Uiteten met een tablet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mum1921, 5 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Hier meestal ook. Als het niet zo is, is het dus een teken. ;)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    M’n oudste is snel overprikkeld, na een half uur restaurant is hij dan echt geen gezellig gezelschap meer. Al die geluiden, drukte, geuren en mensen om hem heen, dat werkt gewoon niet. Kleuren, puzzel boekjes enzo houdt hij zich maar kort mee bezig en helpen ook niet afsluiten.
    Maarja, soms wil je toch uit eten, en dan krijgt hij wel een telefoon in z’n handen.
    M’n jongste kan heerlijk de hele tijd kleuren, dus die doet dat ook.
     
    Spectre, suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.860
    4.938
    113
    Hier is het nog nooit nodig geweest, toen ze jonger waren was een kleurplaat genoeg om ze even bezig te houden - nu vinden ze het leuk om mee te kletsen. Maar als het nodig zou zijn geweest bv vanwege overprikkeling, dan hadden ze van mij best op een tablet mogen kijken (wel met koptelefoon).
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.829
    3.602
    113
    Wij gaan naar restaurant met speelgelegenheid, dan hoeven ze geen scherm en gaat het prima.

    Als een tante 90 wordt en we zouden ergens gaan eten met hele familie en geen speelhoek, en op tijden dat ze moe zijn, dan zeker wel. Kunnen wij ook met familie praten. Full time je kinderen vermaken en rustig houden, heb ik liever dat ze even op een schermpje zitten. Maar dat soort situaties voorkom ik liever. De mijne kunnen echt prima stil zitten voor 15-30 minuten. Maar langer echt niet. En zeker als ze moe zijn.. is een schermpje ideaal! Ik zie daar ook echt geen probleem in. Ze zorgen niet voor overlast, zijn rustig en vinden het zelf ook leuk. En een gesprek met tante van 90 met kind van 3, das na 1 minuut ook wel klaar.

    (Hier zijn ze 5,3&1).
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Nee. Wij hebben altijd wat klein speelgoed mee waar hij mee speelt.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Is makkelijk oordelen als je een kind hebt waarbij dat niet nodig is natuurlijk.
    Hier 2 kinderen die nog nooit een tablet hebben gebruikt in een restaurant ofzo. Weten zich prima te gedragen en zijn altijd rustig en beleefd.
    En dan heb ik er nog een. Die nog geen 10 minuten stil kan zitten, die vervelend wordt, overprikkelt raakt en er gewoon niet mee om kan gaan. Als die tablet er dan voor zorgt dat het wel kan, helemaal prima.
    Geen kwestie van opvoeding, wel van karakter en persoonlijkheid, maar dat schijnen mensen met makkelijke kinderen niet altijd te kunnen begrijpen
     
    Roos12, Paris91, Clairemin en 19 anderen vinden dit leuk.
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Verschild hier echt per gelegenheid. Is het een restaurant wat echt gericht is op kinderen dan is het eigenlijk nooit nodig. Maar als dat niet zo is doen we vaak dat als we allemaal aan het eten zijn zonder en kijken we als ze klaar zijn met eten hoe het gaat. Maar vooral de jongste kan dan nog weleens te enthousiast worden en daar kan dan het hele restaurant van mee genieten ik denk dat de andere in het restaurant dan liever hebben dat ze rustig achter een filmpje zitten. En dan zitten wij zelf ook een stuk relaxter te eten.
    We blijven ze ook gewoon meenemen naar een restaurant zodat ze dat ook netjes leren. En de ene keer wel met telefoon of een tablet en de andere keer niet. Wat we vooral niet willen is dat andere mensen van onze kinderen last hebben, je wil dat iedereen in het restaurant een fijne beleving heeft.
     
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.578
    3.804
    113
    Je beschrijft het heel mooi. Het hangt van zoveel factoren af.
    Wij hebben vrij gemakkelijke kinderen en vroeger namen we ook een klein speeltje oid mee. Tegenwoordig nemen ze hun eigen telefoon mee.
    Vorig weekend hadden we toevallig 2 etentjes. Eerste met ons gezin en toen zijn de telefoons niet uit de tas geweest en dag erna met familie (grotendeels 70+) hebben ze de telefoons wel veel in handen gehad.

    Iemand schrijft ergens dat het de taak van de ouders is om dan een spelletje oid te verzinnen, maar als ik dat constant moet doen als ik uit eten ben, heb ik zelf geen leuke avond.
    Het hoort bij deze tijd, dus soms is het maar zo. Liever een rustig kind met tablet dat een vervelend kind.
     
    Havermout, suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  9. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.332
    113
    Vrouw
    Lang op eten wachten is vreselijk H kan net als zijn moeder enorm hangry zijn… ik kan het alleen beter beheersen haha
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Ik ben daar heel makkelijk in.
    Wij plannen nauwelijks etentjes met de kinderen erbij, precies om deze reden. Dan zijn we constant druk in de weer om de kinderen bezig te houden en dan geniet ik niet echt van het uit eten gaan.
    Met de oudste gaat het prima, de jongste kan niet zo lang stilzitten.. Als dat dan enkel lukt met een filmpje, haar tut en knuffel, so be it. Maar het is niet dat we dan vanaf begin een tablet/ telefoon neerzetten.
     
    2jongensmama, suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.829
    3.602
    113
    Ja dit echt zo..

    Alle mensen die zeggen, nee, schermpje, dat kan echt niet, is kwestie van opvoeding. Nope helaas, je had gewoon een makkelijk kind mbt uiteten gaan.
     
    Vero0504, Mammavantwee, G89 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Net als met goed slapen en goed eten.
     
    liset22, Neuzeke, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Soms is het wel een kwestie van opvoeding, maar even vaak (of vaker?) niet. En dat kun je vanaf de buitenkant maar lastig (of helemaal niet) zien. Dus handiger om niet te (ver)oordelen. :)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Hier gingen we altijd naar restaurants met een speelhoek, pannenkoekenrestaurant etc. Altijd wel wat te kleuren etc.

    Onze kinderen hebben oudere en jongere neven en nichten.
    De oudere hebben altijd een mobiel bij zich en de jongere mogen de ganse avond op het mobieltje van papa of mama.
    Dus toen we tijdje terug een feestje hadden (middag en avond) hebben we mobiel van de oudste en tablet voor de jongste meegenomen.
    Ze hebben zich eerst nog prima vermaakt, maar als echt iedereen op zo'n dom scherm zit te koekeloeren ben je op een gegeven moment ook wel uitgekeken op je eigen zus :roflmao: dus toen mochten zij ook. Ik vind het dus in principe niet nodig, maar soms ... heb je daar uitzonderingen voor ...
    Als we bijv. met ons vieren uit eten gaan zitten we gewoon gezellig te kletsen (ze zijn 12 en 10) en is dat niet nodig.
     
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Ik ook.
    We zijn deze week 4 keer gaan eten en dat verloopt iedere keer anders.
    Voor onze jongste van 5 is dit geen enkel probleem. 1 keer heeft hij een half uurtje op de tablet gezeten omdat het maar bleef duren .
    Toen onze oudste 2 die leeftijd hadden, was dat andere koek. Pizza of eens mc onalds oké maar naar echte restaurants en zaken zonder speelhoek ECHT NIET.
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Toen ik in de horeca werkte zei ik JA, want hoe vaak ik niet heb moeten uitwijken voor kinderen en dat het net goed ging. Liever een kind op een telefoon of tablet dan rennen/verstoppertje spelend in een restaurant.

    Mijn kinderen zijn ook heel verschillend. Dochter vond het vanaf baby al leuk om erbij te zijn, werd nooit vervelend (nu als puber is ze soms minder gezellig :roflmao:), maar zoon deden we er geen plezier mee. Hem lieten we ook weleens bij een oppas en namen dochter dan wel mee. Inmiddels vindt hij het juist erg gezellig en doe je hem er een plezier mee. Telefoons en tablets mogen ook thuis niet aan tafel én in een restaurant dus ook niet.

    Ik verbaas me soms ook zo in restaurants/speeltuinen. Pas ook 2x. Stelletje samen uit eten: zaten alleen maar op hun telefoons. Ze zeiden geen woord tegen elkaar en dat vind ik ook niet kunnen: bediening moest ze echt storen voordat ze reageerden op wilt u nog wat drinken? Wie had de cola besteld en wie de appelsap?

    En pas ook erg grappig: 2 vriendinnen in de speeltuin met kind van een jaar of 2,5. Ze waren aan een tafeltje aan het wijndrinken en roken ( vonden we al erg fout). Hadden totaal geen aandacht voor het kind. Speelden ook niet met het kind. Alle andere ouders speelden of met hun kind of zaten te kijken naar hun kinderen.
    Kind was er op een gegeven moment blijkbaar klaar mee: lag ze in de kinderwagen filmpjes te kijken zodat de vrouwen konden drinken, roken en kletsen. Waarom ga je naar een speeltuin dan?!
     
    Rosao vindt dit leuk.
  17. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ik heb liever dat kinderen aan tafel zitten met een tablet of telefoon dan door de zaak rennen omdat ze zich vervelen.

    Ik zie ook niet zo veel verschil tussen kinderen die vermaakt moeten worden met een kleurboek oid of kinderen die vermaakt moeten worden met een tablet. Het maakt me ook eigenlijk niet zo uit, soms kan het allemaal lang zijn voor kleinere kinderen.
     
    Clairemin, Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier gaat ie weleens mee hoor. Met ook een tas met dingen om te doen. We gaan niet vaak naar een restaurant, want dochter vindt er echt niet zoveel aan en vindt het heel lastig zo lang stil te zitten. Dan mag ze van mij het laatste half uurtje wel op de tablet hoor. Beter dan rondrennen in een restaurant.
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Nee, hier ook alleen beperkt, niet al bij binnenkomst. Denk dat je je weg daar een beetje in moet vinden, wil ze ook bijbrengen om niet altijd vermaakt te worden met een beeldscherm, maar als het heel lang duurt en verder nogal saai is, dan doe ik niet moeilijk over een beeldscherm.
    Mijn kinderen vonden het een paar jaar geleden ook wel jammer dat sommige andere kinderen alleen maar naar een beeldschermpje zaten te turen en ze er daardoor eigenlijk amper tot geen contact mee hadden, terwijl ze tot hetzelfde gezelschap behoorden.

    Wat ik wel irritant vind, zijn mensen die geen koptelefoon ofzo mee hebben en waarbij hun kinderen hysterische spelletjes doen of filmpjes kijken met een hoop geluid.
     
  20. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Uiteten doe ik voor de gezelligheid. Als ik vervolgens mijn kinderen achter een tablet zet, vind ik daar weinig gezelligs aan (daar denken zij vast anders over ;)).
    Dus als we met de kinderen uiteten gaan, gaat er geen tablet mee. Wel een spelletje of een kleurboekje oid.

    Over het algemeen kan ik het vrij goed inschatten of uiteten een optie is of niet (als we gaan, gaan we vaak spontaan).
     

Deel Deze Pagina