderen en het stoppen is hier de ervaring want ze kunnen blijven gaan. Dus bijv afspreken dat ze 3 of 5 dingen mag vertellen en dan slapen. Hier vonden ze het soms fijn als ik even bij ze bleef en dit bouwde ik dan na een paar dagen weer af door elke paar minuten te komen kijken.

Dorpsmeisje vindt dit leuk.
  5. Dorpsmeisje

6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Ze vind het geweldig op school!
    Dood moe natuurlijk maar omvallen ho maar. Ze blijft gaan, inderdaad oververmoeidheid. Ik ga vanavond eens 18.15 uur proberen. Inderdaad even kijken of dat beter werkt.
    Heb ook het boekje slaapklets voor kleuter gekocht zodat we misschien nog wat duidelijker haar verhaaltjes kunnen kaderen en leuk voor later. Ze slaapt in de ochtend gelukkig wel tot een uur of 7 half 8. Maar voorheen nooit bij ons en nu komt ze geregeld bij ons er stiekem tussen liggen terwijl ze voorheen altijd ij haar eigen bed wilde en absoluut niet bij ons.

Dank voor de tips!!!

6. Dorpsmeisje

6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz

Dank voor je reactie! Ja meestal word ze dus drukker van een bad of douche. Echt een tweede dag start ze dan. Ook al die slaap lekker zooi geprobeerd met lavendel lucht maar ook daar word ze niet slaperige van.
    Kan wel kijken of ik haar ritueel wat strakker kan maken. Mijn man brengt haar nu vaak naar bed en dan doe ik onze zoon van net 1 jaar. Vind ik zelf ook lastig omdat ze veel om mij vraagt maar mijn man vind onze zoon nog iets te lastig met naar bed brengen. Kijken of ik hier een middenweg in kan vinden :)

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Misschien kijken of je dan eerst je dochter naar bed kan doen en later je zoontje? Of als je man haar naar bed brengt afspreken dat je na een paar minuten even bij haar komt kijken. Hier ooit afgesproken dat we 3x bij d'r komen kijken en dat doen we in principe nog steeds. Tenzij ze al slaapt, dan ga ik niet weer naar boven lopen natuurlijk :roflmao:

8. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Hoe gaat ie nu? Al ietsje beter, of nog steeds lastig?

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Onze zoon sliep vanaf geboorte slecht. Vanaf het moment dat hij in het ritme van school zat ging hij beter slapen.

We hebben nu jaren later nog steeds een vast ritueel. Wassen/ douche, tanden poetsen, we lezen voor. Fijn moment van de dag, nog iets vertellen.kus, knuffels, klaar

Overigens niet gek dat het nog niet gelijk lukt en soepel loopt. Als je zelf een leuke drukke dag hebt gehad stuiter je zelf misschien ook nog door. Ik kan dan ook niet gelijk los laten en klets ik door om de boel een plek te geven.

Wij hebben slaap klets ook gehad. Dat was in eerste instantie heel erg fijn.

Deel Deze Pagina