Ik heb laatst hier een topic gelezen van iemand die schreef dat bleek dat haar kindje waarschijnlijk in een erg grote klas zou komen (36 oid?) maar dat dat nog niet zeker was. Ik weet niet meer precies hoe het topic was en jammer genoeg ook niet hoe het afgelopen is...weet niet meer wie de TS was. Maar ik las gisteravond ins ons eerste schoolbulletin dat een hogere groep bij mijn zoontje nu bestaat uit 32 leerlingen. Vinden jullie dat acceptabel? Mijn zoontje zit nu in een groep van 29 en ik vind persoonlijk het heel erg druk. Mijn zoontje trekt het, maar zou zeker ook liever in een rustiger groep zitten. Ik stel deze vraag omdat ik ergens tegen het voorjaar volgend jaar wil vragen hoe groot de groepen gaan worden waar hij volgende jaar heen zal gaan (als alles goed gaat natuurlijk). Afhankelijk van hoe groot ze worden, willen wij eventueel toch gaan kijken naar een andere school (overwegen dit). Wat vinden jullie van een klas in de onderbouw met 32 kinderen?
Pffff, ik vind 32 wel heel erg veel! Staat de juf/meester er alleen voor of is er ook een hulpkracht bij? In dat laatste geval is het misschien iets minder erg, hoewel ik 32 dan nog steeds erg druk is. Voor mij zou het heel erg uitmaken hoe de juf/meester met de klas omgaat en hoe de sfeer is. Als het echt chaos is zou ik wel op zoek gaan naar een andere school. Om welke klas gaat het eigenlijk?
Mijn kind zat vorig jaar in groep 1, zijn geeindigd met 35 kinderen. (veel instroom). Nu in groep 2 met 25 kinderen. In groep 3 31 kinderen, geen hulpkracht. Dat vind ik wel heel veel, maar ik ga mijn kind er niet voor van school halen.
Persoonlijk zou ik het niet acceptabel vinden met alleen 1 docent. Maar hier de luxe van kleine klassen (oudste heeft een klas van 15) óf meerdere docenten (onderwijsassistent en stagiaires erbij).
dt50, zou je je kind niet van school halen überhaupt, ook niet als hij/zij daar dus eventueel enorme moeite mee zou hebben? Wauw....dat zou ik niet kunnen. humpty/dumpty, er is inderdaad geen extra leerkracht bij. Er komt misschien een stagiaire. Die krijgt ook meteen een hele grote klas dan. ik overweeg dit omdat mijn zoontje een milde vorm van cp heeft, sommigen weten dit wel hier. Hij komt prima mee nu, maar de prikkels zijn wel allemaal extra hard en veel binnenkomend bij hem. Ik denk persoonlijk dat ik met een klas van 32 wel heel veel zou vragen van hem. Hij zou t misschien wel kunnen, maar of het ook prettig is? Dit zal wellicht ook gelden voor sommige totaal gezonde kinderen trouwens denk ik. Het is trouwens groep 4. Het scheelt dat het geen kleuterklas meer is denk ik, iedereen nu aan tafeltjes en stoeltjes, maar ik vind t gewoon zo enorm veel kinderen in 1 klas.......
Hier 33 kinderen en het gaat prima, ik loop regelmatig overdag door de school en heb absoluut geen indruk dat het druk of chaotisch is. Alle kinderen krijgen ook voldoende aandacht en er is een heel systeem van werkgroepen, niveaugroepen enz. Een drukke klas is in mijn ogen vooral afhankelijk van de kinderen en de leerkracht zelf. 10 zeer drukke kinderen of 10 kinderen met veel achterstand kunnen een klas van 20 al onhandelbaar maken. Of een juf die het niet aankan.
Vanwege bezuinigingen worden de klassen groter en is er weinig tot geen geld over voor extra handen . De groepen zullen de komende tijd groot blijven ( tenzij de instroom afneemt) Ik werk zelf in het onderwijs
MHV, de school waar mijn zoontje op zit hebben, omdat ze zo goed aangeschreven stonden, een explosieve groei gehad, precies tijdens het jaar dat mijn zoontje daar op school kwam. Van elk leerjaar maar 1 (kleinere) groep, naar uiteindelijk 4x groep 1/2 vorig jaar. Was erg veel. Ze komen dus al ruimte tekort. Ernaast ligt een school die wij ook prima vonden, maar de school waar wij uiteindelijk voor gekozen hebben, die er dus naast ligt, heeft blijkbaar zowat iedereen voor gekozen haha en nu is het wel erg druk. Nog steeds leuk hoor, maar de andere school (Die ook prima leek) is nu wel heerlijk rustig. En dat heeft soms toch ook echt wel wat. Mijn zoontje vindt t niet prettig als t TE druk is. Maar het is een wait and see.......pas in het voorjaar zullen we denk ik kunnen vragen hoe groot de groepen gaan worden voor zijn leerjaar.
Hier is vanwege bezuinigingen en kleinere kleutergroep ook de groep 3 van onze zoon een klas geworden met 31 kinderen! Ik vind het zelf te veel,maar onze zoon heeft er toe nu toe nog geen last van... Onze middelste start nu in groep 1 met maar 12 kinderen en eindigt dit schooljaar met 21 kinderen. Het is heel lastig maar ik denk dat we er weinig aan kunnen doen.
ik heb zelf groep 1 met instroom en ben gestart met 21 leerlingen en dat worden er uiteindelijk 33. Het is veel, maar wel te doen (--> als ik dat zo hoor vanuit de overdrachten van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven en lees in aanmeldingsformulieren van de komende instromers). Ik heb ook wel eens de kleinste groep van de school gehad, 19 leerlingen. Dit was een veel pittiger schooljaar! Heel veel complexe problematieken in 1 groep. De dagen waren flink gevuld met extra handelingsplannen, aangepaste lesmaterialen, extra begeleiding, observaties, oudergesprekken, zorgoverleg, onderzoeken etc. De groepsgrootte bepaalt voor de leerkracht deels hoe hij/zij de aandacht moet verdelen, maar een diversiteit van problematieken in de groep is doorslaggevend. Daarnaast houdt een school vaak intern rekening met groepen waar extra "handen" of ondersteuning nodig is (of waarschijnlijk later zal zijn), door bijvoorbeeld een stagiaire, een ondersteuner of een 2e leerkracht aan te wijzen. Dit kan ook nog gaande weg het schooljaar gebeuren en hoeft dus niet per 1e schooldag altijd al zo te zijn.
Ik vind de gevolgen van onderwijs CAO nog erger, hier mogen de leerkrachten niks meer doen buiten de schooltijden.
Het lijkt mij heel veel. Hier hebben ze groepen van rond de 22 leerlingen, echt een prima aantal. Nog 10 erbij lijkt me veel, ook wat betreft de persoonlijke (individuele) aandacht voor de kinderen
Veel hangt af van de juf én van de kinderen. Als de juf zo'n grote groep gewend is en ermee kan omgaan ... geen probleem. Als de juf uitgeblust is, tegen haar pensioen aanloopt en aan 't aftellen is of nog nooit zo'n grote groep heeft gehad ... dan kan het eventueel fout lopen. Ook hangt veel af van hoe de groep verdeeld is. Heb je bijvoorbeeld 10 à 15 kinderen die wat drukker zijn (en serieus gevolgd moeten worden) ... dat maakt al 1 op 2 à 3. Heb je er 5 die eigenlijk intense begeleiding nodig hebben ... dan is het hanteerbaarder. Daarnaast zal veel ook afhangen van 't type school en hoe "klassikaal" ze dingen doen. Sommige scholen laten kinderen veel meer in groepen werken (8 groepjes van 4 lijkt mij weinig verschil te maken met 6 groepjes van 4), andere doen het veel meer echt klassikaal (32 kinderen die de les moet volgen en het bord moeten lezen en naar uitleg moeten luisteren).
Inderdaad, en daarnaast is de grootte vooral van belang in kleutergroepen, in bovenbouw wordt veel meer klassikaal en in groepen gewerkt, en is het kind zelfstandig bezig. En een kleuterklas met 20 kinderen waarvan 10 nog Nederlands moeten leren is een stuk intensiever qua aandachtverdeling dan een klas met 30 waar weinig noemenswaardige achterstanden zijn.
Eh hoe bedoel je dat? (Ik werk in het onderwijs en weet van de nieuwe vao, maar snap deze opmerking niet!) Ik vind 32 veel in de onderbouw, maar het is wel zo dat het kan zijn dat in de ene groep van 32 meer structuur en rust heerst dan in een andere groep van 18 kinderen. Het hangt zo af van de samenstelling van de groep, de ruimte waar ze zitten maar vooral de leerkracht.(en). Daar zou ik mijn oordeel en beslissing door laten beinvloeden, niet alleen het getal 32. Als je kind last heeft van de situatie in de grote groep zou ik wel een alternatief overwegen.
Mijn dochter zit in groep 4. En ze zit samen in de klas met groep 3, dus een groep 3 en 4 klas. Samen zitten er 34 kinderen in de klas. Heel erg veel, helemaal voor een groep 3 waarin ze zoveel nieuwe dingen moeten leren. Er staat gelukkig een ervaren leerkracht voor de klas en groep 4 wordt 3x per week een dagdeel apart genomen. Mijn andere dochter zit in groep 1 wat een combiklas is met groep 2. Hier zitten 26 kinderen in de klas. In de loop van het jaar zullen nog ongeveer 10 kinderen in groep 1 instromen, dus dan heb je 36 kinderen. Ook heel erg veel.
Mijn dochter is halverwege groep 3 (wegens verhuizing) naar een nieuwe school gegaan. Kwam ze met 33 kinderen in totaal in de klas! Waarvan een stuk of 5 kinderen met gebruiksaanwijzing. Er waren 2 parttime juffen maar ik merkte aan mijn dochter precies welke juf ze had gehad. De 1 had wel overwicht, de ander niet. Het was een pittig jaar hoor, werden veel koptelefoons uitgedeeld en een Rots en Water programma. Ik moest haar vaak ziek (oververmoeid) ophalen. Zoonlief zit nu in groep 2, dat wordt volgend jaar een klas van 18 kinderen. Lijkt me heerlijk!
Klopt, hier groep 3-4-5 met 30 kinderen. Ja, het is veel maar wat doe je daaraan? Van school afhalen is niet de oplossing als je verder over de school tevreden bent.