Hallo! 23 mei ben ik uitgerekend van ons kindje. Nu ben ik heel 2013 werkzaam geweest als gastouder en ving daarnaast aanvullend ww. In 2012 ben ik in de ww gekomen na het werken in vast dienstverband. Nu is voor mij niet helemaal duidelijk waarop mijn zez uitkering gebasseerd zal gaan worden. Wordt hierbij gekeken naar mijn inkomsten als gastouder van afgelopen jaar? Of combinatie ww en gastouder inkomsten? Of moet ik alle gegevens van de afgelopen 3 jaar gaan insturen?? MIjn ww is eind december 2013 gestopt. Ik weet het even niet meer omdat ik niet alleen mijn werk als gastouder had maar ook ww en daarvoor dus vast dienstverband. Hopelijk kunt u het een en ander uitleggen groetjes
Beste frommel86, Je bent in 2013 werkzaam geweest als gastouder en je hebt een WW-uitkering ontvangen. Je wilt graag weten welke gegevens worden meegenomen voor de berekening van de ZEZ-uitkering. De hoogte van de ZEZ-uitkering wordt alleen berekend over de inkomen die je in 2013 hebt genoten vanuit je werkzaamheden als gastouder. De inkomen vanuit WW-uitkering worden niet meegenomen in de berekening. De WW-uitkering wordt niet gezien als inkomsten vanuit zelfstandig ondernemen. Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ-uitkering, vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Heb ik dan wel recht op een zwangerschapsverlof? Aangezien ik startend gastouder was en daarnaast dus nog ww ving ben ik nu en dus in 2013 nog geen zzp'er. Ik weet nu niet zo goed welke ik moet aanvragen.... Elders zeggen jullie dit: "Je wilt weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering als je gastouder bent. Ben je in loondienst bij een gastouderbureau of bij de ouders? Dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO-uitkering). Je bent werkzaam als zelfstandige en werkt niet in loondienst? Je kunt een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen krijgen (ZEZ-uitkering) Weet je niet wat voor contract je hebt, dan kan je dit bij het gastouderbureau navragen" Maar een gastouder die in haar eigen huis opvangt net als ik is nooit in loondienst van een bureau, maar ik ben ook nog geen zzp'er want die uren heb ik nog niet gemaakt. Hoe zit dat dan?? groetjes!
NOg een aanvulling. Ik ben er net achter gekomen dat ik wel aan de uren voldoe ik kom namelijk uit op 1912,5 uur voor 2013. Nou is mijn winst niet meer dan 20000 want mijn inkomen was nog geen 9000 euro. Dit wordt dan denk ik al bijverdienste berekend?? Hoe gaat dan de berekening van de zez in zijn werk? Als ik het goed begrepen heb kijken ze dan naar 9000: 261 werkbare dagen in 2013 ( 21,75 per maand keer 12 maanden, klopt dit) en dat zou dan 34,50 euro per dag zijn? Heb ik het zo goed gedaan? Dan zou ik dat moeten vermenigvuldigen met 21,75 en dan zou ik op een 4 weekse uitkering moeten komen van 750 euro??? Geen idee of ik het nu goed begrepen heb hoor. Ik hoor het heel graag
Beste Frommel86, Als je niet in loondienst bent bij een gastouderbureau of de ouders dan word je als zelfstandige gezien en kun je een ZEZ aanvragen. Wanneer je in 2013 meer dan 1225 uur als zelfstandige hebt gewerkt dan krijg je een ZEZ uitkering die gelijk is aan het minimumloon. Het maakt daarbij niet uit hoe hoog je winst was. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
en als je dan niet aan die uren komt? Stel dat? Kijken ze dan naar je verdiensten zoals ik die berekende? Sorry voor alle vragen hoor haha
Beste frommel86, Je geeft aan meer dan 1225 uur te hebben gewerkt. Het onderstaande antwoord is dan niet relevant voor jou. Toch wil ik antwoord geven op je vraag. Heb je in het voorgaande jaar minder dan 1225 uur hebt gewerkt als zelfstandige? Dan wordt de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst voor dat jaar gedeeld door 261. Dit is de winst per dag. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare