van groep 1 naar groep 2 wanneer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door edelweiss, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik vraag me ineens iets af.

Wanneer gaan kinderen nu over naar groep 2. Isdat gelijk in het jaar dat ze op de basis school. Komen of gaan het anders.

Mijn oudste is in januari gestart dus 5 maanden in de kleuterklas voor de grote vakantie. Maar wat gebeurt er na de grote vakantie?? Groep 2is dan wel enorm snel toch? Of starten ze gewoon in groep 1

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

In principe blijft ze na de vakantie gewoon in groep 1. De kinderen die in okt, nov en dec 4 zijn geworden gaan in principe wel naar groep 2. Hoewel niet alle scholen dat doen ren sommige scholen naar het kind kijken. Hier gaan deze kinderen wel naar groep 2 en dan wordt er gekeken of ze door gaan naar gr 3. De jouwe is van jan. dus 2,5 jaar kleuterschool.

3. Lotjeee

Lotjeee Actief lid

6 dec 2012
    170
    0
    0
    Meestal starten ze weer in groep 1.

Sommige kinderen gaan wel door naar groep 2. Maar dan moeten ze al duidelijk verder zijn in hun ontwikkeling dan de andere kinderen die niet naar groep 2 gaan. (Taakgerichtheid, sociaal emotioneel, beginnende geletterdheid, rekenvaardig, leerbaar) en de uitslag van de toetsen die worden afgenomen spelen ook een rol.

Ik heb zelf ook een instroomgroep en dit zijn oa punten waar ik naar kijk bij kinderen die vanaf januari op school zitten.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Bij ons ligt de grens ongeveer op januari.
    Maar wordt er ook gewoon erg naar het kind gekeken.
    Kan dus best dat een november-kindje in groep 1 blijft.. Terwijl een januari-kindje doorgaat.

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter zit ook in groep 1, in december is ze 4 geworden.
    Juf heeft gezegt dat ze prima mee draait en dat ze straks gewoon naar groep 2 gaat.

6. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    hier een zoontje dat in december 4 is geworden. op school is de regel dat de kindjes t/m november door gaan, en alles wat daarna komt blijft in groep 1. dus lekker langer kleuteren, en ik vind dat eigenlijk wel heel fijn, hij rent en speelt zo graag :)

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Thijmen is van december, maar wel gestart in januari. Hij is met de zomervakantie over gegaan naar groep 2. Het gaat prima, hij vindt het geweldig om meer werkjes te doen enzo. En in groep 2 wordt nog genoeg gespeelt :)
    Thijmen zit overigens wel in een combinatie klas 1/2.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als een kind in januari of later start (behalve zij die in December jarig zijn en later starten ivm de drukke maand), komen ze 'officieel' in groep 0 en gaan ze dus na de zomervakantie na groep 1. Er zijn uitzonderingen.

Tot januari ga je in principe na de zomervakantie naar groep 2 maar ook daarop zijn uitzonderingen.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    je hebt al genoeg antwoorden, maar je kindje zit nu dus eigenlijk in groep 0 - en gaat na de vakantie naar groep 1 .

Onze dochter spreekt hier over jongste kleuters, middelste kleuters en oudste kleuters ;) .

Kindjes die vóór de zomervakantie op school gekomen zijn, worden hier na de zomervakantie middelste kleuters genoemd (omdat ze ook al weten hoe alles gaat etc) - maar dan zitten ze nog wel in groep 1.
    Zelf wordt onze dochter nooit middelste kleuter, omdat ze dus van juli is en precies 2 jaar kleuterd. Van jongste, gaat ze naar oudste kleuter straks.
    Hier sowieso gecombineerde klassen dus...

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Maar ja jullie dochter zit op een jenaplan school toch ;) Daar zijn de groepen altijd gecombineerd.

Verder ben ik het met Cygnet2 eens, zij heeft het goed uitgelegd.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Klopt :) - maar ik zie op regulier onderwijs ook regelmatig kleuterklassen die 0,1 en 2 bij elkaar hebben in 1 klas.

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hier ook een januarikindje. Ze zit nu gewoon in groep 1 het is 1/2 combiklas en ws zit ze volgend jaar weer in een 1/2 combi maar dan officieel in groep 2

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoals bij ons ;)

14. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter is van november 2007 en is vorig jaar na de zomer vakantie door gestroomt naar groep 2 (combi klas 1/2)

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    TS,

Ze zal gewoon in groep 1 blijven

De meeste kinderen zijn 5 of bijna 5 als ze naar groep 2 gaan

5 maanden in groep 1 is voor de meeste kinderen te kort ( uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)

16. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Onze zoon is ook in december gestart en zit in groep start. Na de vakantie gaat hij naar groep 1 en dan naar groep 2 etc... Bij ons is het ook dat kinderen tot en met oktober automatisch starten in groep 1, in november 'twijfelachtig' zijn en vanaf december in groep start beginnen. Uiteraard wordt er gekeken naar het kindje en als hij/zij goed mee kan komen, worden ze een groep hoger geplaatst.

Onze vent scoort al weg hoop op zijn toetsen ( uuhhhh..ja.... hij is al na 6 weken getoetst ;)), maar is qua gedrag nog erg speels. Dat alleen al maakt dat we vinden dat het voor hem goed is om 2,5 jaar te kleuteren ;)

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochter is in november gestart en zalna de zomervakantie naar groep 2 gaan. De juf gaf aan dat ze dat prima aan kan, doet nu al mee met groep 2.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Het verschilt per school, maar kinderen die na januari starten doen eigenlijk altijd 1,5 jaar over groep 1.
    Mijn oudste is van eind november. Onze school houdt nog de 1 oktober grens aan dus hij heeft bijna 2 jaar gekleuterd (was 1 november al begonnen). Hij zit nu in groep 2 en is het spuugzat, al dat kleuteren. Hij kan inmiddels al heel goed lezen, schrijven, klokkijken en redelijk rekenen, allemaal op groep 3 niveau, dus ik vraag me af wat hij straks nog in groep 3 gaat doen. Hij zit nu in een 2/3 combinatieklas, en hij pikt alles op wat groep 3 doet.

19. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik vind het zo raar dat sommige scholen maar gewoon een eigen grens aan houden zonder naar het kind te kijken. Jouw zoon had gewoon in groep 3 horen te zitten. Mijn dochter is in maart 5 geworden maar zal na de zomervakantie al naar groep 3 gaan omdat ze het kleuteren inderdaad spuugzat is.

20. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    De school van mijn zoon heeft combinatie klassen dus groep 1 en 2 zitten bij elkaar 3-4 ook ect.
    Zoonlief gaat naar de vakantie naar groep 2 maar dit houd alleen in dat hij meer werkjes aangeboden krijgt.
    Sommige 5+ blijven nog een jaartje in groep 2 omdat ze :

Nog te speels zijn
    Jarig zijn in begin van het jaar jan-april en dan pas 6 worden.

Zoon is van augustus dus hij zou ieder nieuw schooljaar een groep hoger mogen mits hij hier naar presteerd

Deel Deze Pagina