Beste Meneer,Mevrouw Afgelopen oktober heb ik de diagnose Burn Out gekregen. Na een paar maanden van rust,therapie en medicatie ben ik in februari begonnen met dit af te bouwen en dacht ook dat ik wel weer kon werken,juist omdat het me zou helpen. Eind Februari ben ik door de UWV arts arbeidsgeschikt verklaard en was het hiermee eens en daardoor liep ook mijn ziektewet uitkering af (kwam uit de WW) Nu ben ik begin April weer begonnen met een nieuwe baan en had er zoveel in maar voelde ook weer dat het minder ging met mijzelf. Nu heb ik mij toch ziek gemeld,bij de huisarts geweest en heb een terugval in de Burn out... Krijg nu een verwijzing naar de psychiater en andere medicatie en er is mij weer geadviseert rust te nemen en nu ervoor te zorgen dat ik hier helemaal uit ga komen. Mijn werkgever wil graag dat we onze samenwerking beëindigen omdat ik ook nog in mijn proeftijd zit,heb een contract getekend tot begin november met een maand proeftijd. Nu is mijn vraag: Mag dit wel als ik ziek gemeld ben(mijn contract ontbinden) en heb ik recht op een ziektewet uitkering? Met vriendelijke groet, Maris
Beste Maris, Wat een tegenvaller dat het toch nog niet lukt met het werken. Je vraagt of je werkgever je nu mag ontslaan en of je recht op Ziektewet-uitkering hebt. Je werkgever mag je in de proeftijd ontslaan zonder opgaaf van reden. Ook als je ziek bent is dit toegestaan. Hij/zij meldt jou dan ziek uit dienst bij UWV. Vervolgens wordt door UWV beoordeeld of je weer in aanmerking komt voor een Ziektewet-uitkering. Vindt de arts van UWV dat je weer ziek bent? Dan krijg je weer een Ziektewet-uitkering. Bij twijfel hierover vraagt de arts om je toestemming voor het opvragen van informatie bij jouw behandelend arts. Stelt de arts vast dat je kunt werken? Dan kun je een heropening van je eerdere WW-uitkering aanvragen. Er moet dan natuurlijk nog wel een overgebleven recht van jou zijn. Actuele informatie over ontslag tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare