Onze zoon is volgende week 12 weken. Hij gaat einde van de maand al naar het kinderdagverblijf en daar mag hij niet ingebakerd liggen. Hij ligt vanaf week 1 in een bakerzakje van Woombie en is daardoor lekker rustig en over het algemeen slaapt hij goed. Ik heb al een aantal keren geprobeerd om hem uit te bakeren, maar hij maait en maait maar met zn armen. Een laken strak over hem heen heeft geen effect, daar heeft ie zo zn armpjes onder vandaan binnen 5 seconden. 1 armpje eruit werkt ook niet. Een slaapzak ook geprobeerd, werkt ook niet (al is het geen dikke slaapzak, is voor deze temperaturen te warm). Alleen vandaag heeft ie een keertje 90min geslapen toen ie niet ingebakerd was. Handschoentjes over zn handjes gedaan (anders krabt hij zich open) en hij viel zowaar in slaap. Maar na 90min wilde hij niet meer verder slapen, hij viel pas weer in slaap toen ik hem weer inbakerde. Ik weet het dus niet meer Ik ben normaal van het cold turkey stoppen, maar dat werkt dus niet. Hebben jullie tips?
Ik denk dat je zoontje nog niet toe is aan uitbakeren, 12 weken is nog hartstikke jong. Heb je gecheckt bij de opvang waarom het niet mag? Kan hij al goed draaien? Ons zoontje heeft tot bijna 6 maanden ingebakerd geslapen en op het kdv ook. We moesten wel een formulier ondertekenen maar verder was het geen probleem. Hier was het uitbakeren uiteindelijk ook lastig, ons zoontje bleek een buikslaper. Heb je dat al eens geprobeerd?
Buikligging wil nog wel eens helpen maar dat moet je maar aandurven. Hier draaide ze zelf al met 4 maanden en sindsdien is ze ook niet meer van dr buik afgekomen. Waren een paar spannende en wilde nachten (ze kon wel naar buik maar nog niet terug, dus werd dan woest) maar toen ze eenmaal ook terug kon rollen wanneer zij wilde was t prima.
Mijn kinderen wouden ook alleen maar slapen wanneer ze werden ingebakerd. Hier pakte ik het aan door tijdens het slapen steeds losser uit te bakeren zodat ze onbewust konden wennen aan de ruimte. Daarna ging ik ze steeds losser inbakeren waarna ze eraan gewend raakten om niet meer ingebakerd te worden. Ik deed het dus in kleine stapjes van in totaal een paar weken, mijn kinderen waren ouder en ik moest het afbouwen ivm rollen.
Het KDV heeft een wiegendood protocol waarin staat dat dit niet mag. Maar wellicht wel als we wat tekenen? Hij kan nog niet rollen, dus dat is fijn. Wat betreft het buikslapen? Nee hij is geen buikslaper, zodra ik m op zn buik leg gaat zn hoofdje omhoog en zodra hij heb neerlegd wil hij naar zn rug. Wel jammer, want voor de afplatting van zn hoofdje zou een buikligging fijn zijn. Ik kan hem niet losser inbakeren, want het is een inbakerzakje. Hij piept er nu wel steeds vaker met zn handje bij zn nekje uit, dus ik dacht dat hij wel toe was aan het uitbakeren. Morgen krijgt hij weer prikjes en mag hij ook niet ingebakerd (heb ik de vorige keer stiekem wel gedaan).
Ik werk zelf op een kdv en bij ons is het protocol dat we in principe niet inbakeren ivm wiegendood inderdaad... maaaaaar als ouders een verklaring ondertekenen mag het wel. Ik zal toch even navragen wat de mogelijkheden zijn. Mijn kinderen kon ik pas uitbakeren na 4/5 maanden... eerder ging niet en ook zij werden ingebakerd op t kdv nadat ik een toestemmingsverklaring had ondertekend. Misschien een tussenstap? Hier gingen ze van de pacco doek (strak) naar de puckababy (losser). Daar kan je eerst 1 arm vrij houden en dan de andere.
Ja bij de Woombie kun je ook 1 armpje vrijlaten, alleen beweegt ie deze net zo wild als dat ik er 2 vrijlaat. Hij zal er nog niet aan toe zijn denk ik.
Ik heb destijds voor buikslapen van de oudste ook iets ondertekend. Die sliep anders ook echt niet. En bij de middelste bakerde ik na vaccinaties ook gewoon in. Wel met minder kleren aan. Anders werd er ook helemaal niet geslapen.
Ik denk dat ik het uitbakeren dan ook maar even laat zitten voor wat het is. Teken een toestemmingsformulier op het KDV en dan later maar weer eens proberen. Hij slaapt zoveel beter als hij is ingebakerd. Nooit gedacht dat het afleren van het inbakeren zo’n problemen zou geven.
ze moeten leren slapen zonder ingebakerd te liggen. Hier duurde dat wel even maar gaat nu goed. Ik zou niet teveel wisselen en hem gewoon blijven inbakeren of doorzetten.
Hier sliep zoon ingebakerd zelfs maar 45 min per keer. Die ging pas langer slapen toen hij op 1 slaapje overdag zat. Dochter sliep ook altijd maar 45 min. Die ging met 6 maand langer per keer slapen. Maar ook maar max 90 minuten.
Ohw ja mijn zoon slaapt vaak 2 tot 3u achter elkaar. Moet soms wel even troosten tussendoor, maar haal hem er dan nooit uit. Is dat luxe? Ik ben niet anders gewend, mijn oudste kon ook vaak een aantal uur overdag slapen achter elkaar. Er zijn natuurlijk echt wel dagen dat slapen niet lukt overdag, maar goed. 90min is dus voor hem te kort. Ja het is of volhouden of later proberen. Dan ga ik toch liever voor later proberen. Vind hem nog zo klein om dan al uitgebakerd te moeten, omdat ik het nodig vind. Zodra hij kan gaan rollen zie ik wel weer verder. Voor nu prijs ik me dan maar gelukkig met de slaapjes die hij doet
Voor de volgende keer kijk eens naar "swaddle transitions" zoals de Magic Merlin Sleepsuit of de Zippadee zip
Ja ik vind het behoorlijk luxe 90 minuten was het hier met 12 weken echt nog niet. Wel dat hij tussendoor dan even wakker was en daarna vrij snel er weer in wilde, maar 90 minuten aan 1 stuk sliep hij niet. Pas toen het drie duidelijke slaapjes werden sliep hij in de ochtend vaak 90 minuten a 2 uur. En inderdaad...90 minuten is hartstikke goed! Je kunt hem er altijd even uithalen als hij dan wakker wordt en weer erin leggen zodra hij weeën moe is. Dan krijg je wel iets meer slaapjes maar ook dat is helemaal prima natuurlijk.
Mijn zoontje sliep ook ingebakerd, maar sliep later pas 90 minuten a 2 uur en dat is overdag nooit langer geworden dan dat. Zelfs nu met 1 slaapje niet.
Ohw.... dat klinkt inderdaad wel alsof mijn zoontje het dan best goed doet. Hij doet 3 slaapjes op een dag van 2 tot 3uur. Daarom vind ik 90min dus voor hem erg kort, omdat hij normaliter langer slaapt. Maar ik haal hem er nooit uit als hij na bijvoorbeeld 90min wakker wordt. Ik troost hem dan en dan slaapt hij weer verder. Zo heb ik het altijd ‘geleerd’.
Ik haalde ze er wel altijd uit, maar ze waren ook wel goed wakker. Scheelde wel dat ik bv geef, dus is gewoon wakker, aanleggen, ff knuffelen en zodra ze weer moe zijn weer naar bed. Of dat nou om de 2 uur of 3 uur is, maakt dan niet uit. Dochter dronk dus ook om de twee uur.