lage progesteron en goede/slechte eisprong?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door vasca, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    #1 vasca, 5 mei 2011
    Laatst bewerkt: 5 mei 2011
    Hallo,

Wij zitten nu sinds een tijdje in de mmm en nu heb ik net gehoord dat ik een lage progesteron waarde heb. Ik had een wat korte LF (rond 9/10 dagen), waar de gyn zoiezo utrogestan voor ging voorschrijven.
    Ik heb wel een duidelijke temperatuur stijging, waaruit de gyn dus opmaakte dat ik wel een eisprong had. Ook heb ik meestal wel een positieve ovu test, alleen stijgt mijn temp wel vrij laat na mijn eerste positieve test, vaak ong 3/4 dagen later.

Nu vraag ik me af wat die lage progesteron nou precies betekent...
    Ik begrijp dat het invloed heeft op mijn LF en mijn bms dus niet lang genoeg in stand houdt. Maar dat gaan we dus oplossen met utrogestan.
    Maar moet ik me nou ook zorgen maken om mijn eisprong? want als een lage progesteron waarde betekent dat je geen goede eisprong hebt gehad, kan ik wel de LF verlengen, maar heeft dat wel zin met een slecht ei?
    Zou ik niet ook iets moeten krijgen om dat ei te verbeteren?
    Kun je ook wel een goede eisprong hebben en dan bv progesteron dat te snel daalt?

Mijn progesteron is geprikt op dag 7/8 na ei (cd 25) en was toen 13. Ik werd dan 3 dagen daarna ongesteld.
    Toen mijn bms op dag 12 van die cyclus was gemeten met echo was die 6.8 mm, wat volgens de gyn wel ok was.

Hopelijk weet iemand hier meer van, want ik kan er op internet weinig over vinden...

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ikke! Morgen via laptop reageren, nu op telefoon en dat is minder handig.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heb hetzelfde.
    Normaal gesproken maakt het copus luteum (restje follikel waar het eitje uit is gekomen) progesteron na de eisproing. dit is idd om je BMS goed te houden zodat een eventueel bevrucht embryo kan innestelen. Als het CL niet goed werkt en dus te weinig progesteron aanmaakt, zal je BMS te snel afbreken waardoor een embryo geen tijd krijgt om in te nestelen.

Utrogestan bevat progesteron en vult dus het tekort van je eigen lichaam aan. Dit om innesteling meer kans te geven. Je kunt na de eisprong ook extra pregnyl spuiten. Dit is een zwangerschapshormoon dat het CL aanspoort om zelf actiever te blijven. Het is net wat je prettig vindt. Ik mocht kiezen.

Hoop dat de utrogestan ook voor jou werkt!
    Enne... een ei is een ei. Een korte LF heeft niets te maken met de kwaliteit van het ei. Het zou anders zijn als je helemaal geen eisprong zou krijgen. Maar dit is bij jou wel het geval, aangezien je progesteron toch oploopt.

4. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    @maartje: alvast bedankt! kijk uit naar je reactie

@merah: wat fijn dat jij op dit forum rond hobbelt! Als ik het goed begrijp maakt het voor de kwaliteit van je ei dus niet uit of je eisprong "goed" of "slecht" is. Dat is wel fijn om te horen. Eigenlijk is het dus vooral mijn corpus luteum dat niet zo goed is en mijn ei dus wel?

Weet jij waarom mensen ook wel eens clomid krijgen om te zorgen voor een "goede eisprong"?

Ik hoop ook dat de utrogestan gaat helpen. Vind het nog wel moeilijk voor te stellen, want voor mijn gevoel is het juist het bevruchten dat moeilijk is. Maar dat komt omdat ik nog nooit een posi test heb gehad en ik kan dus ook niet weten of er misschien wel een bevruchting is, maar dat die niet goed blijft plakken.

Ik mocht niet kiezen, ik kreeg direct utrogestan. Wat heb jij gekozen? en waarom? En natuurlijk... heeft het geholpen?

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Clomid wordt vaker voorgeschreven bij vrouwen die van zichzelf geen eitje hebben, of maar eens in de 3/4 maanden of zo (bv bij PCO). Bij hen is er dus iets mis met de rijping van de eicel. Ik wil overigens niet zeggen dat jouw eitjes altijd goed zijn. Iedereen heeft wel eens een slechte maand. Maar het is dus niet per definitie zo dat je bij een korte LF ook een slecht ei hebt.

Ik heb tijdens mijn IUI pregnyl gespoten. Dat was op aanraden van de gyn. Volgens mij niet echt een steekhoudend argument, maar zij vond Utrogestan 'zooi'. Nu is het dat ook wel (vieze smurrie in je ondergoed), maar ja, alles voor het goede doel.
    'Nadeel' van pergnyl is dat je zwangerschaptest er positief van wordt. Je kunt dan dus niet stiekem voor NOD al gaan testen. Bij Utrogestan kan dat wel.
    Bij mijn IVF heb ik Utrogestan gebruikt. zo stond dat nu eenmaal in het protocol. Ik mocht toen ook niet kiezen.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Daar was ik dan ;)

Merah en ik zijn het wel eens vaker niet eens ;) en deze keer wederom niet (Sorry Merah ;) :p)

Tis niet zo dat een ei standaard een ei is. Helaas zijn er genoeg meiden die een te zwakke eisprong hebben en hierdoor niet zwanger raken.
    Er word dan ook wel gezegd dat je vanaf een progesteronwaarde van 20 een dubieus ei hebt, en pas vanaf een waarde van 30 een goede eisprong hebt gehad.

Ik heb zelf progesteronwaardes variërend tussen de nul komma nog wat tot rond de 20 gehad. Eerst zette de arts mij alleen aan de progesteroncapsules, later aan de clomid en daarna een combi van beide al dan niet met Pregnyl injecties om de eisprong krachtiger te maken (je kunt dus Pregnyl spuiten om je eisprong in werking te zetten/krachtiger te maken en als je het na je eisprong spuit om je LF langer te maken).

Bij mij hielp het spuiten van Pregnyl voor een krachtiger eisprong geen ene moer. Heb geen PCO overigs.
    Bij mij is gebleken dat ik oa zogenaamde LUF-eieren heb. Mijn lichaam maakt alles keurig aan, maar vervolgens lukt het mijn ei niet om goed uit het follikel te springen, waardoor ik dus geen fatsoenlijke progesteronwaarde aanmaak. Bij mij is het dan dus ook echt zo dat ik met een waarde van 20 geen eisprong heb. Mijn ei weigert simpelweg uit het follikel te springen.

Met een waarde van 13 zeg ik dat je echt een baggere eisprong hebt gehad, als je al een eisprong hebt gehad en met de kennis die ik inmiddels heb zou ik niet kiezen voor progesteroncapsules, maar aan de arts verzoeken Clomid of Puregon te gaan gebruiken. En dan goed onder controle blijven. Ook na de vermoedelijke eisprong nog eens een echo doen om te kijken of het ei wel echt is gesprongen.

Ik heb trouwens bij mijn laatste (en zie onderschrift... geslaagde IVF/ICSI :)) zowel Pregnyl als Progesteron ter ondersteuning van mijn LF gebruikt.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, maar jij bent ook wel een bijzonder geval Maartje, hahaha.

Nee hoor, je kan best gelijk hebben, alleen denk ik niet dat je gelijk van het ergste scenario uit moet gaan.
    Heb ook niet gezegd dat het ei van Vasca goed is, maar dat een korte LF (lage progesteron) niet per definitie wil zeggen dat je ei niet deugt. Bij mag was mn progesteron net zo laag, maar de eieren sprongen prima.
    Zo is elk lichaam weer anders.
    Altijd eerst naar je arts luisteren. Wij hebben hier geen status, dus ook niet alle info. We kunnen enkel uit ervaring vertellen.
    Laat je goed voorlichten en als de maatregelen van je arts niet helpen kun je altijd nog het heft in eigen handen nemen.
    Waar ik het wel mee eens ben is dat je daar niet al te lang mee moet wachten. Ik ken zat meiden die jaren naar hun arts hebben geluisterd en uiteindelijk toch op een dood spoor zaten. Gelukkig zijn er ook goede artsen en hopelijk heb jij daar 1 van.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ben inderdaad een vrij uniek persoon :p

Maar je hebt wel weer gelijk dat in principe naar een arts luisteren in eerste instantie niet verkeerd is. Wij zijn hier idd geen artsen, maaaaaar ik heb wel genoeg ellende meegemaakt en meegemaakt dat artsen dachten dat ze wel ff van alles konden gaan proberen. De hele MMM is zo verrekte kut en zo ontzettend zwaar, zeker als je er langer in zit en als er aanwijzingen zijn dat iets te vrijblijvend behandeld wordt (en zo voelt het voor mij tegenwoordig als ik lees dat artsen met een waarde van onder de 20 uitsluitend progesteron voorschrijven) en een mmmeisje wellicht door die houding van een arts zinloos langer gekweld moet worden, dan gil ik mijn ervaring ff over het forum ;)

Ik denk trouwens dat als je een waarde tussen de 20 en 30 hebt, je prima 3 maanden uitsluitend progesteron kunt gaan gebruiken. Maar als je een waarde hebt van onder de 20 zegt mijn gevoel en ervaringsdeskundigheid: CLOMID OF PUREGON!!! ;) Maar ik ben idd geen arts. Tis aan jou om te vertrouwen op je arts of om kritische vragen te stellen.

Succes Vasca!!

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daarom snap ik je verhaal ook heel goed Maartje. You've been there, done that...
    Ik denk alleen soms dat het risico met zo veel ervaringsverhalen is, dat mensen te snel denken dat zij ook die ene uitzondering zijn. en meestal is dat niet het geval.
    Daarom zeg ik altijd maar: eerst naar je arts luisteren en als dat niet werkt, dan is het tijd zat om te gaan twijfelen. Snap ie?

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ja hoor, alleen je bent echt geen uitzondering als je met een waarde van 13 geen of een belabberde eisprong hebt en Clomid of Puregonondersteuning nodig hebt.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    I rest my case...
    Er zal geen enkele normale arts zijn die na 1 keer progesteron prikken je aan de puregon zet.

12. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hallo dames,

fijn dat jullie allebei je licht willen laten schijnen... En zoals met alles in de mmm blijkt ook hier weer geen gouden waarheid te zijn, hoe frustrerend is dat!

Maar ik snap het nog niet helemaal maartje: wat houdt een slecht ei dan precies in? en hoe ben jij daar dan uiteindelijk achter gekomen?

Heb/had jij dan wel een temperatuur stijging? Want daaraan denk ik eigenlijk te zien dat mijn ei dus wel springt. Ook had ik zelf afgeleid dat aangezien mijn temp wel stijgt (al vermoed ik wel dat ie misschien wat traag/ laat stijgt), ik dus een eisprong heb. En mijn temp stijgt de eerste paar dagen goed (van gem 36.4/5 naar 36.8/9). Maar ik heb dan maar ongeveer 5 dagen hoge temperaturen en dan begint het te zakken, eerst naar 36.7 en dan onder de 36.5 wat altijd definitief tot ongi leidt de volgende dag.
    Kun je wat aan de temp zien, over hoe goed/ slecht je ei dan is?

13. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    O ja, mijn progesteron is dus geprikt op 8 dpo... wat aan de late kant misschien. Of misschien dus zelfs wel later, want soms twijfel ik of mijn temp stijging dus wel mijn eisprong echt aangeeft. Vooral omdat mijn opk's altijd veel eerder positief zijn.
    Moet ik misschien nog vragen om het nog een keer te laten prikken op verschillende cyclusdagen? of om zo'n echo vragen?
    Heeft een echo wel zin, want mijn ei verdwijnt natuurlijk wel elke maand, anders zouden er allemaal rotte eitjes in mijn eierstokken moeten zitten! (toch?) en dat hadden ze op de echo wel gezien.

En als het helpt, zou ik een link kunnen posten naar mijn temp kaartjes, ik weet niet of jullie daar wat uit kunnen opmaken? Laat maar weten of dat zin heeft, dan moet ik ff uitzoeken hoe dat moet.

Zou het heel fijn vinden als jullie nog even met mij kunnen/ willen meedenken.
    Dinsdag spreek ik mijn dokter (telefonisch) en dan zou het fijn zijn als ik wat intelligente vragen kan stellen natuurlijk.

alvast bedankt!

14. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @t maartje 84: ik heb van mezelf ook eierern die weigeren te springen. Al mijn hormonen zijn goed, geen overgang niets. Alleen de progesteron was er niet doordat mijn eitje niet sprong.. Daarom iui met puregon en pregnyl. Echter heb hierdoor korte luteale fases van 9 a 10 dagen. Ik heb gevraagd om bollen met progesteron en die krijg ik. Arts geeft me weinig kans daar hij bang is dat er iets is met de kwaliteit van eieren..We doen nog een poging iui en dan over naar ivf...De arts maakt zich dus zorgen om de kwaliteit en heeft geen idee of het lukt...

Heb jij ook iui gedaan en hoe verliepen al jouw ivf pogingnen, wat voor eicellen heb je er toen door gekregen?

Alvast bedankt voor je reactie

15. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi pat,

Wat vervelend voor je, dat je eieren niet willen springen. Vooral als de artsen dan ook gaan twijfelen, levert dat veel stress op lijkt me. Maar wát ik heb gehoord en van maartje begrijp, hoeven je eieren dus niet slecht te zijn perse. En ook kan clomud volgens mij ook helpen om eieren te verbeteren. Maar goed, ik ben geen expert, das wat ik van fora haal.

Succes met alles!

16. Linnieke

Linnieke Actief lid

7 sep 2009
    172
    0
    0
    Ik ben hier ook, sinds kort, bekend mee.!!
    Vriendlief en ik zijn sinds Juni 2009 gestopt met de pil, en zitten nu sinds November vorig jaar in de MMM. Alle 1e uitslagen waren goed, en dus ook progestoron. Nu is er voor de zekerheid vorige cyclus ook nogmaals progestoron geprikt en deze bleek op dag 9 ook maar 17 te zijn. Ik heb hierover telefonisch gesprek gehad en de arts vertelde me dat ik me hier niet zo druk over moest maken want ze hebben mijn eitje zien groeien, door middel van 3 echo`s die week, en zien springen (eitje was 4e echo verdwenen) A.s. vrijdag hebben we weer een gesprek van hoe verder en wat we hiermee gaan doen. Waarschijnlijk niets want de arts vertelde me ook dat ze me hier geen medicijnen voor wilde geven omdat ze er niet aan twijfelde dat er iets niet goed was.. Whaah.. dus ja.. geloof mij maar dat ik ontzettend behoefte heb aan dat gesprek vrijdag!!

17. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi linnieke,

Heerlijk al die artsen die allemaal iets anders vinden... Ik zou zeker vrijdag al je vragen stellen! Is jouw lf wel lang genoeg? En geen tussentijdse spotting? Want dat zou nog wel reden voor utrogestan kunnen zijn. Dan kun je er nl toch iets mee doen. Toch is 17 op dag 9 volgens mij ook niet weer zij heel laag dacht ik. De waarde waarmee je het vergelijkt moet dacht ik op dag 5-7 geprikt zijn (ik was door weekend ook beetje laat). Het kan dus zijn dat je waarde wel goed was, maar al weer aan het zakken was.

Succes met je gesprek vrijdag!

18. Linnieke

Linnieke Actief lid

7 sep 2009
    172
    0
    0
    Heey Vasca,

Ja, ik ga er vrijdag zeker wat dieper op navragen.. Is toch fijner een afspraak in het ziekenhuis dan zo`n telefonisch concult. Mijn lf is bijna altijd 14 dagen, misschien weleens 12,13 of 15, maar 9 van de 10 keer toch wel gewoon 14. Daarnaast heb ik ook geen spotting tussentijds. Tja, aan de ene kant ben je blij dat ze niets hebben gevonden maar aan de andere kant is het vinden van iets misschien toch wel ooit eens fijn... Begrijp me niet verkeerd hoor, ben blij dat er niets aan de hand is maar je kunt er nu zo weinig aan doen dan afwachten.. a.s. vrijdag gaan we het erover hebben hoe we gaan behandelen ook. Ik denk dat we starten met IUI.. Ben zeer benieuwd en vind het ook zeer zeker spannend worden nu het allemaal dichterbij komt!! Maar ja, IUI is misschien weer een stap dichterbij een positieve test.. Ik hoop het zo.. vindd echt dat ik nu eindelijk eens aan de beurt ben! Whaha, gun het iedereen, maar mezelf nu ook!!!
    Wanneer ga jij het weer bespreken in het ziekenhuis? Of staat er niets over gepland? Ben wel benieuwd hoe ze het bij jou gaan oplossen!!!

19. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi Linnieke,

wat betreft de progesteron, krijg ik sinds deze ronde utrogestan, dus in dat opzicht wordt er al wat aan gedaan. Ik was door oa de berichten van maartje en alles wat je leest over goede/ slechte eisprong wel gaan twijfelen aan de kwaliteit van mijn eisprong.
    Maar wij moeten nu eerst wachten tot 24-5, dan hebben we een adviesgesprek nav mijn hsg en een nieuwe zaadtest. Wij zouden nl ook na die hsg aan iui gaan beginnen, maar dat staat nu weer op losse schroeven. Dat komt omdat de grens voor matig en slecht zaad wat omhoog bijgesteld is sinds ons vorige gesprek en vascaman daar nu dus mogelijk boven zit :( Ondanks dat die behandelingen me ook heel spannend lijken, willen wij dus wel graag iui. Ook wij vinden dat het onze beurt is nu! :D
    Mochten we het toch nog zelf moeten proberen, dan wordt waarschijnlijk wel een cyclus gemonitord bij mij, om te zien of dus alles goed is met mijn eisprong. Dat vind ik dus wel een geruststellend idee.

Deel Deze Pagina