Schema 13 maanden (vanuit rapley/ voeden op verzoek)

Discussion in 'Voeding' started by Kwabbernoot, Jul 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    #1 Kwabbernoot, Jul 3, 2012
    Last edited: Jul 3, 2012
    Hoihoi!

Even een vraagje, ik loop weer een beetje vast in ons schema. Hoewel mijn mannetje het er nogsteeds goed op doet vind ik toch dat hij wel heel veel (opvolg)melk vraagt. We zijn begonnen met rapley, maar op de een of andere manier verkiest mijn mannetje momenteel potjes boven vers dus hier en daar aangevuld met een potje.

We zijn eigenlijk in alles uit gegaan van het voeden op verzoek, dit werkt heel erg goed bij R. Dit is ook de reden dat er nog zo veel melk in zijn schema zit, hij wil echt alleen die fles maar op deze tijden maar het wordt wel echt tijd dat we het aan gaan pakken. Dus omgooien die handel:) Denken jullie met me mee? Wat kan ik anders doen, hoe zag/ziet jullie schema eruit en wat kan ik vervangen met wat?

Kanttekeningen:
    - R. weigert alle pap
    - Brood smorgens gaat voor geen meter, hij spuugt het gewoon weer uit. Andere opties?
    - R. drinkt echt weinig buiten de flessen om, dit houd elkaar denk ik in stand.
    - Alle flessen zijn ingedikt ivm verborgen reflux
    - R. krijgt nu Friso 3, ik ga over op Friso 4 zodra hij minder melk drinkt.
    - Dingen die ik rood heb gemaakt wil ik echt veranderen maar hoe?

Dit is nu ons schema
    07.00 uur wakker: fles 190+6
    08.45 uur weer naar bed: fles 140+4
    Slapen..
    10.30 uur wakker
    11.30 uur 2/3 boterhammen, danoontje en water
    13.30 uur weer naar bed: fles 190+6 - dit mag wel een kleinere fles worden
    Slapen..
    16.00 uur wakker: Soepstengel/ fruitstick oid en water
    17.30 uur avondeten, meestal 1/2 12 maanden potje met wat happen van ons eten erbij
    19.00 uur naar bed: fles 190+6
    Zijn fruit is meestal tussendoor, als hij eerder of later wakker is, bij zijn broodje of na het eten. Hier kan ik ook nog geen lekkere draai mee vinden, tips? Hij eet ongeveer een 8+ potje fruit op een dag en wat stukjes vers.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!
    Liefs, Kwabbernoot

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ontbijt:
    - peuter muesli, beschuitjes, cracottes, geroosterd brood, wentelteefjes, meergranen pannenkoekjes, fruit, fruitshake.

Flessen; proberen te gaan mengen met thee? Heel sterk verdunnen, bv 140+2. Of gewoon volhouden. Ze moeten minimaal 500ml op een dag binnenkrijgen, incl melk en fruit.

Fruit zou ik wel een vast moment voor kiezen, dit kan dan bv 's ochtends ook weer wat dorst opheffen. Een schaaltje vers fruit geeft lekker wat vocht waardoor hij zn slaap-flesje wellicht niet meer hoeft. Bovendien is 't lastig, zonder echt ontbijt heeft hij natuurlijk weinig in zn buikje 's ochtends.

3. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Hoe bedoel je volhouden? Gewoon blijven geven?

Ja dat van t onbijt is echt een knelpunt, daar start je de dag mee. Ga wel eens in de supermarkt snuffelen weer wat ik er wel in zou krijgen, misschien kan ik t fruit wat mengen met muesli ofzo? Of is dat raar?

4. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ontbijt yoghurt met fruit of iets van ontbijtgranen. Wil hij wel eten als jullie samen eten, desnoods van het zelfde bordje? Zien eten doet vaak eten. Misschien kun je zelf een yoghurtdrank maken van yoghurt en diksap, eventueel met blender of staafmixer fruit erdoor pureren. Toch maagvulling maar niet meer de opvolgmelk. Vaste tijden aanhouden voor ontbijt, fruit tussendoor, lunch en zo?

Vind het lastig, wij hebben totaal geen moeite gehad met wat eten, wanneer en hoe. M. hanteert een combi van rapley en laten voeren, maar wel alles vers. Potjes blieft mevrouw niet (lachen in het ziekenhuis, konden de zusters in de keuken op zoek naar een echte warme prak).
    'Schema' nu:
    7.30 1 snee brood met thee of sap
    9.15 fruit met water of sap
    9.30-11 slapen
    12.00 brood met melk
    14.30 fruit of liga/ontbijtkoek oid met sap 15.00-16.30 slapen
    18.00 warm eten
    19.00 klein flesje warme melk als slaapmutsje (als ze echt heel moe is vervalt deze)

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Uuuhm tijden zijn ongeveer, echt op verzoek. Moet niet aan zijn slaapjes gaan trekken dan heb ik een terrordreumesje :)

Uit zijn fles wil hij enkel opvolgmelk, verder echt niks helemaal niks anders. Ik kan wel eens kijken wat ik nog kan met gewone yogurt, maar ik kan niet hetzelfde eten vanwege mn koemelk overgevoeligheid.

Oh die is trouwens brilliant, ik ga wel even kijken voor sojayogurt ofzo daar kan ik dan wel vruchtjes doorheen doen en heeeel stiekem wat granen. Das jammer ben net naar de supermarkt geweest, als ik het fysiek trek ga ik vanavond nog wel even als manlief terug is van t werk.

Dit ga ik morgen proberen!

07.00 uur wakker:
    Sojajogurt met granen en fruit.
    08.45 uur weer naar bed: fles 140+4, ga kijken of het morgen zonder lukt!
    Slapen..
    10.30 uur wakker
    11.30 uur 2/3 boterhammen met zijn fruithap en water
    13.30 uur weer naar bed: fles 190+6
    16.00 uur wakker: Soepstengel/ fruitstick oid en water
    17.30 uur avondeten, meestal 1/2 12 maanden potje met wat happen van ons eten erbij
    19.00 uur naar bed: fles 190+6

6. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Mag ik vragen waarom je nog opvolgmelk geeft??
    Ip zou hij al over mogen op gewone koemelk, maar misschien heb je er wel een goede reden voor?
    Hier at ze graag volkoren cracotte, tosti, wentelteefjes etc
    Misschien iets voor 's morgens?

Hier hadden we toen dit 'schema':
    ontbijt: boterham (of bovenstaande varianten) + 150ml koemelk
    tussendoor: fruit
    lunch: boterham (1 of 2) met water/ thee
    slapen
    tussendoor: koekje/rijstwafel/fruit oid
    avondeten: met de pot mee en volle kwark/yoghurt
    voor 't slapen: 150ml koemelk

Tussendoor dronk ze gewoon water uit een tuitbeker.
    Die stond altijd op tafel, zodat ze hem altijd kon pakken... Heeft ook wel tijd geduurd voordat ze er noemenwaardige hoeveelheden uit dronk.
    Denk wel dat zo lang jij hem zoveel melk blijft geven hij ook geen behoefte heeft aan ander vocht??

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Ja dat idee heb ik ook, staat er ook(dat het weinig drinken en de melk elkaar in stand houd).

Water heeft hij altijd tot zijn beschikking hoor, we hebben na heeeeel veel geprobeer de hema rietjesbeker, die snapt hij. En hij drinkt ook steeds slokjes tussendoor hoor! Maar ik vind niet dat hij echt veel drinkt ofzo.

Opvolgmelk geef ik omdat ik daar een lekkerder gevoel bij heb. Hij heeft tot de nummer 3 HA gehad, heel gevoelig buikje. Fruit heb ik heel lang moeten koken tot hij er echt rauw tegen kon(appel is nogsteeds moeilijk), groentes heel veel moeten proberen, uitstellen en proberen tot hij ertegen kon. Nu sinds een korte periode eet hij ineens potjes(keer geprobeert op een dagje weg, eerder kreeg hij er buikpijn van en ik vind het niet zo nodig) en kan hij er tegen maar dit ging ook heel lang niet goed. Hihi sterker nog, hij wil nu steeds potjes(mamamamama die!!!die!!! lol..).

Nu wil het zolangzamerhand allemaal goed, krijgt niet snel buikpijn meer gelukkig! Wel snel misselijk en sinds we van de medicatie af zijn voor de verb. reflux ook af en toe wat teruggeven weer, maar thats all.

Maargoed, ik vind koemelk met mijn allergieën en met zijn ubergevoelige buikje wel heel gedurfd. Yogurt enzo krijgt hij wel hoor, zoals danoontjes, dit gaat ook sinds kort goed, maar gewone yogurt blieft meneer niet vandaar de sojayogurt(en dan kan ik meeeten, dan wil hij het namelijk meestal wel! goede tip van de mama van ruben). En vandaar de opvolgmelk, ik zie wel wanneer we overgaan.

Zolang hij het er goed op doet en nog zo snel misselijk is houd ik het liever eventjes hierop ipv koemelk.

8. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,179
    0
    0
    Den Haag
    @Kwabbernoot, je kan verschillende soorten soja kopen, ik geef hem meestal om 14.30 verse yoghurt met vanilli smaak met vers fruit een verdikte smoothie zeg maar.
    Ben blij te lezen dat jouw kleintje ook nog 2 slaapjes doet, dacht dat ik de mijne te veel liet slapen., kleine man heeft het gewoon nodig.

Mijn schema is al volgt
    08.00 pap met 120 opvolgmelk en daarna met fles 100 a120 ml
    10.30 fruit
    11.00 slapen
    12.30 wakker
    13.00 boterham en fruit toe.
    14.30 fruit met yoghurt plus fles 140 ml
    15.00-16.30 slapen
    17.30 warme hap
    19.00 vla met slagroom.. fles 100 en slapen.

Staat altijd drinken op tafel voor hem en hij krijgt kinderkoek tussendoor maar eet er meestal maar 2 hapjes van.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik was trouwens opzoek naar waar de rapley in jullie schema zit? Een potje a la rapley? ;)

Nee serieus, 't is heel handig als je kindje soms nog een potje lust, die van mij bliefde het vanaf een maand of 11 echt niet meer en mag ivm haar KMA niet alles eten bij andere mensen thuis, dus namen we heel soms nog weleens een potje mee. Maar helaas, ze weigert het echt ( En logisch, bah! )

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Denise jep hier ook nog zo'n slaapkoppie! Jou mannetje is toch ook vrij actief? Denk dat het daar ook mee te maken heeft, die druktemakers slapen veeeeeeel!

Thanks voor de tips!

Suusje: Whahaha ja precies, doe dat maar niet dan hebben we een vloer á la potje hier:p

R. heeft tot hij 11 maanden was alles a rapley gegeten. Maar sinds een paar maanden eet hij dus alleen die potjes nog maar? Bied hem elke keer dat ik fruit/eten heb happen aan maar alles verdwijnt weer onder de stoel, meneer moet t niet :D Dan zit hij maar naar t potje te wijzen, diediediediedie!!! DIE!

Maar het heeft wel met mijn schema te maken, je ziet dat hij veel melk drinkt(daar zijn we door de rapley gewoon trager mee) en op verzoek is dus geen strak schema, dat werkt echt helemaal niet hier.

Oh en die potjes zijn idd goorrrrrrrrrr! Wij eten eigenlijk bijna nooit aardappels/vlees/groente hier, zijn we zelf helemaal niet van. Maar hij wil nu dus altijd die hollandse potjes en pasta, rijst, soep etc. blieft meneer niet(snap er niks van, die gore potjes versus mijn lekkere helemaal verse pasta? Nja hij zoekt t maar uit).

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

06:00 BV
    08:00 Boterham + drinken
    10:00 Slapen
    12:00 wakker
    12:15 Boterham + drinken
    14:00 Fruit
    14:30 – 15:00 BV+ Slapen
    16:30 wakker
    18:00 warm eten + drinken
    19:00-19:30 BV+ slapen

En dan komt ze nog 1 a 2 x snachts.

Zo doen wij het, maar zoals je weet is Yara een een kleine eter en drinkt nog lekker bij mij.

Suc6 x

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik dacht eerlijk gezegd dat dit het schema was van een kind van een half jaar jonger!

Jij zegt: hij vraagt om melk, hij wil alleen potjes. Maar die geef jij hem toch?

Ruim een jaar is naar mijn idee gewoon: brood/ontbijtgranen (desnoods pap) 2a3x fruit, groente/aard./vlees en 300cc zuivel, geen opvolgmelk en twee kleine tussendoortjes.

13. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    @Zogelukkig goedemorgen! Dat voelt als een aanval, ik vraag toch om hulp?

Dit schema loopt idd een stuk achter, komt ook door de traaaaaage introductie van de bijvoeding. Maar dat had je denk ik wel kunnen lezen als je het hele onderwerp had gelezen. Tot een jaar is opvolgmelk en BV de basis geweest, dit probeer ik er nu uit te krijgen maar het wilde maar niet lukken.

En je kan ook lezen dat ik niet voor niks nog opvolgmelk aan hem geef en blijf geven.

Ik volg mijn mannetje heel erg in de voeding ja, waarom? Omdat hij dit heel goed zelf kan aangeven. De oudste moest echt helemaal andersom maar R. die regelt het op de een of andere manier zelf steeds wel, moet ik vooral niet mee gaan rommelen dan is het drama.

@All nou helemaal grappig hier! Met dat ik denk, nu moet ik echt iets anders gaan doen, doet R. het zelf wel :D Hij eet weer normaal met ons mee sinds twee dagen, eet zijn brood goed, fruit nog niet echt maar dat zal wel een fase zijn ofzo, smorgens paar happen knackebrod met kaas van mama. Prima!

En wat was het nou? Ik zag vanmorgen ineens twee prachtige kiesjes zitten in zijn onderkaak, ik vermoed boven ook iets maar ik kan het niet goed zien. Daar kwam dus ineens de behoefte aan potjes en melk vandaan!!! Dat snap ik wel, moet vreselijk zeer doen al die kiesjes in een keer door!

14. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

Nov 6, 2005
    1,179
    0
    0
    Den Haag
    Hij eet weer normaal met ons mee sinds twee dagen, eet zijn brood goed, fruit nog niet echt maar dat zal wel een fase zijn ofzo, smorgens paar happen knackebrod met kaas van mama. Prima!

Daar kanik alleen nog maar van dromen, hier net het tegen overgestelde had at weer 2 dgn goed en nu eet hij alleen zijn pap s'ochtends goed en de rest weer minder... suggestisch zijn welkom

15. zogelukkig

Nou nou, kom op zeg, als je mijn reactie al als 'aanval' ziet, dan heb je het denk ik heel moeilijk in deze wereld hoor! Hij was niet verkeerd bedoeld.

Ik snap gewoon niet dat je het hebt over Rapley en 'je mannetje volgen' en dan geef je een potje prut aan een 13 maanden oude dreumes?
    Dat heb je dan toch zelf in huis gehaald of heeft hij het zelf in het winkelwagentje gestopt? Je zegt wel steeds 'hij wil' potjes, maar jij koopt ze.

Ik heb wel je verhaal gelezen, maar ik zie in de ochtend vlak op elkaar een hele hoop melkvoeding. Ja, dan zit je vol; melk vult.

Als nu blijkt dat er twee kiesjes doorkomen, heeft hij misschien even behoefte aan iets zachts, maar mijn zoontje had juist heel erg de behoefte om op iets hards te knabbelen.

Ik zou dus na die kiezen wel proberen om van die potjes af te geraken. En over te stappen op verse melk; 300cc. Dat is mijn goedbedoelde advies en daar mag je het mee doen.;)

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Zogelukkig oh fijn! Sorry! Kan inderdaad aan mij liggen, mijn lontje is zo kort vandaag. Emotioneel zoo leeg! Grote man is erg ziek geweest en onwijs aan het spoken, kotste werkelijkwaar alles uit steeds:(. Kleine man wordt driftig van al het thuiszitten en manlief is ooknog ziek. Dan zit ik nog met mijn bekken, ischias en drie keer zo dikke enkels de hele dag aan huis gebonden argh, je kan me opvegen zo onderhand.

Je hebt gelijk hoor, met die potjes! Een keer ergens anders gegeven en toen wilde hij niks meer, toen weer een potje gekocht en die at hij wel, zo sluipt het erin.

Ik vind het verschrikkelijk goor moet ik zeggen, dat fruit snap ik nog wel das best lekker :) Maar die avondpotjes, BAH! Oh dat stinkt zo en het smaakt nergens naar. Gelukkig vindt hij dat sinds gisteravond ook weer whahaha hij tufte het zo weer uit!

Hij knabbelt wel hoor maar het liefst op zijn vingers of iets speelgoederigs. Maar eten weigert hij dan dus, behalve die potjes. Naja dan maar potjes, trapt zelfs niet in mijn nepperij, maargoed dat is mooi voorbij en ik begin er nooit meer aan.

Oh en de melk durf ik niet zo goed aan, dan liever nog maar even dreumesmelk. Hij drinkt trouwens sinds gister heel veel water overdags en laat een boel melk staan, nu zit hij op een totale inname van rond de 400:D

17. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Oh Denise neee! Niet weer he:(

18. zogelukkig

Begrijpelijk! Ik weet hoe het is om dat allemaal te hebben en dan ook nog met dit verschrikkelijke weer én nog twee kleintjes om je heen; respect!:)

Tsja; gebeurd is gebeurd! Maar dat kan je ook net zo makkelijk weer terugdraaien hoor!;) En als hij nu die potjes niet meer wil, dan weet je dus dat het ook daar niet aan ligt; hij heeft gewoon even geen zin in eten. Nou, geen man overboord hoor, hij is nog maar 13 maanden! En dus kan je ook nog wel even dreumesmelk geven. 400cc voor een kind dat verder niet veel eet, is oke.
    Mijn zoontje stopte ook met avondeten bij 18 maanden en ik ben nooit voor potjes gezwicht. Als hij niet at, mocht hij na het avondeten nog fruit of yoghurt of zelfs een boterham bij echte honger. Hij wou wel de hele dag op rijstwafels kauwen toen hij kiezen kreeg. Gelukkig at hij wel altijd goed brood en fruit, twee volkorenboterhammen tussen de middag en zo'n 3 stuks fruit per dag. Dat moet je ook gewoon aan blijven bieden hoor! Gewoon samen fruit klaarmaken en eten; zien eten doet eten, heus!

Maak je niet teveel zorgen, het komt echt wel goed! Een kind dat niet ziek is en geen pijn heeft en zich normaal ontwikkelt, eet echt wel wanneer het honger krijgt! Zolang hij niet vel over been raakt, kan je het maar beter loslaten!;)

19. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Dank :) Gelukkig zijn de vooruitzichten vandaag een stuk zonniger! D. heeft al een dag niet meer gespuugd en heeft enorme praatjes, R. is zwaar happy in de tuin aan het spelen geweest en ligt alweer te tukken, manlief ziet er alweer wat beter uit. Hè hè!

Oh voor dat vel over been ben ik niet zo bang hoor, zijn postuur begint trouwens wel te veranderen maar dit zal eerder de overgang baby-dreumes zijn dan wat anders.

Maargoed sinds twee dagen eet hij dus weer normaal en ik denk dat die kiesjes toen zijn doorgekomen. Dus ik verban die potjes bij dezen, trakteer hem wel een paar keer in de week op een vers stamppotje :D Gisteravond heeft hij gegeten alsof zijn leven er vanaf hing. Door de ziekenboeg hier een beetje gek gegeten, beetje rauwkorst, verse kippensoep(wel echt vers, geen zakjes en pakjes maar gewoon kip, boullion en lekker veel groente erin) en stokbrood dat ging er wel in.

Fles ging geweldig vanmorgen. 1e fles heeft hij 90 laten staan, wilde tussendoor niks eten maar wel flink water drinken. Toen heb ik bij het in bed leggen een fles gemaakt van 140 met de 3 schepjes die over waren van zijn 1e voeding(wel nieuw hoor, nutriton kan je echt niet opwarmen dat wordt beton). Dus eigenlijk heeft hij gewoon zes schepjes gehad vanmorgen, fijn :D

20. zogelukkig

Nou kijk; zorgen om niks, houden zo!;)

Share This Page