uitbouw en verbouwing, hoe bekostigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mevrouw Pinguin, 19 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Hoi hoi,
    Hoe gaat dat in zijn werk?

Wij hebben een jaren 70 huis gekocht die in de jaren 90 voor het laatst is verbouwd (begin jaren 90) dus alles is alweer bijna 30 jaar. ... we hebben net een nieuwe badkamer geplaatst, maar eigenlijk moet het volgende Nog:
    -zolder (Nog in jaren 70 staat, nooit wat aan gedaan)
    -slaapkamers opnieuw stucken
    -nieuwe keuken
    Uitbouw (we hebben bijna geen licht in huis en de kamer is erg klein terwijl de tuin weer enorm groot is (30 m bij 30m)
    -Beneden nieuwe kozijnen en alle muren stucken.

we wonen op een heerlijke plek en willen eigenlijk Tot onze dood blijven wonen zeg maar.
    10.000 euro sparen we in 1,5 jaar wel bij elkaar en zoals zolder en keuken kunnen we zelf bekistigen maar wat er beneden moet gebeuren zal nog wel 50.000 euro kosten. Ik weet dat het luxe is natuurlijk. .. Maar gezien ook de keuken en zolder ook gedaan moeten worden en zouden we Door sparen dan zijn we denk Ik over 15 jaar zo ver dat we het kunnen betalen en eerlijk gezegd is de staat van het huis zo slecht dat het binnen 5 jaar wel veranderd moet zijn. En dan wil je dat eigenlijk gelijk goed doen.

Zijn er mensen die hiervoor een hypotheek voor gekregen hebben? Hoe gaat zoiets in zijn werk? Anders is het gewoon 15 jaar sparen hoor. .. Maar zou zo graag over 5/6 jaar het hele spul verbouwen.

2. mamavanR

mamavanR Actief lid

6 sep 2011
    277
    13
    18
    Wij hebben net de goedkeuring gekregen voor een bouwdepot. Dus wij kunnen binnenkort gaan beginnen met een uitbouw plaatsen.
    We zijn met onze wensen naar onze hypotheekverstrekker gegaan en gevraagd wat er mogelijk is. Wij hebben/hadden vrij veel overwaarde, dus konden dit makkelijk in de hypotheek meenemen.
    Echter komt er wel een taxateur enzo langs om te kijken of het wel waardeverhogend is voor je woning.

Ik zou als ik jou was gewoon eens een afspraak maken met je hypotheekverstrekker en kijken wat er mogelijk is. Als hier niks mogelijk is dan word het toch gewoon zelf veel sparen.

3. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Voor nieuwe kozijnen (en andere energie-besparende maatregelen) kan je een lening aanvragen bij Ik Investeer Slim. Dat is vanuit de overheid, een gesubsidieerde lening met weinig rente. Je kunt boetevrij aflossen en ik meen max. €25.000,- lenen.
    Voor de andere dingen zou ik het niet weten.

4. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Ooh top. Misschien inderdaad eens een afspraak maken. Ik denk alleen niet dat er overwaarde in ons huis zit. We hebben het net 1,5 jaar en gekocht naar wat het waard was, dat is Nog niet zo heel veel meer geworden verwacht ik.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij een bouwdepot kijken ze naar de waarde na verbouwing, dat kan misschien best positief uitpakken.

Je hebt het over dat je het pas over 15 jaar bij elkaar gespaard hebt, voor het geval je nu niet of weinig werkt, heb je erbij stilgestaan dat als de kinderen op school zitten je misschien weer meer gaat werken en dus meer kan sparen? Weet niet of deze situatie voor jullie geldt hoor, maar had er zelf niet aan gedacht (in ons geval dat we meer kunnen sparen als de kinderen over een jaar of 10 uit huis gaan of kostgeld gaan betalen)

6. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Ja daar heb je wel een punt inderdaad. Maar zolang dat niet 'tastbaar' is vind ik het heel lastig om dan te berekenen. Mijn man gaat binnen het bedrijf ook nog studeren en krijgt een hogere functie met meer loon en inderdaad als de kinderen naar school gaan zal ik ook wel wat meer gaan doen. Maar hoe of wat vind ik nu lastig te zeggen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Snap ik ;), maar 15 jaar hoeft het dan niet te duren ;). Stel je gaat in totaal 400 euro per maand meer verdienen en spaart dat, dan heb je na 10 jaar 50000 euro. Met wat je nu spaart erbij is het nog minder dan 10 jaar. Maar wie weet zit een bouwdepot er toch in, of over 5 jaar gecombineerd met jullie spaargeld.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij zijn ook bezig met een bouwdepot. Als ik je plannen hoor zullen de verbouwingen een behoorlijke waardestijging met zich mee brengen. Je mag nooit meer lenen dan dat je huis na de verbouwing waard zou zijn. Dus stel je huis is nu 300.000 euro waard en na de verbouwing 325.000 en je hypotheek is nu 290.000 dan krijg je geen hypotheek van 50.000 euro. Is je huis na verbouwing 375.000 waard, dan wordt het een veel betere situatie.

Ons rente aanbod is 1,8% voor 10 jaar vast. Daar wilde ik niet mijn spaargeld voor aanbreken.

Ik zou echt even bij je huidige hypotheekverstrekker langs gaan en de mogelijkheden bespreken.

Over 10 a 15 jaar gaan je kinderen wellicht ook studeren en indien je daaraan wilt bijdragen, dan worden je kosten niet lager dan nu en kan je eventuele extra salaris daar goed voor gebruiken.

9. koala28

koala28 Niet meer actief

Waarschijnlijk komt je zolder hier ook voor in aanmerking als het echt nog jaren 70/90 is. Nieuwe isolatie gaat veel schelen.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij wilden ook wat gaan doen aan ons huis, de zolder hebben we uit eigen middelen betaald (dakkapel, vliering en 2 slaapkamers van gemaakt).
    Maar wij wilden ook gaan een aanbouw, dit zou 35.000 kosten en aangezien wij beide ook een andere auto wilde zijn we met de bank gaan praten en hebben wij dit bedrag geleend.
    Het huis moest wel worden getaxeerd en we moesten opnieuw naar de notaris.

11. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Handig topic! Wij willen ook verbouwen. Ik wilde het eigenlijk van ons spaargeld doen, maar dan slinkt onze buffer enorm. Wellicht maar eens met de hypotheek adviseur gaan praten.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij sparen voor de studie van de kinderen.

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij hebben net een flinke verbouwing achter de rug, die hebben we deels betaald uit eigen middelen en we hebben een bouwdepot voor 55.000 euro afgesloten.
    In ons geval ideaal, aangezien ons huis na deze hypotheekverhoging nog steeds niet onder water staat. We wonen hier al bijna 15 jaar en de waarde van ons huis is flink gestegen na deze verbouwing. Dit moet inderdaad van te voren bepaald en getaxeerd worden.
    Het is met de lage rente nu best gunstig om zo'n bouwdepot af te sluiten, wij betalen maandelijks nog geen 200 euro meer dan voorheen, dit konden we makkelijk missen en we genieten nu elke dag van ons prachtige huis 2.0.
    Dus als het mogelijk is en je kunt het geld maandelijks missen: doen!

14. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wij hebben ons bouwdepot een jaar geleden afgerond. Wij konden onze hypotheek verhogen voor een aantal verbouwingen: nieuwe keuken, dakkapel etc. Wij hebben toen ook meteen zonnepanelen genomen. Wat die per jaar opleveren ( en dus onze energierekening verlagen) komt ongeveer overeen met het bedrag dat wij meer betalen door de verhoging van de hypotheek. Dus onze maandlasten zijn ongeveer gelijk gebleven.

Ik denk dat je het beste eerst eens met de hypotheekverstrekker om de tafel kunt gaan om te kijken wat voor ruimte je nog hebt in je hypotheek.

Succes met alles uitzoeken en de eventuele verbouwing.

15. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Wij zaten destijds ongeveer aan de max. Maar mijn man is wel fors meer gaan verdienen en ik ben zzp dus extreem laag aangehouden.

Ik denk dat we inderdaad maar eens om tafel gaan. Maar nieuwe keuken kon je dus ook mee nemen in bouwdepot? Top!

16. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Wij hebben flink wat spaargeld en hebben de verbouwing daarvoor gebruikt.
    Ten eerste omdat we zo goed als geen rente ontvangen op ons spaargeld. Maar wel belasting betalen omdat we spaargeld hebben. Dus sparen boven een bepaald bedrag kost tegenwoordig gewoon geld. Helaas Leven we nu in deze omgedraaide wereld. We betalen dus niets meer voor een flinke verbouwing, bijna 60m2 meer erbij gekregen.
    Ok ons spaargeld is flink uitgedund, maar we wonen nu zo heerlijk zonder een vent meer per maand.
    Het sparen begint weer opnieuw voor andere dingen. We hebben wel beide een aardig goede baan, dat wel.
    Lastig, maar ik zou noet zo snel een hogere hypotheek nemen. Vooral wanneer je denkt een keer minder te willen gaan werken. Niet is zo vervelend als moeten blijven werken omdat je perse die verbouwing ooit wilde. Maar dit is mijn mening, er zijn er vele.. ;)

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ts gaf aan dat ze niet genoeg spaargeld heeft om alles te doen wat er moet gebeuren dus dan gaat je verhaal niet op.

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nee inderdaad, denk dat iedereen het liefst alles uit eigen middelen zou betalen in plaats van te lenen.

19. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Dat klopt, maar denk goed na als je geld gaat lenen. Je zal niet de eerste zijn die zijn baan verliest, ziek wordt of uit elkaar gaat. De meerwaarde die je voor je huis op papier hebt staan zegt niet dat je het daadwerkelijk voor dat bedrag kunt verkopen. Dat is sterk afhankelijk van de regio waar je woont etc. Taxatierapporten zijn meestal een wasse neus. Hier werd er gezegd dat ons huis 260 waar zou zijn ipv 205... nou echt niet hoor! Hoekhuis in de straat met dezelfde aanbouw en dakopbouw staat nu te koop voor 245...niet schrikbarend lager maar wel als je weet dat dat huis meer grond heeft! Kortom, als je niet hoeft te lenen, doe het niet. Het valt me op dat er overal weer volop geleend wordt....blijkbaar hebben mensen niks geleerd van 10 jaar geleden. En als je het niet kunt sparen, vind ik dat je het niet moet doen. Je hebt het geld nu eenmaal niet....maar blijkbaar ben ik een uitzondering??

20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Maar dan zou je ook nooit een huis kunnen kopen, geld lenen blijft altijd een risico.
    Toen mijn man het huis kocht was hij nog alleen en verdiende hij veel minder dan nu, omdat wij een aanbouw wilde en 35.000 niet 1-2-3 kunnen ophoesten hebben wij gekeken naar de mogelijkheden om te lenen, mijn man kon dit met zijn salaris ook nog makkelijk lenen (dus hebben we alles op 1 salaris, terwijl ik inmiddels ook gewoon een baan heb).
    Uiteraard hadden we ook jaren kunnen sparen voor dit bedrag, maar dan zouden we geen nieuwe auto's kunnen kopen of andere grote uitgaven kunnen doen en dat was het ons niet waard.
    Ook de overwaarde die het wel of misschien niet zou hebben maakt ons op het moment weinig uit, wij willen nog zeker 10 jaar in dit huis blijven wonen en hebben dus in ieder geval nog 10 jaar woongenot, ondanks dat het aan het einde van de rit straks misschien minder oplevert dan getaxeerd is.
    Ik ben me bewust van de risico's van het lenen, maar ik trek er niet teveel van aan, wie weet krijg ik vanmiddag een auto ongeluk en leef ik niet meer, kan allemaal natuurlijk.

Deel Deze Pagina