Mijn eerste lag in kruinligging. Hier kwamen ze in het ziekenhuis achter toen ik al 8 cm had. Daarvóór wisten ze dat niet en lieten ze me op handen en knieën weeën opvangen, maar dit werkte helemáál niet voor me. Toen ze wisten dat er sprake was van een kruinligging zat ik al ruim 6 uur op 8 cm. Gelukkig is ons kleintje uiteindelijk "gewoon" geboren. Wel met weeënopwekkers en Pethidine ivm de niet vorderende ontsluiting. Maar geen pomp, tang of knip. Wel flink ingescheurd, maar ja. Mijn vraag is of de kans groot is dat een 2e ook in kruinligging gaat liggen. Heeft dat met je bouw en/of stand van je bekken te maken? Bij een volgende zou ik eigenlijk aan het einde vd zwangerschap een echo willen hebben om de ligging te bekijken. Als dan blijkt dat het weer een kruinligging is, dan zou ik in het ziekenhuis willen bevallen. - Is dat een realistische vraag? Of is het zo dat dit tijdens de bevalling nog heel erg veranderlijk is? - En zou je dan vooraf een medische indicatie kunnen krijgen? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! Premama
Hoi premama, Nee de kans is niet groter bij een 2e. HEt is een toevalsligging en een ligging is helaas niet te bepalen voor een bevalling want tijdens de bevalling kan het hoofdje nog alle kanten uit draaien. Dit is geen reden voor een medische indicatie. Maar je kan altijd in het ziekehuis bevallen als je dit wilt. ( komt goed, word een heeeeel ander verhaal dan bij je eerste!) Imke