Vraagje

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door destiny, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. destiny

destiny Niet meer actief

Hallo

Ik ben nu 11 weken en 2 dagen zwanger en zit nu 1 jaar in de ziektewet van uwv omdat ik 1 jaar geleden een ongeluk heb gehad.
    Nu was mijn vraag wanneer ik door moet geven dat ik zwanger ben aan het uwv ziektewet?
    En mochten mijn klachten erger worden door de zwangerschap krijg ik dan een andere uitkering of blijf ik dan gewoon in de ziektewet.

Heb nog een vraagje.
    Mijn ongeluk komt door de schuld van een ander en moet binnenkort bij het uwv komen als die denken dat ik weer kan werken word ik eruit gegooid en dan krijg ik mijn hele maandsalaris van de tegenpartij totdat ik weer kan werken of tot ik weer werk gevonden heb.
    Maar heb ik dan over een tijdje wel recht op de bevallingsuitkering als ik nog geen werk heb en niet meer in de ziektewet zit.

Bedankt alvast

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Destiny,

Je vraagt uiterlijk 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan. Wanneer je klachten toenemen vanwege je zwangerschap dan krijg je meestal een Ziektewet-uitkering. In jouw geval verandert er dan niets. Je blijft in de Ziektewet.

Geef wel tijdig door aan UWV dat je klachten zijn toegenomen vanwege je zwangerschap. Je kunt hiervoor gebruik maken van het wijzigingsformulier.

Is je Ziektewet-uitkering beëindigd en heb je nog geen werk gevonden?
    In dat geval vraag je een WW-uitkering aan. Vanuit de WW kan je vervolgens de WAZO aanvragen.
    Heb je wel een baan gevonden? In dat geval vraagt je werkgever de WAZO voor je aan.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. destiny

destiny Niet meer actief

Hoi Marielle

Ja dat is het probleem heb voor mijn ongeluk 6 maanden in de ww gezeten en toen werkte ik 1 1/2 maand en kreeg een ongeluk.

Wat als ik dadelijk van de uwv ziektewet moet gaan werken want dan kom ik zonder uitkering en ben dan ook nog steeds zonder werkgever.
    Dan gaat de tegenpartij heel het maand salaris betalen en wat dan als ik geen ww meer heb?
    Krijg ik dan niks of heb ik dan nog wel recht op een bepaalde uitkering?

Bedankt alvast

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Destiny,

Als er over het inkomen dat je dan ontvangt Sociale Verzekeringspremies worden afgedragen, kortom wordt het als loon/salaris uitbetaald. Dan kun vanuit die betaling aanspraak maken op een WAZO en na 104 weken ziekte een WIA-uitkering aanvragen.

Is het echter zo dat dit niet gebeurt dan kan je geen WAZO of WIA aanvragen. De afdracht van Sociale Verzekeringspremies zorgt ervoor dat je voor deze uitkeringen verzekerd bent.

Je kunt bij “de tegenpartij” navragen hoe de betaling gedaan gaat worden en of zij in geval van verlies van je uitkeringsrecht ook tijdens je verlof doorbetalen.

Actuele informatie over verplichte verzekeringen vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. destiny

destiny Niet meer actief

Hoi Ella

Sorry snap het niet helemaal ik krijg voorschotten van de tegenpartij maar de voorschotten die ik krijg worden niet als loon/salaris uitbetaald staan dus niet vast op papier.

De afdracht van Sociale Verzekeringspremies zorgt ervoor dat je voor deze uitkeringen verzekerd bent.

Deze zin snap ik niet ik weet niet wat de sociale verzekeringspremies zijn?

Bedoel je dat ik wel verzekerd ben mocht ik geen ziektewet of ww meer hebben en heb ik dan gewoon recht op een andere uitkering?

Ik weet wel dat als ik uit de uwv ziektewet word gezet dat ik mijn volle maandsalaris van hun krijg maar niet hoe dat gedaan word krijg nu niks op papier.

Maar heb ik dan ook geen recht meer op bevallingsverlof?

Bedankt alvast

6. destiny

destiny Niet meer actief

Hoi Hoi

Als ik het goed begrijp als uwv dadelijk zegt dat ik weer aan het werk kan en uit de ziektewet gezet word mits ik geen klachten krijg van de zwangerschap.
    En ik krijg dan van de tegenpartij mijn volle maandsalaris en ik vraag aan hun om dat vast te laten zetten op papier dat ik dat van hun krijg dan is er geen probleem.

Dan kan ik gewoon een wazo uitkering aanvragen?

Ik neem aan dat dat toch moet ivm de belasting enzo dat dat op het papier moet staan dat ik van hun mijn maandsalaris ontvang?

Bedankt alvast

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Destiny,

Op basis van de informatie die je hier geeft, kan ik niet beoordelen of je verzekerd bent en of je recht hebt op WAZO.

Ik wil het graag voor je uitzoeken. Kun je in een direct message je telefoonnummer sturen? Dan nemen wij contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwvv.nl/webcare

Deel Deze Pagina