uitdagend speelgoed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Leolove, 10 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Ik ben op zoek voor dochter die bijna 5 wordt en voorloopt op bijna alle gebieden, naar uitdagend speelgoed. Ik zou het fijn vinden als het zorgt dat ze wat meer out of the box moet denken als iets niet in een keer lukt, of wat meer gericht op experimenteel spelen. Ik heb al een beetje gekeken naar de science4you sets, maar die zijn bijna allemaal vanaf 8 jaar, en dat is nog te moeilijk. Hebben jullie tips?
    We hebben al smartgames en tiptoi in de categorie educatief speelgoed

Momof3girls vindt dit leuk.
  2. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik hou van constructiespeelgoed. Daarmee kunnen ze zichzelf uitdagen en het blijft wel echt speelgoed ;) Dus kapla, lego, van dat magneetspeelgoed etc.

Leolove vindt dit leuk.
  3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    https://www.bol.com/nl/p/ik-leer-coderen/9200000104188265/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=diotalw&originalSearchContext=media_all&originalSection=main

Qua het hierboven genoemde constructiespeelgoed zou je nog kunnen denken aan meccano (van ijzer en tevens goed voor de fijne motoriek want erg klein, en er zitten ook mechanische onderdelen bij) of naar Eichhorn constructiespeelgoed (van hout, iets groter van formaat maar nog altijd goed voor de fijne motoriek en vooral ook de eigen fantasie- al zit er ook een boekje bij met stappenplan voor de al uitgewerkte ideeën).

Verder misschien nog Electro- Logisch denken?

Abonnement op Squla? Kun je zelf je eigen niveau kiezen (en aanpassen indien nodig).

Gravitrax knikkerbaan.

Leolove vindt dit leuk.
  4. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Leolove vindt dit leuk.
  5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Tijdschrift okki, wild van freek, zo zit dat etc.

Leolove vindt dit leuk.
  6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ken je de site slimmekleuters.nl? Er is ook een facebookpagina waar veel tips en suggesties worden gegeven die je ook prima thuis kunt doen met de meest simpele materialen. Met puzzels en spellen als memory kun je al veel uitdaging bieden. Bv. 2 puzzels door elkaar gooien, op de kop puzzelen ed.

Leolove vindt dit leuk.
  7. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Lego hebben we best veel, maar wordt alleen uit het boekje gebouwd. daar ben ik met ander constructiespeelgoed ook een beetje bang mee. Maar ik ga er eens verder naar kijken.
    Ik was al aan het kijken naar de clementoni knikkerbaan. @hummeltje5 ik zie bij gravitrax allemaal staan vanaf 8, heb jij ervaring ermee met jongere kinderen?
    @Mimus dit kende ik niet, ziet er heel leuk uit.
    @rijo bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken

rijo vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De Gravitrax hebben we laatst aan ons neefje gegeven die 8 werd. Klopt dat het idd. vanaf 8 is volgens de doos. Maar omdat je het erover had dat je kind wat uitdaging lijkt te missen, had ik zoiets van: ik benoem m toch.
    Onze oudste wordt bijna 5 en heeft er ook mee gespeeld. Ik vond dat hij er al aardig goed mee weg kon voor z'n leeftijd. Qua denkniveau schat ik hem ergens tussen gemiddeld en slim in, al is ie wel bovengemiddeld slim qua bouwen. Dit benoem ik even zodat je voor jezelf misschien beter in kan schatten of jouw kind de Gravitrax baan mogelijk al aan zou kunnen.
    Zo'n leeftijdsindicatie op de doos zegt namelijk niet altijd alles is me zojuist zelf nog gebleken. Jongste van net geen 2/net 3 kon zonder hulp Jumbolino doen, inclusief aant ogen van de dobbelsteen aflezen en het bijbehorende stukje pakken, terwijl de doos zegt dat t vanaf 4 jaar is.. :o:o_O

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nog even een aanvulling op de puzzeluitdaging van @rijo: laat alle hoeken en randen weg en laat dan de puzzel maken.

Leolove en rijo vinden dit leuk.
  10. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Nee leeftijd zegt niet veel, maar 3 jaar vind ik dan wel weer veel verschil. Ik zoek al standaard naar iets dat in ieder geval voor 6 jarige is, anders is het inderdaad te makkelijk. Ik ga eens beter kijken naar gravitrax, want dat is wel echt mooi speelgoed.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    En gerichte opdrachten geven om te bouwen met de Lego? Bouw een lente tafereel, paashaas, huis, auto, weet ik veel.

Grenzen opzoeken blijft hier ook lastig. Ik krijg hem nauwelijks zo ver iets te proberen en wil ook niet de strijd aan gaan.

Hier bouwt hij graag met Lego, maar inderdaad ook de boekjes. Heb wel 6+ en 7+ sets erbij zitten. We bouwen ze regelmatig ook opnieuw.

Puzzelen wil hij alleen als hij weet dat hij het kan. Puzzels op de kop of meerdere door elkaar gooien gaat hier niet werken.
    Grotere puzzels wil hij nog wel eens proberen.

Veters strikken oefenen doe ik ook al een tijdje. Hij kan het nog niet. Maar probeert het wel. Raakt gefrustreerd (dus goede oefening).

Ik zit al een tijdje te denken om smartgames te kopen. Maar vraag me af of hij dat wel gaat proberen als het niet lukt.

Ik hoop vooral dat ze op school wat meer dingen proberen in doorzetten en toch proberen. Zo vertelde m’n zoon deze week dat hij twee puzzels door elkaar moest maken. En dat het moeilijk was. (Jeeeehh) en dat hij dus wilde opgeven. Maar hij moest toch door van juf.

12. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    Gravitrax is erg mooi speelgoed, ons neefje van 6 kan er prima mee bouwen. Er zit een boekje bij met voorbeeld banen dus dat kunnen ze zo nabouwen. En je kan zelf ook banen verzinnen natuurlijk.
    Omdat er veel uitbreidingen voor te krijgen zijn blijft het leuk.

Smart games zijn ook zeker erg leuk, veel keuze in en hier zou je dan prima voor een iets hogere leeftijd kunnen gaan.

Leolove vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.283
    113
    Smart games zijn super, rollercoaster is wel een aparte van de setjes die we hebben. Je bouwt aan de hand van de kaarten een achtbaan, daarna gaat het karretje er vanaf. Als je alle kaarten hebt gehad heb je het hele principe door en kun je zelf aan de slag. Hij gaat zelfs over de kop en dat maakt hem super leuk.

Lego boost is ook fantastisch maar wel aan de prijs. Je leert hem te programmeren.

Informatieboeken worden hier ook veel gelezen.

Magneten, balletjes en staven werden hier ook hele constructies mee gemaakt.

Verder is hij van het tekenen en knutselen en leert hier ook veel van. Vouwen is bijvoorbeeld een hele mooie uitdaging. Vlechten trouwens ook net als punniken of weven.

Leolove vindt dit leuk.
  14. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    @owly Lego boost ziet er heel gaaf uit, maar inderdaad wel erg aan de prijs.
    De rollercoaster gaat op het wanted lijstje, volgens mij vind ik dat zelf nog leuk ;)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.283
    113
    Die kun je ook verkopen in de aanbieding, wij hadden hem in de bol verlanglijst gezet en als hij dan goedkoper is dan krijg je een melding.

Die rollercoaster is echt leuk. Je hebt iinderdaad zelf de neiging om het over te nemen:D:oops:

Leolove vindt dit leuk.
  16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina