Uitbraak kinkhoest Overijssel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door gitta, 14 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Veel gevallen van kinkhoest in Overijssel - AD.nl

Geen discussie over inenten a.u.b., want ik las dat ook oudere mensen die de ziekte hebben doorgemaakt gewoon weer kinkhoest kunnen krijgen. Blijkbaar kun je er niet immuun voor worden. Ook las ik dat je je als zwangere tijdens de zwangerschap preventief kunt laten inenten. Dat heb ik vorig jaar al tegen de mazelen gedaan, want ik bleek die inenting niet gehad te hebben. Ik zit er sterk over te denken me ook nog tegen kinkhoest te laten inenten, dan is de baby de eerste tijd via mij beschermd. Bij een hevige uitbraak adviseren ze om vaders ook te laten inenten.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Iedereen kan kinkhoest krijgen ook als je ingeent bent.vaak is dit dan een mildere vorm.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat las ik dus ook, alleen voor pasgeboren baby's is het levensgevaarlijk.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #4 lovewinnie, 14 aug 2014
    Laatst bewerkt: 14 aug 2014
    Kinkhoest kan iedereen krijgen idd. Alleen de geen met wat antistoffen zullen er niet aan overlijden of ernstig ziek worden maar meer grieperig.

Zal maar heersen en je zit met een pasgeboren baby :(. Kan de angst dan goed begrijpen.

Zelf benik als kind geënt tegen rode hond maar had geen antistoffen aangemaakt. Hierdoor ben ik in mijn 1e zwangerschap zo ziek geworden dat ik een curettage moest krijgen met 12 wk nadat hartje was gestopt van de uk. Achteraf bleek dat ik rode hond had. Was echt dood en dood ziek ondanks inenting ( die blijkbaar bij een deel van de mensen ook niks doen)

Mijn zoontje heeft kinkhoest gehad rond zijn 1e verjaardag. Was niet heel ziek gelukkig. Leek een beetje op de astma die hij nu heeft. Hoesten als een zware roker, piepende ademhaling etc. Er zit bij ons totaal geen astma in de familie maar mijn zoon heeft dit dus wel sinds zijn 4e. Ze zijn nu aan het onderzoeken of er een link bestaat dat astma zou kunnen ontstaan als je kinkhoest hebt gehad. Dit ziet er naar uit dat dit vooral gebeurd bij kinderen die geënt zijn en niet bij kinderen die niet geënt zijn. (Waarom weten ze nog niet) Het zou dus kunnen zijn dat je minder ziek wordt door de enting maar de nasleep en het krijgen van voedselallergie of bijv astma door de enting wordt vergroot. Kinderen die niet geënt zijn zijn goed ziek van kinkhoest maar houden er veel minder vaak iets blijvend aan over. ( als de kans op astma en voedselallergie al vergroot wordt door kinkhoest)

Dit wordt nu dus onderzocht maar in mijn ogen moet er wel een verband zijn willen ze dit onderzoeken

Min kinderen hebben trouwens wel alle entingen gehad

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier in B krijg je nu bijna standaard na de bevalling de inenting tegen kinkhoest. Mijn man heeft ze zelf nog moeten betalen, maar geloof dat dat ondertussen ook terugbetaald wordt als ik me niet vergis.

Kinkhoest ben je idd niet levenslang tegen beschermd, vandaar de herhalingsvaccins.

Maak je als volwassene vaak kinkhoest niet door als een gewone verkoudheid?

6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Kinkhoest is heel erg vervelend. Mijn jongste heeft het gehad toen ze 6 maanden was. Vond het zo eng.

7. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft het gehad toen hij rond de 30 was. Hij is er echt enorm ziek van geweest, ook flink wat gekneusde ribben als gevolg. Hij is wel ingeënt, wil niet weten hoe het was als hij niet ingeënt was.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja ik jou geval zou ik dat zeker doen...woon je in het risico gebied?

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nee, maar in Utrecht, Friesland en nog een provincie heerst het ook.

Nuancering op mijn titel, trouwens: 'uitbraak' is overdreven, het zijn veel meer gevallen dan normaal, maar het is uiterst besmettelijk, dus het kan zeker een uitbraak worden.

Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga informeren bij de huisarts. Ik ben gelukkig niet zo bang voor ziektes, maar dit is voor zuigelingen echt levensgevaarlijk en een spuitje is zo gehaald, met weinig kosten.

10. Eriva

Eriva Niet meer actief

Nou, lekker dan... Ik moet binnenkort bevallen in het ziekenhuis in Zwolle, van dit soort dingen word ik echt zenuwachtig... Ik zal ook maar eens gaan informeren bij de verloskundige...

11. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    klopt dochter heeft het ook gehad. Heerst hier gigantisch

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik woon in Friesland, met pasgeboren baby, maar heb er niks over gehoord van de huisarts of de wijkverpleegkundige en beide heb ik deze week aan de deur gehad.
    Dus ik mag hopen dat het dan wel een beetje mee valt...

Bij de mex. griep was onze oudste dochter een paar weken en had ik de HA aan de telefoon.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ook in Friesland en ook niks gehoord..gelezen et cetera...

14. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik woon onder de rook van Utrecht en hier heerst het enorm. Ikzelf kreeg ongeveer 8 weken geleden de verschijnselen van kinkhoest (Ik hoest nu nog steeds dagelijks met kokhalzen erbij). Mijn zoontje heeft het ook, alleen in een veel mildere vorm. Die is slechts 1 week beroerd geweest met slecht slapen, ik daarentegen heb vijf weken slecht geslapen door het hoesten. Mijn zoontje hoest ook nog steeds dagelijks. Op mijn werk is tevens bij vijf collega's kinkhoest geconstateerd. Het leek daar vier weken geleden wel een kennel met al dat geblaf! Ik ben momenteel 14 weken zwanger, mijn huisarts verzekerde me dat het nu geen kwaad kan voor de baby, wel vanaf 32 weken zwangerschap omdat je de kinkhoest dan kan overbrengen op je net geboren kind. Ook ben ik de eerste 6 weken uit de buurt gebleven van baby's onder de 6 maanden. Het is echt een vervelend irritante hoest waar je doodmoe van wordt...

15. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Erg vervelend. Zit zelf ook bij het ziekenhuis zwolle en kom uit overijssel. Van de week nichtjes te logeren gehad die vorige week in aanraking is gekomen met andere kindjes met kinkhoest. Ouders en wij hoorde dit pas vrij laat. Stres komt dan wel even opzetten. Ziekenhuis gebeld (zit bij de gyn onder controle) en gaven aan dat het de eerste periode en laatste periode gevaarlijk is. Tot nu toe hebben de nichtjes en wij nog geen symptomen. Ik hoop dat we het niet krijgen. We zouden bij een pas geboren kindje kijken, maar dat voor de zekerheid uit gesteld totdat we zeker weten dat we niet besmet zijn. Wat een gedoe. Ik ben wel blij dat het voor mijn kindje zover bekend niet schadelijk is.

16. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 13 weken geleden gediagnosticeerd met bronchitis. Ikzelf heb wel wat twijfels erbij, nu ik de exacte symptomen van kinkhoest lees. Ik hoest nu nog steeds, maar het is echt zo erg geweest, kokhalzen, overgeven, slijm ophoesten. Ik ben verder nergens op getest, ik ben inmiddels 3 keer geweest bij de ha, er kan niets aan het hoesten gedaan worden, aangezien het moet slijten, ik hoest nu vnl. 's morgens nog en als het vochtig is. Ik heb het nu 13 weken en mijn blaas hield al dat hoesten maar net, wat een drama. Wat ik precies heb/heb gehad, geen idee dus, maar het lijkt verdacht veel op kinkhoest, zeker omdat dat 13 weken kan aanhouden en voor bronchitis is het vrij onlogisch las ik.

Maar bah wat is dat hoesten vermoeiend, zeker als je ook net zwanger bent. Je lijkt wel een verstokte roker die geen lucht meer krijgt en dat gerochel, slijm, en kokhalzen, ook als je fiets. Bij de minste inspanning zeg maar. Bah

17. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Jouw klachten komen overeen met mijn klachten, dus het lijkt toch echt wel kinkhoest. Bij mij gaat het beter, maar vooral sochtend moet ik nog kokhalzen als ik hoest.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    In de regio Den Haag heerst het ook weer.
    Maar eigenlijk zijn hier continue wel gevallen van kinkhoest.
    Ik werk zelf in een dokters praktijk en het zijn doorgaans gevaccineerde jongeren maar die zijn destijds gevaccineerd met het oude vaccin.
    Onze dochter had het 2 jaar geleden(ze was toen 6 jaar).
    Was echt niet fijn.Enorme hoestbuien.Heeft zeker 6 weken geduurd.Ik merk nu ook dat wanneer ze weleens verkouden is het direct op haar longen slaat.Een aantal weken terug had ze een longontsteking.Zij is ook gewoon gevaccineerd.Destijds was ik zwanger van de jongste en heb wel navraag gedaan maar tijdens de zwangerschap was het niet schadelijk voor moeder of kind.heb het gelukkig niet gekregen.Toen de jongste werd geboren was het hoogtepunt hier ook voorbij in de regio.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    afgelopen voorjaar heeft mijn dochter ook kinkhoest gehad, zo ellendig om zo'n kleintje te zien hoesten, slijm overgeven etc. Ik mocht toen wel van de huisarts codeine geven voor de nacht want na ruim 5 weken zeer slecht slapen waren we gewoon allemaal helemaal munt.

De juf was toen zwanger en heeft de GGD gebeld die gaven ook aan dat het pas gevaarlijk voor haar was bij een zwangerschap van 32 weken of meer. Omdat je dan tijdens de bevalling het kunt overgeven aan je kind.

Als ik jou was nam ik gewoon contact op met de huisarts of de verloskundige, die kunnen je hierin goed voorlichten.

Deel Deze Pagina