Op de erfscheiding tussen de huurhuizen van ons en onze buren waarmee we op z’n zachtst gezegd niet zo goed door één deur kunnen staat een coniferenhaag. Deze was aan onze kant ruim een meter breed (bij de buren een kleine halve meter) doordat er door de jaren heen weinig aan is gedaan. Toen we hierheen verhuisden vertelden de buren dat de haag van hun was en dat we er niet aan mochten komen, zij zouden hem snoeien. Dat is twee keer gebeurd, maar ook toen was de heg al erg breed aan onze kant. Toen we uiteindelijk al vrij snel niet meer konden communiceren met de buren zijn ze opgehouden met snoeien en hebben we zelf een poging gedaan. Maar dat ding is al behoorlijk oud en niet meer tot op gewenst formaat terug te snoeien met behoud van het groen. Nu willen wij hem terug snoeien tot op de stam en er iets voor plaatsen zodat we in totaal anderhalve meter tuin terug krijgen. Door verschillende partijen (politie en woningstichting) is (mondeling) bevestigd dat dit gewoon mag, het is immers onze tuin en het zijn overhangende takken. Maaaar ik ben ergens toch heel bang dat de heg beschadigd raakt of zo en dat dit weer uitloopt op vreselijke ruzie. Overleefd de heg dit wel en kunnen wij aansprakelijk worden gesteld wanneer zij gaan klagen over het feit dat de heg hierdoor minder dicht wordt?
Wij hadden ook een coniferen haag op de erfscheiding en volgens de buren was die van hun. Wij hebben de woningstichting benaderd en die is wezen kijken. Die kwam er dus achter dat de heg in onze tuin stond en wij er over mochten beslissen wat er mee te doen. Wij hebben hem dus weggehaald, want het was ook zo'n hele brede heg. Wij kregen een meter tuin terug. De helft terug snoeien en er dan een schutting voor zetten heb ik idd wel vaker gezien en moet ook wel kunnen. Ik zou het eventueel nog wel even zwart op wit proberen te krijgen van de woningstichting om toch eventueel gezeur te voorkomen.
Zou het gewoon doen eerlijk gezegd, die krengen worden enorm breed en als je het niet vanaf het begin bij houdt enorm bruin in de oude takken. Ik denk niet dat ze het ovenleven, maar ach je bent er dan wel mooi vanaf. Wij hebben ze ook met de achterburen, maar hij houdt het goed bij en dan is het wel mooi plus altijd een hoop vogelnestjes in het voorjaar.
Je moet de buren de gelegenheid geven om op niet al te lange termijn te komen snoeien. Doen ze dat niet, dan mag je zelf aan de slag. Je moet er echter wel rekening mee houden dat je zo snoeit dat de coniferen er niet dood van gaan. Ik zou zeggen: stop een briefje in de bus dat je ze tot einde maand de gelegenheid geeft om te snoeien. Dat je daarna zelf gaat snoeien.
Wij hebben nu zo’n twee maanden geleden aangegeven dat we van plan waren dit te gaan doen, zowel de politie en de woningstichting hebben dit voor ons gemeld omdat er geen fatsoenlijke communicatie mogelijk is met deze mensen. Beide partijen gaven aan dat het gewoon mag. We hebben dat afgewacht maar niks gehoord of gezien van hun. Ik maak me inderdaad wel zorgen over dat de coniferen misschien doodgaan maar we hebben wat rondgevraagd bij mensen die dat weer aan een hovenier vroegen (lekker vaag allemaal) en die zeiden dat het prima kan. Maar als mijn takken nou net aan hun kant wat groen meenemen dan wordt het er voor hun niet mooier op. Ik heb alleen niks zwart op wit. Ik denk dat het wel fijn is om dat te hebben maar ik weet niet hoe ik dat aan zou moeten pakken sn of het echt nodig is. Ik wil geen enorme schadeclaim achteraf of zo...
https://www.coniferen-bestellen.nl/categorie/coniferen-soorten/coniferen-met-kluit/ Voor dat geld had ik ze er vandaag nog uit gehaald.
Dat valt mee inderdaad. Alleen ik las een soort horrorverhaal van iemand die de coniferen van de buurman er uit had gehaald en die moest vergoeden, dat liep in de duizenden euro’s. Misschien omdat t al oudere boompjes zijn wordt de waarde hoger geschat in dat soort gevallen? Ik krijg er in ieder geval flink de zenuwen van
Nee hoor. Je hoort wel eens van die verhalen van enorme schadeclaims, maar dat is de gang van zaken in de VS, waar mensen bedrijven aanklagen voor miljoenen omdat hun koffie te warm was. In Nederland hebben we het over een slopen is kopen regeling, waarbij je gewoon de gemaakte kosten moet vergoeden, of dingen moet repareren.
Daar heb je wel een heel goed punt waar ik nog helemaal niet aan gedacht had. Ik zou de wijkagent mailen ( ze zullen vast wel al een dossier hebben over dit gedoe met de buren) en vragen of het oké is om te snoeien. Als die persoon in de mail bevestigd dat het oké is, kunnen jullie het gewoon gaan snoeien.
Gewoon doen, schadeclaim lijkt me belachelijk en jullie huren ook allebei nog eens. De boom is geen eigendom van de buren zelf, door natrekking worden bomen eigendom van de eigenaar van de grond (de woningstichting waarschijnlijk). Dus ze kunnen zeuren wat ze willen
Bedankt voor jullie advies allemaal! Ik mail sowieso de wijkagent of hij even wil bevestigen dat het ok is, dat heeft hij wel al mondeling gedaan en de woningstichting ook.