Goedemorgen, Al een aantal keer is in het nieuws geweest, dat vrouwen met meerlingen extra verlof krijgen. Ook op de site van Rijksoverheid staat dit. Het zou gelden voor vrouwen die na of op 26 mei 2016 bevallen. Ik heb gebeld met jullie Klantenservice, maar zij weten van niets. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof Ik zou graag duidelijkheid willen. Groet, Billy60
Beste Billy60, Je wilt graag wat meer duidelijkheid over het meerlingenverlof. De informatie is bekend bij UWV. Jammer dat mijn collega van de klantenservice je geen duidelijkheid kon geven. Op het aanvraagformulier bij punt 2.2 kun je dit vermelden. Ik wens je een goed verlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team
Bedankt voor je antwoord, fijn dat jij wel op de hoogte bent! Nog een vraag; als ik kies voor 8 weken zwangerschapsverlof en niet voor 10 weken, krijg ik dan die 2 weken bij het bevallingsverlof erbij?
Beste Billy60, Je wilt weten of je 2 weken extra bevallingsverlof krijgt wanneer je aangeeft 8 weken voor je uitgerekende datum met verlof te willen. Ja en Nee. Het is maar net hoe de vraag wordt geïnterpreteerd. De verlenging van het verlof bij een meerling gaat alleen over het zwangerschapsverlof. In het geval van een meerling duurt het totale verlof 20 weken. Als je voor 8 weken zwangerschapsverlof kiest, heb je recht op 12 weken bevallingsverlof. En als je 10 weken zwangerschapsverlof hebt, heb je 10 weken bevallingsverlof. Als je bovenstaande bedoeld, dan heb ik niets gezegd, maar het is niet zo dat je nog eens 2 weken 'extra' krijgt bovenop de 20 weken in totaal. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team
Martijn, Nee, dat begrijp ik, zo bedoelde ik het. Nogmaals, enorm bedankt voor je hulp, fijn dat je goed op de hoogte bent en me zo wel hebt kunnen helpen. Groet, Billy60
Beste Billy60, Om nog even terug te komen op je vraag. Je verlof zou in totaal 20 weken duren als je bevalt op je vermoedelijke bevallingsdatum en je hebt 10 weken zwangerschapsverlof. Maar dit is vaak niet het geval in de praktijk (zeker niet bij meerlingen). Daarom als aanvulling wil ik je wijzen op onderstaande: De berekening van de duur van je verlof kunnen we pas maken nadat je bent bevallen. De dag waarop je van je jongste kindje bevalt wordt gezien als de werkelijke bevallingsdatum. Bij de berekening van de duur van je verlof gaat we uit van het volgende: - Je hebt recht op minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof samen. - Je hebt recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof Nadat je bent bevallen trekken wij van 16 weken verlof af: - Het aantal dagen waarop je al een zwangerschapsuitkering hebt ontvangen. Wij trekken hier nooit meer dan maximaal 6 weken af. In jouw geval ga je 8 weken voor je uitgerekende datum met verlof. Als je bijvoorbeeld bevalt met 37 weken dan heb je 5 weken zwangerschapsverlof gehad. De berekening gaat dan als volgt: 16 - 5 (we trekken nooit meer dan 6 weken af) = 11 weken. In totaal heb je dan 16 weken zwangerschap- en bevallingsverlof. De nieuwe regelgeving is er op gebaseerd dat je eerder met verlof kunt gaan, helaas niet per se dat je langer bevallingsverlof hebt. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team