Wat een apart ding! Hoe komt het drinken daar dan uit? Via een spleetje ofzo? Ik denk wel dat dat anders voelt?
volgens mij voelt het een btj als uit een plastic flesje drinken..en bidon achtige- slokjes maar dan grotere opening ofzo???
Heel het topic doorgelezen.. Onze dochter drinkt vanaf 14 maanden uit een gewone beker op kdv en thuis vanaf 16 maanden. (ze vertikte het thuis in het begin) Ze krijgt 5 a 6 keer drinken uit een gewone beker (bij het eten melk en tussendoor ranja), meestal drinkt ze hem leeg maar als ze dat niet doet dan haal ik de beker weg. Er staat altijd een tuit of rietjesbeker op tafel met water, daar drinkt ze tussendoor uit. Onze dochter loopt wel achter met spraak (al vind ik het zelf ook wel meevallen) volgens logopediste, ze bleek niet goed te horen door veel vocht achter de trommelvliezen. Inmiddels buisjes en in september moeten we naar logopedie om te kijken hoe het er dan voor staat. Logopediste heeft tegen ons verder niets gezegd over rietjesbeker, wel over de fles daar moesten we z.s.m. mee stoppen.
Nu al naar de logopediste? Bij 22 maanden? Mijn zoontje praatte echt amper tot 2 jaar en daarna hield het niet meer op! Die spreekt volzinnen met moeilijke woorden en perfecte voltooide deelwoorden enzo. En als het met he kno-gebied nu goed is, komt dat de spraak ook vaak ten goede!
Logopodiste is niet enkel spraak he. Het kindje van een vriendinnetje gaat ook naar de logopodiste met 13 maand omdat ze geen stukjes kan eten. Die beker heeft inderdaad een soort spleet. Er zit een rond rubberen ventiel in waar het vocht onder vandaan komt. Het is niet echt een andere techniek, het lukt mij ook gewoon zonder moeite, maar ze moeten wel net ietsje meer zuigen omdat het vocht dus onder het ventiel door moet, met een normale beker kun je het bij wijze van zo in je mond gooien. Maar hier werkt het fijn en het heeft haar ook geleerd uit een normale beker te drinken zonder echt te oefenen, en dan bedoel ik vooral de controle over de beker hebben, dat het er niet uit klotst.
Ik had zo'n oefenbeker gekocht bij de Prenatal, nou, die knoeit heel erg in het begin! Dan is dit ding fijner denk ik.
ja precies, het gaat om de controle van het vasthouden, waardoor ik dus sneller een rietjesbeker geef..maar hij kan het echt goed...ben blij want thee en water lust ie uit zn rietjesbeker niet ( logisch, lijtk mij ook nisk, thee dan) Maar nu klokt ie heerlijk zn beker thee weer weg! maar even een trots momentje, sinds 2 dgn kan hij allemaal groene dingen aanwijzen! maar echt dingne goed uitspreken, ho maar hahahah
Is dat zo raar dan? Het hele circus ging meteen van start na een slechte hoortest. KNO-arts en ook consult bij logopediste. Ze heeft ons wel veel handige tips en oefeningen gegeven. Na een half jaar moesten we terugkomen om te kijken of er verbetering zit in de spraak en dan met name de uitspraak van klanken. Ze heeft nu 2 maanden buisjes en het gaat al heel goed vind ik zelf dus ik verwacht dat het in september bij dat ene consult blijft.
Er zit een groot verschil tussen NIET praten en SLECHT praten. SLECHT praten is klanken verkeerd uitspreken, niet in staat zijn om bepaalde vormen te maken met de mond etc etc. Dat hoeft nog helemaal niet perfect te zijn maar voor een getraind iemand kan dat voldoende aanleiding zijn om er toch mee aan de slag te gaan (zeker wanneer er medisch ook nog aanleiding voor is: KNO problemen) Ook wanneer een kind niet praat is het druk bezig met oefenen maar een kind wat pijn heeft of niet hoort, oefent niet en loopt dus een achterstand op.
Dat denk ik ook! Mijn zus is logopediste en behandelt geen dreumessen en peuters. Ik zal eens vragen hoe dat komt.
precies, aantal klanken sprak ze gewoon niet of niet goed uit terwijl ze dat wel zou moeten kunnen op die leeftijd.
Echt behandelen was het niet hoor, ze heeft gewoon gekeken naar wat ze wel zegt, met name de klanken. En dat was gewoon niet goed. Duurde een kwartier alles bij elkaar... Was wel logopediste van het ziekenhuis..
maar als een kind pijn heeft, dan merk je dar toch!? mijn zoontje is nooit ziek...maar hij spreekt dingen ook echt slecht uit, maar zegt wel veel en praat ook veel..alleen echt hele rare klanken....??? maar in het ene woord spreekt hij de klank niet uit, maar in het andere dan weer wel..das toch raar?
Ja dat zou je wel zeggen dat je dat merkt maarja aangezien onze dochter in die tijd ook veel blaasontsteking had, gingen we er vanuit dat het daar vandaan kwam. Oortjes waren weleens wat rood maar niet echt ontstoken zei de arts, er is alleen nooit iets gezegd over veel vocht achter de trommelvliezen totdat wij bij een vervangend huisarts kwamen. Ze maakt nu ook heel rare klanken maar ze probeert wel dingen na te zeggen nu en dat heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Gaat nog niet altijd goed met de klanken maar ze probeert het wel. Ik zou me ook niet te veel zorgen maken. Onze spreekt de ie in haar naam bijv ook niet uit maar ze zegt wel f(r)iet
hier echt nog nooit ziekte met oortjes oid gehad, laat het wel altijd vor de zekerheid nakijken... maar idd zoals jij dat voorbeeld noemt, doet hij ook ...heel raar mama, is heel mooi mama...maar oma wordt owa ... Ster is nog altijd Keehr, maar sissen als de slang doet ie goed Of zegt heel duidelijk opa, maar aap zegt ie alleen aaah nahja ik merk het wel...soms kan er in 1 week zoveel gebeuren en veranderen..met 2 jaar moet ie toch weer naar het cb...dus ben benieuwd of het dan al wat verbetert!
Het kan heel snel gaan hoor... Hier wel een snelle prater, maar ik merk dat ze met tijden ineens mega sprongen maakt in haar woordenschat én de uitspraak daar van. Ik vind dat dat echt heel snel gaat, als ik denk aan een maandje terug bijvoorbeeld was het al zo anders.
@miis inderdaad gewoon aankaarten bij cb als je twijfelt! (twee jaar alweer bijna pfffffffffffffffffffff) @duches het gaat veel te snel inderdaad!
jaaa daarom, ik maak me nooit snel zorgen ofzo...maar ik wil er wel gewoon opletten...en tja ooit zal ie toch praten haha heb vandaag nog es extra goed opgelet, wat hij niet goed doet, is woorden afmaken..bijv luchtballon zegt ie luh balloah in elk geval nog 2 mnd aankijken en dan es kijken of er wat veranderd is! maar in elk geval is de rietjesbeker hier nu alleen voor onderweg, het gaat gelukkig erg goed, hij drinkt heel veel water, nog geen diksap gehad vandaag...dus die gooi ik er ook maar uit, dat ie dat niet standaard meer krijgt