hoi allemaal, afgelopen woensdag een nekplooimeting gehad,gelukkig was alles goed en bewoog goed! Maar nu komt het:heb 2 keer vroege miskraam gehad en een bbz,dus bloed laten prikken in januari. 3 weken geleden was alles goed,kom ik woensdag voor nekplooimeting in het ziekenhuis en krijg ik te horen dat ik een verhoogde kans heb op trombose! Gyn zei dat ik me niet druk hoeft te maken en als medicatie nodig heb dat ik die krijg! Maar is natuurlijk best moeilijk om me niet druk te maken . Moet tot donderdag wachten op me bloeduitslag. Iemand ervaring mee? wat staat me te wachten? bedankt!
ja die zag ik al! Maar weet nog heel weinig van trombose. hoe zijn ze bij jou er achter gekomen,had je het al?
Ik heb 3 jaar geleden een ongeluk gehad. Waardoor ik 2 weken in het ziekenhuis heb gelegen. Het beste ziekenhuis was vergeten na de operatie om te spuiten tegen trombose, waardoor ik een longembolie heb opgelopen. Het beste wat je nu kan doen is geen voedsel met vitamine K eten. Vitamine K zorgt voor stolling in je bloed en dat willen ze dus niet hebben. En proberen zoveel mogelijk in beweging te blijven. Nu moet ik na de bevalling 6 weken spuiten. Mocht ik ooit in de toekomst een operatie of nog een bevalling ondergaan dan moet ik het weer voor 6 weken hebben. Het is zo als je het eenmaal hebt gehad dat je altijd preventief na een trombose gevoelig iets 6 weken onderhoud met medicatie. Bij mij is het zo dat ze willen spuiten, maar je hebt ook pilletjes. Ik moest des tijds in het begin 2x per week door de trombose dienst geprikt worden. Ze nemen dan bloed af. Dit onderzoeken ze en zien ze hoe dik of dun je bloed is. Hierop passen ze de medicatie aan. Dan als het een beetje onder controle is hoef je nog maar 1x per week bloed te laten prikken. Ik heb het des tijds 1 jaar moeten doen. Nu hoeft het gelukkig maar 6 weken met spuiten en dus houd dat in dat ik maar 1x per week hoef voor bloed te prikken. Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat mocht je pillen of spuiten krijgen dat je ten alle tijden een pleister of doek bij je hebt, want als je eenmaal bloed dan bloed je goed ook. En het duurt dat dus ook even voordat het wondje dicht is. Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel. Groetjes
dus je zit er voor altijd aan vast! ik wacht wel even op donderdag,en hopen dat het niet zo is. Maar denk het wel moest ook de verloskundige afbellen,die was gelukkig positief een collega van haar had het ook en dochter was nu 5 maanden.maar vertelde dat ze haar zwangerschap niet mocht werken.wachten duurt lang Vitamine k ga ik proberen te laten staan!pfff wat is dat veel zeg. wat eet jij dan nu?wat gezond is? ik drink elke dag een jus maar laat dat ook maar even staan. bedankt ieder geval!
Ik heb ook aanleg voor trombose. Ik heb Factor 5 Leiden in mijn bloed ( een aangeboren en erfelijke stollingsziekte, die kan leiden tot trombose). Toen ik een jaar of 10 was heeft mijn moeder 2 weken in het ziekenhuis gelegen met trombose. Het bleek om een erfelijke variant te gaan en mijn broertje en ik moesten ook getest worden. Mijn broertje heeft het niet in zijn blod, ik helaas wel... Dat hield in dat ik geen "normale" anticonceptiepil mocht slikken en dus aan de prikpil heb gezeten. Tijdens mijn zwangerschap heb ik er verder geen hinder van gehad. Na de bevalling kreeg ik gelijk een spuit fraxiparine. Vervolgens moest ik elke dag een spuit gedurende 6 weken na de bevalling. Vreselijk vond ik het, ik liet mijn vriend spuiten omdat ik het zelf niet kon. We hebben de vlag uitgehangen bij de laatste spuit! Dus zelf geen trombose gehad gelukkig! Maar ik laat mijn dochter tzt ook testen op factor 5 Leiden.
Nou ik hoef gelukkig pas weer te gaan opletten met eten na dat ik bevallen ben. Dan ga ik ook pas weer de medicijnen gebruiken. Wat ik toen heb gegeten, nou niet veel en veel hetzelfde. Mijn vriend gaf ik maar wel gewoon de afwisseling want anders had hij het echt niet naar zijn zin. Je moet eienlijk ook ff aan je vk vragen hoe het zit met je vitamine pillen, want ook die mocht ik des tijds niet meer slikken omdat het daar in zit. Het is gewoon krom allemaal!!! Ik baal er onwijs van. Vroeger wisten ze toch ook niet dat het bestond......... Gelukkig zijn het dan maar 6 weken maar dat zijn wel 42 spuiten in mijn been. 42 blauwe plekken!!! BBBBAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHH :x:x:x:x:x
Ik vond het spuiten opzich niet erg 3 jaar geleden en nu ook weer 6 weken spuiten vind ik opzich ook niet erg, maar die blauwe plekken die je er aan overhoud. 42 blauwe plekken op zijn benen. BAH!!:x
ik wordt nu getest op factor2 en 5 verder nog op foliumzuur b12 en nog een paar weet de namen niet. pffff 42 spuiten is zeker veel ik blijf gelukkig wel nu bij de gyn geeft wel gerustelling!lopen jullie ook be de gyn?
Nou ik loop pas sinds deze week bij de gyn. De vk vond het niet nodig om mij eerder door te sturen, met als gevolg dat ik een boze gyn voor me neus had...... pff kan er toch ook niets aan doen. Maar ja ik probeer er niet te veel bij stil te staan. Ik hoop binnen nu en 6 weken een geweldig zoontje te mogen krijgen en dan gaan we wel beginnen met die spuiten.
Dat was inderdaad ook vreselijk! Ik zag er niet uit, één en al blauw... Maar elke dag zag ik weer op tegen die spuit, en soms viel het mee en voelde ik 'm bijna niet, maar meestal deed het echt venijnig pijn. Dat kwam volgens mij door het luchtbelletje die erin moest blijven. Brrr, ik voel het nog! :x (sorry TS, niet heel bemoedigend die verhalen van ons! ) Ik hoop voor je dat het meevalt! Maar als je hetzelfde hebt als ik, heb je op de spuiten na er verder geen last van hoor! Je moet alleen goed oppassen met anticonceptie, roken en goedi nbeweging blijven. Nou ja, die laatste 2 moet eigenlijk altijd, dus scheelt weer! Ik liep gewoon bij de verloskundige. Wij zijn zwanger geworden via IUI in het ziekenhuis. Alles ging zo goed, dat ik onder controle mocht bij mijn eigen verloskundige. Wel ben ik op eigen verzoek in het zh bevallen omdat ik met het oog op mijn stollingsafwijking op de goede plek wou zijn als het tijdens de bevalling wel iets mis zou gaan. Dit was niet het geval, was binnen 3 uur na geboorte van mijn dochter alweer thuis!
haha zeker niet bemoedigend die prikken,maar is voor een goed doel he Ik blijf nu in het ziekenhuis al 4 echo's gehad en over 3 weken nummer 5,dus heeft voordelen en nadelen in het ziekenhuis. Ga van de week maar een boek kopen voor alle echo's krijg nu elke keer als naar ziekenhuis gaat een echo. dat het zo'n pijn doet!gelukkig maar dat het voor 6 weken is! Als dat bij mij ook zo is ga ik een kalender kopen haha en elke dag 1tje afkruisen
Ik moet je zeggen dat het bij mij niet echt veel pijn deed, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat ik een gevoelloos boven been heb . Als ik van been wisselde dan voelde ik het in mijn goede been wel maar niet onwijs erg moet ik zeggen. Ik deed trouwens wel dat verveelende luchtbelletje eruit!! Dag dat doen ze in het ziekenhuis ook. Als zij het mogen mag ik het ook hihihihihi
Ik heb 2 jaar geleden een longembolie gehad en moet daardoor de hele zwangerschap spuiten met fraxiparine en tot 6 weken na de bevalling met een hogere dosering. Mijn gyn `bedacht` bij 12 wkn opeens dat ik zou moeten spuiten. Volgens de stollingsarts had ik al vanaf de positieve test moeten spuiten. Die spuiten zetten is idd niet mijn grootste hobby, moet me er iedere avond echt toe zetten. Maar tot nu toe vallen de blauwe plekken nog mee. Wel heb ik veel meer last van bloedneuzen en bloedend tandvlees. Dat luchtbelletje doet idd het meeste pijn, maar er werd door de stollingsarts op gehamerd dat ik dat er niet uit mocht halen!
Nee, hier werd ook met klem benadrukt dat het luchtbelletje er niet uit mocht. Toen ik mijn eerste spuit in het ZH kreeg, wou de verpleegkundige het belletje er ook uit halen maar de verloskundige greep op tijd in. Het staat trouwens ook in de bijsluiter van de Fraxiparine. WAAROM dat rotluchtbelletje erin moet blijven? Geen idee! Als ik het zo lees ben ik heeeel blij dat ik niet tijdens mijn zwangerschap hoefde te spuiten! @ Silkie Zette jjij die spuiten zelf? Dat kon ik echt niet. Wel geprobeerd, maar was echt drama...
Luchtbelletje. Ik zit hier met de bijsluiter van fraxiparine maar er staat niet in waarom of dat het erin moet blijven zitten. Ik ga nog even goed kijken
er staat bij techniek van aanbrengen luchtbel in de injectiespuit niet verwijderen, maar er staat nergens waarom dat niet mag. Ook staat er trouwens in dat: fraxiparine 2 5 en 15ml beter niet gebruikt kunnen voor vlak voor of tijdens een bevalling of keizersnede. Dit geldt ook voor de borstvoedingsperiode.
Dankzij de luchtbel weet je zeker dat er geen heparine in de naald achterblijft en dat je precies de juiste dosering injecteert. Suus
Hoi dames, Is er een reden geweest waarom ze getest hebben op trombose? Trombose is namelijk een van de dingen waar ik bang voor ben, zit namelijk in de familie en heb dit ook in het begin al aangegeven bij de gyn maar die heeft het alleen "genoteerd".
Ik ben een paar jaar terug getest op stollingsafwijkingen ivm trombose in de familie, maar het probleem is dat je niet goed op stollingsafwijkingen kan testen als je zwanger bent. De uitslag is dan niet betrouwbaar, zeg maar. Het enige wat je kunt doen, is heel alert zijn op tromboseverschijnselen. Informeer bij je arts waar je op moet letten en ga naar het ziekenhuis als je het niet vertrouwt. Suus