Mijn vriendinnen willen over 2 weken uiteten gaan met z’n vieren. Ik kan alleen niet vinden dat dat weer mag. Weten jullie het?
Horeca Eet- en drinkgelegenheden mogen weer open tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Een vaste zitplek aan een tafel is verplicht, zitten aan de bar is niet toegestaan. Aan een tafel mogen maximaal 4 mensen zitten. Zij houden 1,5 meter afstand. Dit geldt niet voor kinderen tot en met 12 jaar of mensen uit hetzelfde huishouden. Er mogen maximaal 50 personen per ruimte zijn, exclusief personeel. Dit geldt ook voor terrassen. In restaurants en eetcafés geldt voor het diner een maximum van 2 shifts per avond per tafel. Zelfbediening is niet toegestaan. Entertainment zoals liveoptredens of videoschermen voor sportwedstrijden, is ook niet toegestaan. Een reservering, gezondheidscheck en vaste zitplaats zijn verplicht. dit staat op rijksoverheid met als ingangsdatum 5 juni! Dus vanaf 5 juni lijkt t mogelijk
En dit lees ik dan net in de Volkskrant erover. Maximaal 2 verschillende groepjes. 2 verschillende huishoudens dan ofzo? Bekijk bijlage 690642
Nee, ze bedoelen daarmee dat een restaurant maar 2 verschillende gezelschappen per tafel per avond mag hebben. Dus één gezelschap dat bijv van 18.00-20.00 aanwezig is en zodra zij opstaan een ander gezelschap van 20.00-22.00. En dus niet bijv. 4 gezelschappen die elk na een uur weer weggaan
Ligt ook wel een beetje aan het restaurant/terras zelf. Gister met mijn schoonouders + oma van man, en wij met de kleine een drankje op het terras gedaan. Grote tafel met afstand en dat mocht gewoon. (Oma van man heeft pas een herseninfarct gehad en we gingen langs bij haar, in het revalidatiecentrum mag maar 1 persoon per dag maar zo konden we haar toch allemaal even zien. Want dat wij op visite gingen deed haar zoveel dat ze haar zoon echt nodig had als ondersteuning.)
En als je op 5 juni met 3 vriendinnen (dus 4 verschillende huishoudens) ergens wil eten. Dan heb je dus een tafel nodig met zitplekken op 1,5 meter van elkaar? Best grote tafel En geld dit zowel binnen als buiten?
Eerlijk gezegd ontgaat me een beetje het nut van deze regel. Als groepje 1 weg is, dan is er plaats voor groepje 2. En stel dat beide groepjes snelle eters waren en om 19.30 die tafel alweer vrij zou zijn, dan mag daar de rest van de avond niemand meer zitten?
Dat vroeg ik me ook af. Maar er zit elke keer wel minstens 1 onlogische regel tussen, dus misschien is het nu dit. Alsof ze altijd een slag om de arm willen houden en zoiets als 'we geven niet alles vrij, want we willen laten zien dat wij de baas zijn'. In ieder geval fijn dat er weer meer mogelijkheden zijn om wat te doen.
Dat laatste. Helemaal mee eens. En ik begin ook eindelijk het gevoel te krijgen dat het kan. Dat had ik met de vorige versoepelingen nog niet echt.