Hoi dames, vandaag heb ik weer een controle afspraak bij de vk gehad. Ze heeft daarbij zoals altijd ook naar de grootte van de baarmoeder gevoeld. Tot nu toe was het altijd goed, twee weken geleden nog had ik een afspraak (ivm veel harde buiken). Toen was de grootte ook goed. Maar vandaag zei ze opeens dat de grootte van mn baarmoeder overeenkomt met een zwangerschap van 28 weken (??!!). Ze gaf verder wel aan dat ze zich voorlopig geen zorgen maakt en dat we tijdens de volgende afspraak wel verder zullen zien. Toch maak ik me zorgen.. Iemand ervaring?
Wanneer jij (beter gezegd je baby) net een groeispurt heeft doorgemaakt vlak voor je controle, dan kan het "lijken" alsof je baarmoeder te groot is. Maar ze kunnen het pas echt zeggen wanneer het meerdere keren wordt geconstateerd dat je baarmoeder te groot is (of bijv te klein). Daarom geeft je VK aan dat ze nu gewoon je volgende controle even afwacht. En pas dan eventueel actie te gaan ondernemen. met andere woorden: niet te veel zorgen maken!
Maak je vooral geen zorgen! Mijn baarmoeder liep wel 8 weken voor op groei en iedere vk en gyn wilde voelen omdat ze t niet konden geloven. Werd doodmoe van de opmerkingen elke controle. Ik zou ook een flinke baby krijgen. Heb meermalen moeten testen op zwangerschapsdiabetes omdat ik dat haast wel moest hebben volgens de gyn. Nou dus echt niet, niets aan de hand. Uiteindelijk bevallen van een meisje van 3240 gram...ik met mn maatje 56-62 aan babykleertjes...maat 50 was nog te ruim! Ik luister niet meer naar ze... De een heeft nou eenmaal een grotere baarmoeder dan de ander... betekent verder niets.