extra controles/onderzoeken bij zwangerschap na 3x miskraam?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Pooltje, 6 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pooltje

Pooltje Actief lid

28 mei 2007
    325
    0
    0
    Ik heb drie maal op rij een miskraam (missed abbortion) gehad. We hebben chromosomen onderzoek uit laten voeren en daar is niets uitgekomen. Verder onderzoek naar de oorzaak is volgens de gynacoloog niet mogelijk. Hij houdt het op 'pech' en helaas blijk ik statistisch nu een kans te hebben van 1 op 3 dat het weer mis gaat.

Ondanks het grote verdriet om de miskramen (laatste in januari dit jaar) en de relatief grote kans op wederom een miskraam bij een volgende zwangerschap, willen we toch proberen zo snel mogelijk weer zwanger worden.

Wel vraag ik me af wat er zou gebeuren als ik weer zwanger mocht blijken. Is het dan mogelijk dat de zwangerschap heel nauwkeurig wordt gevolgd met echos en bloedmetingen, om te zien of er iets in mijn lichaam gebeurd dat de vele miskramen kan verklaren? En zou er dan ook iets tegen te doen zijn? Of is het echt alleen een kwestie van geluk hebben?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het is niet gebruikelijk om de zwangerschap dan extra te volgen. Wel kun je een vroege echo krijgen voor je eigen zekerheid. Maar met bloedtesten en veel echo's win je eigenlijk niets. Er is al onderzoek gedaan naar de oorzaak van de miskramen en daar is niets uitgekomen (dat is trouwens meestal het geval). Dus hopelijk ben je snel weer zwanger en gaat het dan wel goed!

Mirjam

Deel Deze Pagina