Aha! The Experiment! Ik ken het experiment zelf wel (is dus waargebeurd!), maar wist niet dat er een film over gemaakt was. Laat staan twee! Thanks, die gaat op mijn kijklijst.
Hier trouwens de documantaire over het experiment. Best bizar. FFV Doc: Quiet Rage - The Stanford Prison Study / Experiment - YouTube Hier de nieuwe:
Mijn gok is ook the Game. Ik heb tijdens mijn opleiding psychologie aan de VU ook een documentaire gezien van het experiment van Zimbardo. Doodeng als je ziet hoe dat gaat, in zo'n korte tijd! Films waren leuk/goed, maar het is de documentaire die mij nog steeds is bijgebleven. Leuk om die voorbij te zien komen
The Game is goed! Ik vond de documentaire erg interessant. Vooral omdat je niet echt kunt spreken van een gefaald experiment. Het doel is wel bereikt: Het werd heel duidelijk wat het effect was van de omgeving, situatie en rollen op de mensen én een onverwachts effect was, dat ook mensen náást de testpersonen, waaronder Zimbardo zelf, beïnvloed werden door het experiment. Ze hadden ook niet meer goed het verschil tussen experiment en realiteit door.
Ik geloof dat je wel eens gelijk kunt hebben. Is iig zo'n comedy/slapstick die meerdere verhaallijnen van andere films combineert. In dit geval o.a. War of the Worlds, met hier een scene met een nep Oprah