's nachts troosten met melk?

Discussion in 'Voeding' started by heppiedepeppie, Jun 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Troost jij 's nachts met melk?

1. Ja, zo vaak als mijn kindje nodig heeft

2. Alleen als het echt niet anders kan

3. Nee, ik troost op een andere manier

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere moeders hier tegenover staan.

Lucas wordt bijna iedere nacht wakker, vannacht zelfs 2x. Hij is dan echt vaak ontroostbaar en alleen te troosten met een flesje. Dit verdun ik dan wel altijd (krijgt hij 120/3).
    We hebben van alles geprobeerd, maar alleen dit lijkt te werken! Heeft dus vannacht (23.00 en 3.30u) 2x een flesje gehad.

Volgens enkele mensen in mijn omgeving 'verwen' ik mijn zoontje te veel als ik hem 's nachts een flesje geef als hij wakker wordt. En gaat hij hier aan wennen zodat hij iedere nacht gaat komen.

We hebben wel eens geprobeerd hem op een andere manier te troosten maar dan is hij de hele nacht aan het spoken en onrustig.

Ik ben eigenlijk een beetje van mening dat als dit voor hem de manier is, dat het dan goed is. Hij heeft dat op de een of andere manier nodig, ik denk dat het een fase is en dat het vanzelf wel over gaat. En dan kijk ik even niet naar de adviezen van het CB, want zij vinden nachtflessen sowieso 'not done' op deze leeftijd.

Dus....hoe staat jullie hier tegenover?

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

Aug 15, 2010
    1,884
    395
    83
    Uhm mijn zoontje van 16 maanden krijgt nog elke avond rond 11 uur een flesje melk (nu halfvolle)

zonder die fles is de nacht verder een drama en is hij steeds wakker

jou kleine is pas 6 maanden en heeft die behoefte blijkbaar ook nog net als midden in de nacht! zou het gewoon doen dus

en misschien die van 11 niet verdunnen gewoon goeie fles misschien dat hij dan na paar dagen wel die van 3 overslaat.

3. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hij krijgt niet standaard om 11u meer een fles. Om 19u krijgt hij 210/7 en daarmee gaat hij de nacht in. Hij heeft al wel een aantal dagen doorgeslapen, dus kan het wel.

Sinds zondag is zijn eerste tandje door (dat heeft hier ook voor weken onrust gezorgd) en is hij overdag ineens veel beter gaan slapen. Het is denk ik dus ook een omgooiing van zijn ritme. Maar aangezien hij vannacht zo moest huilen, denk ik dat het misschien ook nog met meer tandjes te maken kan hebben. Alleen voel of zie ik verder nog niets...

4. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Tja, ik denk dat het op de leeftijd van 6 maanden niet zo erg is hoor! Ik heb 8 maanden borstvoeding gegeven dus bij mij was het een ander verhaal, maar als Dennis 's nachts wakker werd (en dat was best regelmatig ;)) en 'ontroostbaar' leek, legde ik hem in elk geval wel aan, tot aan het einde dat ik bv gaf. Ik zou niet weten waarom het kwaad zou kunnen, als je zoontje daarna rustig doorslaapt, heb je waarschijnlijk aan zijn behoefte voldaan, zo zie ik het.
    Verwennen kun je je kindje eigenlijk nog niet volgens mij met 6 maanden hoor.
    Natuurlijk ga je niet bij ieder jengeltje een flesje geven maar dat lijkt me logisch.
    Wij zijn hier zelf pas een maandje met de avondfles gestopt, daarvoor had Dennis die gewoon nog nodig om 's nachts door te slapen. Nu gaat het prima zonder die fles.
    Vaak kun je gerust op je intuïtie afgaan en op het gedrag van je zoontje, het ene kind is nu eenmaal het andere niet. ;)

5. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Wij deden het ook hoor.. ;) Bij de oudste best vaak ivm tanden en was alleen maar blij dat hij nog flesje kreeg en daarna viel hij heerlijk in slaap. Als ze niet willen geven ze dat zelf wel aan.

6. T84

T84 Fanatiek lid

Jan 25, 2010
    2,575
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb het ook een hele tijd gedaan.. hij viel daarna gelijk in slaap.

7. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    dat is het dus ook....hij valt daarna altijd heerlijk in slaap, dus wat hierboven ook gezegd wordt: voor mijn gevoel voldoe ik dan op dat moment aan zijn behoefte...

Maar ja, dat moet natuurlijk nu niet standaard 2x per nacht zijn want dan ga ik wel ruim over de hoeveelheid KV heen...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kan hier niet echt op antwoorden. Mijn kinderen dronken op verzoek, dag en nacht, maar echt troosten met MELK, nee, ze kregen een borst, maar die borst was meer voor de mama dan voor de melk als ze verdrietig waren. Als ze honger hadden niet. Maar als je kind honger heeft dan troost je niet, dan geef je eten.

9. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    mee eens met Dirksmama,

hier tot 15 maanden elke nacht wakker geweest. Snel flesje en twas weer goed!
    Ja het was vast gewenning.... maar dat uren krijsen (terwijl we beiden veel werken) daar konden we helemaal niet tegen snachts. Dan maar snel even een flesje melk!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind 'gewenning' zo'n idioot woord, vooral als het ook nog eens negatief gebruikt wordt.
    Wat is er nou fout aan eten als je honger hebt? Lijkt me vrij gezond om er aan te 'wennen' dat je eet als je honger hebt en niet eet als je dat niet hebt...

11. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Je hebt helemaal gelijk hoor! Maar ik vraag me gewoon af of ik er gewoon vanuit moet gaan dat hij dan ook echt honger heeft?

Hij pakt altijd heel lief dat flesje met beide handen vast en drinkt het dan in ééns leeg, meestal net voor de fles leeg is, is hij in slaap gevallen.

Overigens vind ik het helemaal geen probleem er uit te moeten, ik heb nog bijna 8 weken verlof dus ik geniet er volop van!

12. adi

adi Niet meer actief

Niemand kan voor een ander mens bepalen of degene honger 'mag' hebben of niet. Dat weten wij simpelweg niet, dat weet alleen je zoontje.

Weet je wat ik idioot vind: als ouders zeggen dat hun kind geen honger kan hebben s nachts omdat het overdag heeft gegeten of omdat het s avonds een mega papfles op heeft. Dat kan niemand bepalen, want geen 1 kind is 'constant' in zijn behoeften.
    Dus als een kind 3 dagen doorslaapt betekent dat niet dat ie nooit meer s nachts honger zal hebben, ed.

Mijn kinderen zijn bijna 3 en mijn zoontje werd afgelopen 2 nachten achter elkaar wakker en wilde wat melk. Ik zal dat nooit weigeren, want ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand mij zou verbieden te drinken als ik wakker word met dorst.

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Mijn dochter drinkt vrijwel elke s nachts nog een halve tot hele fles water leeg. Overdag eet en drinkt ze voldoende maar ze heeft wel dorst s nachts.
    Doorslapen deed ze na 5/6 weken al en met 4 maanden klokje rond. Maar vanaf 6 maanden wil ze drinken s nachts en nu ze geen bv meer krijgt, wil ze water.

14. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Hier ook hoor (6.5 maand). Nog wel 2x per nacht. En of het nou echt honger of troost is weet ik niet altijd maar dat maakt me ook niet uit. Ik kreeg van het cb het advies hem maar gewoon te laten huilen of anders wat water geven. Want doorslapen moet hij allang kunnen.

Vind dat wel irritant hoor, die 'regeltjes' allemaal over hoe het moet. En idd ook zielig om maar gewoon niks te geven terwijl ze misschien echt dorst hebben. Je hoort tegenwoordig (vind ik tenminste) veel te snel dat je je kind met dit soort dingen verwend en bladiebla.

15. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dat is het dus ook...die mutsen bij het CB maken mij onzeker. Ik was vorige week daar en ze vertelde me dus dat ik van 4 naar 3 flessen terug moet, terwijl Lucas dus met de nachtfles nog op 5 flessen zit!! Maar omdat Lucas dus erg goed groeit in lengte en vooral gewicht, bleef ze daar maar over doorzeuren...Toen ik haar vertelde dat Lucas begeleid wordt door een dietiste vanwege zijn kma (ze heeft notabene zelf de verwijzing uitgeschreven) bleef ze maar zeggen dat hij te veel melk kreeg en dat hij daarom geen bijvoeding at :(...nee klopt, we zijn er pas net mee begonnen muts....Later zei ze dat ze zich verder niet meer ging bemoeien met de bijvoeding en dat ik dat met de dietiste maar moest regelen....
    Maar omdat zij dus begon over opvolgmelk en max van 800 ml, zei ze ook dat ik hem 's nachts maar gewoon water moest geven.
    Vanwege zijn verb. reflux heb ik hem nooit alleen water gegeven, daar ben ik deze week overdag mee begonnen.

Mijn man en ik hebben het er net ook nog even over gehad en zijn beide van mening dat als hij wakker wordt en melk wil, hij deze gewoon van ons krijgt! Gelukkig denken we er precies hetzelfde over!

16. adi

adi Niet meer actief

Let alleen op dat je inderdaad niet meer dan 800cc opvolgmelk geeft per dag, DAT is wel een belangrijk advies, want te veel kunstvoeding is gewoon een aanslag op de nieren van je kind.

Als hij niet genoeg heeft aan 800cc kun je beter nog even doorgaan met voeding nummer 1.

17. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij hebben het ook wel een tijd gehad dat hij 1x per nacht wakker werd en niet eerder ging slapen dan dat hij een fles kreeg.
    Na ja, hij had de leeftijd niet meer om fles te krijgen snachts, maar dit was de enige manier dat hij weer ging slapen.
    Dus waarom niet?? Gaat vanzelf weer over hoor...
    Op ten duur probeerden wij het ook met een fles lauw water met paar drupjes siroop, dit werkt ook!

Als hij nu snachts heel onrustig en ontroostbaar krijgt hij lekker een schone luier en ondertussen drinkt hij lekker een flesje melk 120/150 cc even kroelen en hup weer verder slapen...
    Waarom moeilijk doen? Ze zullen het wel nodig hebben!

18. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Is dat echt zo belangrijk?? Niet dat ik het niet geloof hoor, maar onze kinderarts doet daar echt niet zo moeilijk over, tenminste niet bij de Pepti 1 die we destijds hebben (daar zaten we soms echt over de liter heen).
    Nu hebben we Pepti 2.

We moeten volgende week naar het ziekenhuis voor provcatietesten, dan zal ik het eens vragen of dat voor Pepti ook geldt...

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb in de poll gestemd op 'ja zo vaak als mijn kindje nodig heeft' maar eigenlijk vind ik het geen troosten als ze snachts drinken krijgen, ze zijn gewoon wakker en hebben trek dus krijgen lekker wat te drinken.

Bij verdriet troost je, bij trek vind ik het geen troosten :).

Liefs Hanneke.

20. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Fijn dat jij en je man het daar over eens zijn heppiedepeppie. Dat cb toch af en toe ook... mij hebben ze ook een aantal keer onzeker gemaakt. En de laatste keer heb ik niet eens meer verteld over het 2x wakker worden 's nachts. Geen zin in hoor want ik weet nu al dat ik er commentaar op krijg. Kreeg ik 2 maanden terug al. Hij sliep vrij vlot door en met 4 maand niet meer. Dat was volgens haar niet vanwege honger/dorst. Hij had allang bewezen door te kunnen slapen dus vooral niks geven want dan ga je hem alleen maar belonen voor het wakker worden zei ze. En als ik dan toch graag iets wil geven dan maar water (zei ze dus toen hij 4.5 maand was).

Nou klets maar een eind weg ;)

Share This Page