Ziek na einde zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Leonike, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Aangezien mijn werkgever het niet weet, hoop ik via deze weg iets meer informatie te kunnen krijgen.

Met 26 weken zwangerschap moest ik de ziektewet in ivm te hoge bloeddruk.
    De hoge bloeddruk heeft doorgezet in zwangerschapsvergiftiging ( pre-eclampsie en hellp).
    Hierdoor ben ik met 29 weken bevallen.

Ik begin steeds meer te merken dat ik nog lang niet hersteld ben. Ik heb veel hoofdpijn, ben erg vergeetachtig, ik kan me heel slecht en beperkt concentreren en ik ben heel moe omdat ik slecht slaap (bijna niet inslaap kunnen komen en veel nachtmerries). De vermoeidheid maakt de concentratie problemen nog veel erger. Medicatie om te kunnen slapen helpt wel om te slapen, maar verergert de overige klachten.
    Kortom, zoals het nu gaat, ben ik niet in staat om te werken.
    Ik heb nog even verlof en hoop dat het beter gaat tegen de tijd dat mijn verlof over is.
    Mocht het zo zijn dat ik na mijn verlof nog niet in staat ben om te werken,hoe gaat eea dan in zijn werk?
    Loopt dit via het UWV? Of via de bedrijfsarts/arboarts?

Hopelijk kunt u mij meer duidelijkheid verschaffen.

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Leonike,

Ben je niet in staat te werken na je bevallingsverlof?
    Je meldt je dan in alle gevallen ziek bij je werkgever.

Ben je ziek als gevolg van zwangerschap of bevalling?
    Je werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan.

Je werkgever zal meestal aan de arbodienst of bedrijfsarts doorgeven dat je ziek bent.
    Zolang je in dienst bent bij de werkgever begeleiden zij je tijdens ziekte.
    Wel zal je opgeroepen worden door UWV voor een afspraak bij de verzekeringsarts.
    De verzekeringsarts zal moeten nagaan of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap en/of bevalling.

Vindt de verzekeringsarts dat je zwangerschaps- en/of bevallingsklachten hebt?
    Je hebt dan recht op een Ziektewet-uitkering van UWV.
    Meestal betaalt UWV de Ziektewet-uitkering aan je werkgever.
    Je werkgever betaalt je loon door.

Binnen 4 weken na aanvraag ontvangen zowel de werkgever als jij een beslissing over de Ziektewet-uitkering.

Actuele informatie over ziek tijdens dienstverband vind je hier.

Ik wens je heel veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina