Uitbraak mazelen in Utrecht

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Loeki2, Sep 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    UTRECHT - In de stad Utrecht is een uitbraak van mazelen geconstateerd. De GGD heeft dinsdag berichten van het AD hierover bevestigd.

Sinds juli van dit jaar zijn zestien gevallen aangetroffen. Volgens de GGD ging het om kinderen uit gezinnen die om religieuze redenen tegen inenting zijn.

De GGD heeft vorige week een brief gestuurd aan ouders van niet-gevaccineerde kinderen om hun kind alsnog te laten inenten. Bij tien kinderen is dat gebeurd.

Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. In uiterste geval kan de ziekte leiden tot blijvende doofheid of zelfs tot de dood.

Laksheid

Het komt wel vaker voor dat mazelen in Nederland de kop opsteekt. Dat gebeurt dan meestal in gebieden waar veel niet ingeënte kinderen verblijven. Ongeveer 5 procent van de Nederlandse kinderen is niet ingeënt. Het komt ook voor dat ouders uit laksheid hun kind niet laten vaccineren.

2. mandy1

mandy1 VIP lid

Jan 31, 2007
    6,881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik mag het misschien niet zeggen, maar dit is dus de reden waarom ik het stom vind dat mensen hun kinderen niet laten inenten!

3. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    En dit vind ik dan mogelijk NOG erger...
    Die mensen hebben geen tijd of zin ofzo?!

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Je trekt me de woorden uit mijn giegeltje!
    Snap dat ook nooit zo goed eerlijk gezegt. Maar ze zullen er vast een goede reden voor hebben....?

5. spawater

spawater Actief lid

Mar 14, 2008
    120
    0
    0
    kantiene medewerker
    nieuwegein
    hey hey

over 2 weekjes krijgt ons kleintje de eerst spuitje
    maar idd je wil het beste voor je kleintje maar op deze manier doe je dat niet

6. kan dit gevaarlijk zijn als je zwanger bent? :confused:

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Volgens mij wel Rachel... Of was dat nu de bof? Waterpokken...?
    Zal het ff voor je opzoeken... Momentje...!

8. dank je Minyaweth :)
    ik hoop het toch echt niet, dan blijf ik als een kluizenaar binnen!

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Risico's voor de zwangere vrouw en haar foetus:
    De ziekte verloopt bij een volwassene vaak ernstiger dan bij een kind. Vooral de koorts kan hoog zijn. Hoge koorts kan weeën (en dus vroeggeboorte) opwekken. Het is dus zaak de koorts te temperen. Naast bovenbeschreven risico komen er als complicaties longontsteking en hartfalen voor. Belangrijk is dus om bij de eerste tekenen van de ziekte de huisarts te raadplegen om te proberen de complicaties te voorkomen en hoge koorts te temperen.
    Of de mazelen afwijkingen bij de foetus veroorzaakt is niet bekend.
    Komt er mazelen voor rondom de geboorte van de baby, zorg dan dat de baby niet in contact komt met deze personen. De baby heeft immers nog geen inentingen gehad en is niet beschermd. De ziekte verloopt zeer ernstig bij een kleine baby en heeft in 27% van de gevallen zelf de dood tot gevolg. Ook als je zelf mazelen hebt rondom de periode van de bevalling of net na de geboorte is het belangrijk om de baby te beschermen, dit wordt gedaan door het kind immuun serum globuline te geven.

10. papavanalysia

May 23, 2008
    46
    0
    0
    Audicien
    Zuid-Holland
    helemaal mee eens!

11. loeki, dank je voor de tekst.
    ik ben wel inge-ent hoor, dus die ziekte is verder voor mij niet gevaarlijk dan?

12. valhalla

valhalla Niet meer actief

Echt zo achterlijk, die moraal bij dat soort mensen...

Ze laten hun kind niet inenten want als de kinderen ziek worden is het gods wil, maar god heeft mensen toch niet voor niets de inenting laten ontdekken, als je zo wilt redeneren?

Echt hoor :-s Als je wel eens van die mensen op tv ziet die polio oid hebben: denk je nu serieus dat jouw god dat een goed idee vindt voor jouw kind? Dat ze niet beter maakt/niet ziek laat worden terwijl alle middelen daartoe je (gratis) ter beschikking staan?

Terwijl je het een gezond leven had kunnen bezorgen, zit het te verteren in een rolstoel...Ik kan daar zo ongelofelijk kwaad om worden!

Edit: om het even welke god, overigens.

13. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Ik sluit me bij je aan Valhalla ;)

@Loeki: thnx voor het opzoeken. Ik was er eerlijk gezegt niet meer aan toe gekomen :oops: (sorry rach)

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik snap het ook niet hoor. Maar ik vind het wel eng met kleine kinderen, want zoals mijn neefje gaat binnenkort naar het KDV en dan heeft hij zijn BMR nog niet gehad. Ze zullen het maar oplopen daar. Al weet ik niet in hoeverre niet ingeënte kinderen naar het KDV gaan, mag vast ook niet.

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Voor degene die niet (meer) weten wat mazelen is.

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Tja persoonlijk vind ik het ook stom dat mensen hun kind niet willen beschermen op deze manier.

Vreemd genoeg is het allemaal god's wil in hun beleving dus wordt er niet geënt, maar als papa hartproblemen heeft gaat men wel naar de cardioloog en proberen ze het probleem op te lossen, als er hoofdpijn is bij mama neemt deze waarschijnlijk ook gewoon een paracetamolletje in, dus ik snap niet waarom er dan niet geënt mag worden.

Ik vind eigenlijk dat ongeënte kindjes niet op scholen e.d toegelaten mogen worden omdat ze toch een bepaald risico met zich meedragen.

Groetjes anita

17. rahella

rahella Actief lid

Nov 19, 2007
    436
    0
    0
    mazelen is hetzelfde met varicella?ik heb in mijn kinder jaren varicella gehad(maar ik weet niet als het dezelfde ziekte met mazelen is) .

rubella(rodehond?) heb ik niet gehad en ik begreep dat die heel erg gevaarlijk is.

Share This Page