Hoi, Ik ga begin september een paar dagen met vriendinnen op vakantie. Mijn zoon is dan ruim 8 maanden en hij gaat niet mee. Mijn partner blijft ook thuis. Ik geef nog steeds 3x per dag borstvoeding (ochtend, middag en avond) en wil dit blijven doen. Nu vraag ik me af hoe ik dat moet doen qua kolven als ik op vakantie ben om de productie op gang te blijven houden. In totaal ben ik 6 dagen weg, waarvan 4 dagen dat ik mijn zoon echt niet zie zeg maar. Bedankt en groetjes, Janneke
Hoi, Er zijn 2 dingen die belangrijk zijn: dat er melk is voor je kindje voor als jij weg bent ( en dat je kindje die melk kan drinken, dus uit een bekertje of flesje) Dat betekent dat je of kolft, of zorgt voor andere voeding. Dan is het van belang dat je de productie in stand houdt. heb je een goede kolf? dan die meenemen en 3 momenten kiezen. Evt. kolven in stappen, om het goed op gang te houden. De melk die je kolft kun je of koelen, of weg doen. Bedenk dat wanneer je terug komt je kindje mogelijk heel erg mamatijd wil inhalen. Neem een dag (en nacht) hier de tijd voor. Dit is normaal gedrag! Het kan overigens ook zijn dat je kindje er even over moet nadenken voor het weer aan de borst gaat, maar het zal aan de borst gaan uiteindelijk, de leeftijd om te stoppen uit zichzelf ligt later Succes, plan goed en veel plezier!
ps: tip: zet een nummer van een lactatiekundige of contactpersoon VBN of LLL in je telefoon, mocht je onverhoed met vragen zitten hoef je daar niet naar te zoeken! Borstvoeding.nl | Home
Beste Heidi, Hartelijk dank voor je reactie. Nu vroeg ik me nog af wat je precies bedoelt met kolven in stappen? Groet, Janneke
Oja ik was nog iets vergeten te vragen. Ik was wel van plan om sowieso naar 2 borstvoedingen per dag te gaan (ochtend en avond) en de middag te laten vervallen (wel andere melk aanbieden natuurlijk). Nu leek me de vakantie een goede periode om dus af te bouwen van 3 naar 2 voedingen per dag. Is dat verstandig? En ook vroeg ik me nog af in hoeverre ik elke dag op precies dezelfde tijdstippen moet kolven of dat een beetje tijdverschil geen probleem is?
Hoi, kolven in stappen doen we wanneer je niet voldoende of makkelijk kolft in één keer 10 minuten achter elkaar bijvoorbeeld. Het gaat alsvolgt: je kolft 7 min. dan stoppen voor massagen, dan kolf je 5 min. , dan weer wisselen met massage en nog eens 3-5 minuten. Afbouwen (en wennen) aan 2 voedingen kan natuurlijk. Bedenk wel dat je wanneer je gaat afbouwen je mogelijk tussendoor stuwing krijgt en je hier op zult moeten reageren. Het kan op vakantie juist handig zijn om te weten wanneer je even moet kolven in plaats van overvallen worden door een kolfmoment wat ineens nodig blijkt. Maar kijk vooral zelf hoe je dat ziet zitten. Bedenk ook dat wanneer je na een paar dagen thuis komt, je kindje ineens meer van je zal kunnen vragen (hoeft niet, maar kan dus wel), om mama tijd in te halen en zeker te zijn van zijn veilige basis (jij dus) Veel succes!