Berekening zwangerschapsuitkering na ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sander 1986, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sander 1986

Sander 1986 Nieuw lid

12 mrt 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Graag zou ik willen weten hoe de hoogte van de zwangerschapsuitkering van mijn vriendin bepaald wordt in de volgende situatie:

Direct na haar vorige zwangerschapsverlof heeft mijn vriendin gedurende bijna anderhalf jaar (77 weken) part-time ouderschapsverlof opgenomen.
    Indien ze hierna opnieuw zwangerschapsverlof aanvraagt (binnen een jaar na het aflopen van haar ouderschapsverlof), naar welke periode wordt er dan gekeken om de hoogte van de tweede zwangerschapsuitkering te bepalen?

Vriendelijke groet,
    Sander

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sander,

Je vriendin heeft ouderschapsverlof opgenomen en je wilt weten of dat van invloed is op de berekening van haar zwangerschapsverlof.

Ouderschapsverlof is niet van invloed op de hoogte van de zwangerschapsuitkering.

De zwangerschapsuitkering is gebaseerd op het dagloon.
    Het dagloon is een gemiddelde van het SV-loon wat je vriendin verdiende in de 12 kalendermaanden voor ingang van haar zwangerschapsverlof.
    Dit noemen we de referteperiode.

Verdiende je vriendin in de referteperiode minder door haar ouderschapsverlof?
    Dan berekenen we het dagloon alsof ze volledig zou hebben gewerkt.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina