Uit normale bekers drinken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miis, 15 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

sorry maar je kennis als n kdv medewerker schiet hier n beetje tekort. er zijn heel veel onderzoekingen gedaan en nog steeds aan gaande naar het leren van babies en jonge kinderen.daar komt het uit; dat bepaalde manieren van benadering naar taal, rekenen, oorzak een effect verhouding toch de kinderen sneller laat leren.
    je hebt waarschijnlijk geleerd bij je opleiding hoe je de achterstanden kunt spotten bij kinderen en babies. daar staat zo een lijst en daar staat waarschijnlijk dat n kindje van 4 die nog niet kleuren kent niet laat is, maar wel n kindje van 2,5 dat niet uit n beker drinkt wel laat is. en zo houdt je het vol hier in de discussie, totaal overtuigd van jezelf.
    maar zo eenvoudig werkt het niet.

trouwens toen mijn jongen 1 jaar oud was was het geen prioriteit dat hij uit beker drinken leerde, maar wel voldoende vocht binnen kreeg ivm allerlei kwaaltjes en voordurend ziek zijn met hoge koorts.

zoals ik van n pedagoge geleerd hebt 1 maand geleden(vanwege niet durven te drinken), dat n kind van 2,5 jaar dat niet uit beker drinkt niet laat eermee is. omdat kinderen enorm verschillen in de dingen die ze wel of niet kunnen rond deze leeftijd.
    ik vind persoonlijk de maatstaf bij 22 maanden oud de voldoende vocht binnen krijgen en vanaf 2,5 jaar leren zelfstandig eten en drinken. dus Miis; het is niet vroeg of laat met de beker.als je kindje genoeg drinkt uit n gewone beker kun je de rietjes beker weg laten. als dat tegen houdt dat je kind voldoende melk en etc binnen krijgt dan maar rietjesbeker gebruiken zonder de gewone beker weg te laten!
    zo ingewikkeld is het ook weer niet toch?er is totaal geen reden om hier mama's met luiheid te gaan beschuldigen over n soort beker!!!!

2. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    nee luiheid, bedoel ik van MIJN kind, dat als ie het AL goed kan snap je...
    Ik zou het dan "zonde" vinden van zijn hoe noem je dat...van zijn kunnen....
    Maar ik dahct er steeds niet overna eigenlijk, stond er niet bij stil...totdat ik dacht, hey je kan zo netjes je water opdrinken elke avond, hoezo drink je eigenlijk overdag nog uit een rietjesbeker...en toen kwam de gedachte van...hmm mss wel door MIJN luiheid...en toen dahct ik...ik ga es kijken hoe dat gaat bij anderen...

Maar mss is mn vraagstellign dan niet zo duidelijk geweest...zoals ik het dus nu bij mijn zoontje zie, vind ik het nou niet echt laat..maar had het wel eerder kunnen stimuleren om gewoon altijd uit een normale beker te drinken..Want aanleren dat het netjes en rustig moet....en alleen staand of zittend, is wel mogelijk...

3. tulip

tulip Niet meer actief

Miis, ik denk dat het niet eens per se met vroeger te maken heeft..ik ken nog genoeg mensen die hun kinderen met fles sap of melk,in,slaap laten vallen. En niet eens weten dat melk net zo slecht is als dat steeds tegen de tandjes klotst.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik had het niet over jou meid!

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja das eigenlijk wel waar, ik ken ze ook, tis een gewenning voor het kindje wat moeilijk af te leren is dan heh...

al vraag ik me dan toch altijd af, is het dan zo dat BV ook na tandjes niet meer in de nacht gegeven moet worden?

of zou je dan na bv altijd de tandjes moeten poetsen , vind dat wel weer lastig hoor hahahah

6. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    oh dat leek zo want je schreef "dus Miis: .............!!!" ;)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

bv komt op een andere manier in de mond dan drinken uit een beker of tuitbeker en daarbij zitten er in bv enzymen die de suikers (voor een deel) weer bestrijden.

@Tulip.. het drinken uit een beker is motoriek. Het ene kind is daarmee sneller dan het andere. Het is een verkeerde conclusie dat als een kind met 2 jaar nog niet uit een andere beker goed kan drinken dat dat een gebrek aan oefenen is. Natuurlijk zullen ze er tussen zitten maar het is dus heel gevaarlijk om daar maar vanuit te gaan.

Cariƫs krijg je trouwens van de hele dag door eten of drinken. Drinken is hier dus een onderdeel in. Een kind wat de hele dag door stukjes appel, banaan of iets dergelijks eet maar direct zijn bekertje diksap op drinkt is ongeveer net zover van huis als een kind dat de hele dag door kleine slokjes drinkt. Ook dit is dus maar een verhouding.
    Het aantal eet- en drinkmomenten beperken tot 7 is het devies: 3 hoofdmaaltijden met drinken en 4 x drinken / tussendoortjes. Dan gaat het dus prima (mits het kind inderdaad een flessen mee naar bed krijgt e.d.) EN twee maal per dag lang genoeg poetsen!!!

Ook het drinken uit een tuitbeker of rietjesbeker is an sich niet slecht voor de mondmotoriek maar wanneer een kind al moeite heeft dan is het zeer sterk af te raden EN een kind moet niet de hele dag lopen te 'lurken'. Als een kind van 2 een paar keer per dag drinken aangeboden krijgt in een tuit of rietjesbeker is er niets aan de hand (mits er geen achterstand is met de spraak)

Alles in verhouding blijven zien

8. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    aha nou ik ben weer helemaal bij bedankt! :D

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat alle normaal gezonde kinderen -zonder lichamelijke dan wel mentale aandoeningen- zich ongeveer hetzelfde ontwikkelen. De 1 is wat eerder dan later, maar bijv. lopen leren ze rond hun eerste verjaardag en kunnen ze dat allemaal wel voordat ze 1,5 zijn.

Ik geloof ook sterk dat je kindjes kan stimuleren bij hun normale eigen tempo. Ik geloof niet in een lui kind, wƩl in een luie opvoeding. Zodra je kind aanstalten maakt om iets te leren (buikrollen, optrekken, buikschuiven en kruipen, zindelijk worden en dus ook drinken uit een open beker) is het fijn als je je kind stimuleert. Dat is iets anders dan proberen aan te leren als het daar nog niet aan toe is.
    Ik vind dat alles zo snel moet tegenwoordig. Fijn als je kind zindelijk is op zijn tweede, maar het bewust aanleren op die leeftijd hoeft nog helemaal niet. Vóór hun 4e is gewenst. Kleuren kennen staat in de lijstjes bij 4 - 5 jaar. Zwemmen voor hun 4e? Totaal onzinnig, want ze vergeten het weer en je kan opnieuw beginnen.

Het is ook zo dat het ene kind een betere fijne dan grove motoriek heeft. Mijn zoontje kan een draad in een naald doen en een mier buitenzetten, maar als hij rent valt hij vaak en hij vindt de loopfiets eng. Dat dus.

10. EternalSunshine

4 okt 2009
    67
    0
    0
    mijn zoontje van 22 maanden drinkt altijd uit een gewone beker, hebben ze hem geleerd op t dagverblijf! voor onderweg hebben we een flesje spa blauw, tegenwoordig hebben ze die in kleine maatjes, 33 cl. idiaal en hij vindt het super leuk om daar uit te drinken!

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    heb niet de hele discussie gelezen ;)
    maar hier drinkt kleine dame vanaf 11-12 maanden met hulp uit een gewone beker. ze is nu 14 maanden en kan het nu zelf. alleen nog even leren dat ze de beker netjes terug zet ipv hem weg te gooien. ;)

eerst met dik vloeibaar spul geoefend. zoals vla/yoghurt.

tussendoor heeft ze vaak (bijna altijd :)) nog haar rietjesbeker. ik betrap me er op dat ik hem uit gewoonte en denk ook gemakszucht nog gebruik. hier lurkt ze vaak de hele dag door aan. wel met water dan.

en ik las hier ergens iemand die het blijkbaar een soort competitie vond lijken omdat er leeftijden genoemd werden.
    komt een beetje gefrustreerd over;)
    net of je er echt super mee zit dat je kind nog niet uit een beker kan drinken. waar maak je je in godsnaam druk om:(
    dan kan hij nog niet uit een beker drinken. so what.
    ieder kind is anders en ik kan me er echt niet druk om maken dat iemand een leeftijd erop zet waarop een kind zelfstandig iets doet hoor. de mijne zal dat vast ook wel een keer doen. dan maar iets later ;)

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja mijn zoontje At/dronk ook z'n yoghurt uit beker maar was nog wel iets lomp helemaal zelf water te drinken .. Hij kende z'n krachten nog niet haha

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dacht wel dat er zo'n reactie zou volgen, maar had geen zin om het direct weer helemaal te specificeren, want het leek me wel duidelijk.

Hier ook zo hoor. Maar je hebt gewoon van die drukke kinderen die als een wervelwind door t huis gaan en als je dan ook nog eens zo'n gammel tafeltje hebt ;) Ik kan me dr wel iets bij voorstellen.

Verder drinkt mijn dochter vnl water en als ze eens sap oid krijgt, drinkt ze t nu ook wel in 1 of 2x op. Toen ze kleiner was gooide ik t gewoon weg na een paar slokken, ze had dan (max) 1 sapmomentje zeg maar.

Daarbij was ze altijd een slechte drinker, dus daarom stond er toen ze kleiner was een (rietjes)beker water. Kon ze zelf bepalen wanneer ze dorst had en wat wilde drinken (en anders vergat ik t ook wel, omdat ze er nooit om vroeg). Ze liep overigens echt niet de hele tijd met dat ding te slepen hoor ;)

Niet ieder kind (op iedere leeftijd) kun je stimuleren om hele bekers of grote(re) hoeveelheden weg te tikken.
    Mede daarom ben ik het slapen met rietjesbekers ook blijven doen, zodat ze wat meer vocht binnenkreeg. Door de nacht heen nam en neemt ze nog steeds slokken water, ook in dr slaap.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier drinken we veel water... Dan is het ook niet erg als ze geen hele bekers tegelijk drinkt :)

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    mijn zoontje is zo'n wervelwindje! :D

maar vanmorgen ook zn melk in 1 x opgedronken..en bij zn broodje een beker sap in 2x. Voor de rest dronk hij mee uit mijn glas water, maar dat waren echt maar 3x een klein slokje..

16. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is ook erg laat met praten, maar drinkt toch al vanaf dat hij een jaar is zelf uit een gewone beker en is groot geworden met rapley. Zou je toch verwachten dat zijn mondmotoriek prima is. Want dat wordt altijd gesuggereerd. Maar praten, ho maar. De dingen die hij zegt zijn goed te verstaan en foutloos, maar ja, dat is maar een beetje.
    Ik heb inmiddels ook een heel arsenaal aan rietjesbekers en bidonnetjes in huis gehaald, omdat de jongste de laatste maanden steeds mobieler werd en ik het dweilen zat was. Puur eigen gemak. Aan tafel krijgt hij een gewone beker, maar even op de bank, in de tuin of onderweg dus een andere variant.

Edit: de bekers gaan wel in 1x leeg. Welke variant ook. Dat scheelt dan wel weer voor de tanden.

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij gebruiken al zeker een jaar de kiddyboo beker. Dat is geen tuit of rietjesbeker maar dezelfde techniek als een gewone drinkbeker. Alleen is hij niet meteen leeg als hij omvalt. ;) Die gebruiken we voor onderweg en thuis nu meestal een gewone open beker, maar als ze echt gaat spelen geef ik gerust ook de kiddyboo. De bekers staan hier ook op tafel, wordt ook niet mee gelopen, maar ons mopje is ook zo'n wervelwind. ;) Hihi.
    Maar de rietjesbeker is hier eigenlijk al zeker een jaar de deur uit.. Ben erg blij met de kiddyboo. Hij staat ook bij haar bed snachts. (wel met water overigens, niet met yoki ;););) )

18. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    hey die ga ik ff googlen, ben benieuwd! ;)

gedaan :D

waar kan je die kopen?

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ze hebben ze sinds kort ook bij de babydump zag ik. Ik haal ze altijd bij een klein eenmanszaakje hier. Of via internet eventueel.

20. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    oh idd, zal es kijken bij de kleine winkeltjes ..thanks...en idd anders bestel ik em wel bij de babydump, ik denkd at dit ook wel erg handig is!!

Deel Deze Pagina