Hallo mama's! Ik heb mijn dochter ingebakerd toen ze drie weken oud was. Ze sliep erg onrustig, was veel wakker en altijd erg moe. Sinds ze ingebakerd ligt, slaapt ze heerlijk. Maar nu is ze bijna vijf maanden en wil ik haar gaan uitbakeren. Ze probeert zich (of is het per ongeluk?) om te draaien door haar benen en billen in de lucht te gooien en opzij te laten hangen. Voordat ze zich echt kan omdraaien wil ik haar uitgebakerd hebben. Maar... hoe ga ik dat doen? Ik heb op marktplaats de Pacco Plus gekocht, met ritsjes aan de zijkanten waar de armen uit kunnen. Ik heb er geen gebruiksaanwijzing bijgekregen, ik weet niet of die er is. Ik heb wel op internet wat gelezen erover: eerst één armpje, dan de volgende. Maar wanneer kan ik dit het beste doen? Ze slaapt de hele nacht door (van 9 's avonds tot 8 's ochtends). Zal ik dan 's nachts beginnen? Of juist met de kortere slaapjes overdag? En eerst alle slaapjes met één arm los? Of per slaapje eerst één arm los en dan de andere? En hoe lang duurt het uitbakeren ongeveer bij een baby die zonder bakerdoek niet slaapt? (Als de doek in de was zit, slaapt ze niet.) Veel vraagtekens hier Ik vind het trouwens wel jammer, ze lag 's avonds altijd zo lekker bij me in haar paccodoekje. Lekker drinken, in slaap vallen, een tijdje bij me slapen en dan naar bed toe. Ik hoop dat het zonder paccodoek ook nog goed gaat. Zo'n fijn momentje samen
Hoi, Hier ook dochterlief met ruim 5 maanden uitgebakerd. Wij zijn toen 'snachts (diepste slaapje) begonnen met 1 arm eruit. En dan elke dag 1 slaapje toevoegen met 1 armpje eruit. Daarna eigenlijk meteen slaapzak met mouwen aangedaan en dan het slaapritueel herhalen zoals je inbakert, alleen nu met slaapzakje. Wat wij deden: als je inbakerd hou je de armpjes naar beneden. Wij trokken dan het slaapzakje aan met mouwen, duwde de armpjes naar beneden en gingen daarover wrijven. Mijn dochter herkende dan het gevoel en ging dan heerlijk gapen. Al met al binnen een week zonder doeken. eerste paar dagen wel wat vaker moeten troosten, maar ging eigenlijk heel snel goed. Zorg in ieder geval dat je consequent blijft en troost in bed. Daarnaast heb ik een rustige week gepland met mijn dochter. Dus niet meteen van hot naar her rennen, maar even weer in de R-en.
Wat is het voordeel van een pacco plus als ze allebei de armpjes vrij hebben ten opzichte van een gewone slaapzak?
@Tokkel: dankjewel! Ik ga het vannacht proberen met één armpje los. Hopelijk wil ze het... @ Isis26: de Pacco zit strakker dan een slaapzak, sommige baby's zullen dit nog fijn vinden na het uitbakeren. Maar ik denk dat wij wel overgaan naar een gewone slaapzak, ik vind het nogal prutsen om haar armpjes door de openingen te halen van de Pacco Plus.
Het gaat niet goed... ze slaapt nauwelijks, wordt 's nachts veel wakker. Overdag slaapt ze vier keer een kwartier. Tot vorige week sliep ze nog 17 uur op een dag, heel veel. Is dit tijdelijk door het afwennen? En kan het nog anders worden? Ik zou haar zo graag weer helemaal inpakken in de pacco, maar ze staat op het punt om om te draaien, dus het afwennen moet echt. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Oh, wat balen zeg! Misschien toch een slaapzakje proberen met lange mouwen??? Ik denk dat het een kwestie van wennen is hoor. Vaak hoor je dat het een weekje de tijd nodig heeft. Als je verder alle rituelen hetzelfde houdt dan zou ze dat nu moeten herkennen. Sterkte ermee, ik hoop dat de rust snel terug keert!
Dank je wel! Ze heeft het altijd erg warm, dus een slaapzakje lange mouw durf ik niet aan. Ik zal het een week geven en alle rituelen hetzelfde doen, hopelijk wordt het dan beter, dank je!
Ik lees even mee omdat ik straks mijn dochter ook uit moet bakeren. Ze protesteert nu trouwens al vaak als ik haar inbaker maar het helpt haar nog echt (nu 11 weken). Laat je nog weten of het gelukt is en hoe precies? Uiteindelijk gewoon met een slaapzak (zonder mouwen)? Succes he! Ik hoop voor je dat ze zo goed blijft slapen!!
Dank je! Ik hoop ook dat ze haar oude slaapritme weer oppakt, voornamelijk vanwege het aantal uren. Als ze minder slaapt (zoals nu, maar ook op regeldagen), dan is ze helemaal uit haar doen. Snel overprikkeld, meer huilen, niet willen lachen. Als ze wel veel slaapt, is ze een heerlijk meisje als ze wakker is. Dus ik hoop het ook. En ik zal het hier laten weten!
Misschien helpt het als ze wat kan vasthouden met het handje uit de Packo? Ons meisje is nu uit de puckababy aan het komen en wil met het handje dat nu vrij is graag iets vast houden. Of haar knuistje dat nog in de zak zit of het dekenhoesje. Ik overweeg een klein knuffeltje in bed te leggen. En als hierboven al een paar keer opgemerkt is; zelfde bedritueel kan heel veel helpen. Of anders is het even doorbijten voor jullie allebei.
Iets in haar handje vind ik een beetje eng, kan dat al met bijna vijf maanden? Ik ben zo bang dat ze het in haar mondje stopt, ze stopt namelijk alles in haar mondje en dat gaat best ver erin... Gisteravond was niet leuk: ze viel zoals altijd bij mij in slaap aan de borst op de bank. Meestal leg ik haar dan slapend in bed, maar nu werd ze wakker en wilde ze niet meer slapen. In bedje was het huilen, huilen, huilen. Bij ons op de arm ook, ze wilde alleen rondgedragen worden. Na een half uur heb ik dat opgegeven, want madam zat nog heerlijk om zich heen te kijken (inmiddels 23.15). Ik heb een stukje met haar rondgereden in de auto (hihi, ik word inmiddels ook een wanhopige moeder), toen viel ze in slaap. Maar ja, daarna natuurlijk wel in de slaapzak en in bed. Toen was ze weer wakker... Uiteindelijk sliep ze tegen half één gelukkig wel. Tot nu nog steeds, ze zal wel uitgeput zijn. Voor het afwennen viel ze overdag altijd zelf in slaap in bed, nu alleen aan de borst. Zou het voor haar nu gewoon fijn zijn om zo toch nog wat slaap te pakken? Of krijgen we straks een nieuw probleem dat ze niet meer in slaap valt in haar eigen bedje? Pfoe, zo langzamerhand wens ik dat we nooit met die pacco waren begonnen Maar ik weet natuurlijk wel dat ze er maandenlang veel aan heeft gehad. Even doorzetten nu, maar ik ben zo bang dat ze straks niet goed meer slaapt.
hier ook veel last, alleen sliep onze zoon in een puckababy... en meneer kon zich ineens omdraaien.... ook in zijn PB een keer gedaan...tja dan maar een arm er uit. wij doen sokjes over zijn handjes.... heb ik hier een keer op het forum gelezen... en het werkt goed! het is natuurlijk ook best koud ineens aan je blote handen... en ze kunnen zichzelf niet perongeluk krabben enzo... succes!
Dat had ik ook gelezen inderdaad, maar ze sabbelt die handschoentjes kletsnat, de schat ze is vandaag één keer zelf in slaap gevallen
Lastig hè, als ze eenmaal het inbakeren gewend zijn..... Mijn zoontje heeft tot4 maand ook de pacco gehad. Toen het warmer werd wilde hij niet meer slapen in de pacco. Toen noodgedwongen een slaapzak gebruikt. De eerste paar dagen was hij telkens wakker na een uur,maar daarna ging het steeds beter gelukkig strak met een laken erover instoppen helpt ook bij hem. Nu, 2 maand later, gaat het heel goed. Hij wordt snachts nog wel eens wakker, brabbelt dan wat,maar hoeft niet uit bed gelukkig
Voor iedereen die mijn topic gevolgd heeft of die ooit bij dit topic uitkomt: het is gelukt! In ruim een week tijd is ze uitgebakerd. Ze slaapt korter en wordt sneller wakker van geluiden, maar ze slaapt wel zonder doek We hebben eerst 's nachts één armpje uit de doek gelaten, vervolgens hebben we dit 3 dagen gedaan. Daarna het andere armpje er ook uit, wel nog in de pacco plus, zodat ze het nog strak om haar buikje voelde. Na 2 dagen hebben we haar in een slaapzak gedaan. En hier was ze na 2 dagen aan gewend. Succes voor iedereen die ook gaat uitbakeren. Het is een moeilijke week, maar daar komt een einde aan