Voor meiden die veel van rechtssysteem/deurwaarders weten! Advies nodig!

Discussion in 'De lounge' started by debster2009, Dec 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Meiden,

Ik heb advies nodig van meiden die veel afweten van rechten en deurwaarders.
    Ik zal het verhaal even kort uitleggen.

Een tijd geleden heb ik een met een ex een huis gekocht. Uiteindelijk ging deze relatie uit en moest het huis verkocht worden. Gelukkig is dit toen snel gebeurd en bleven we zitten met een restschuld welke we door tweeën zouden delen. Echter, drie dagen voor de overdracht bij de notaris kreeg ik te horen dat zijn deel nog steeds niet was overgemaakt en dat hij geen rode cent had. (het ging om duizenden euros). Ik stond met mijn rug tegen de muur, ik was natuurlijk ook hoofdelijk aansprakelijk en als het niet betaald werd kon de overdracht niet doorgaan met alle gevolgen van dien. Ik moest ‘zijn deel’ dus ook betalen.
    We hebben hem een schuldbekentenis laten tekenen (stom van hem, anders was ie overal vanaf geweest…) en hij zou maandelijks aan ons aflossen. Dit is in totaal 3 keer gebeurd, en toen betaalde hij (natuurlijk) niet meer.

Wij hebben toen een rechtszaak aangespannen en deze gewonnen, meneer moest het hele bedrag, plus rente terugbetalen. Deurwaarder erop gezet maar hij bleek onvindbaar. Dit omdat hij niet ingeschreven staat bij de gemeente en ze hem dus niet kunnen traceren. Bankrekening staat niks op. Zijn baan is hij 2 maanden voor het vonnis ontslagen en er kon dus geen loonbeslag gelegd worden, iets waar wij het meest op hoopten.
    Wij hebben ons toen teruggetrokken omdat de deurwaarderskosten voor onze rekening kwamen, aangezien ze die niet op hem konden verhalen.
    Nu zijn we ruim een jaar later en willen we graag weer actie ondernemen. Hij woont nog steeds in de regio, hij sport regelmatig in de sportschool waar een vriendin van mij ook komt.

Zoals gezegd willen we nu weer actie ondernemen, kijken of er wat te halen valt in de vorm van loonbeslag (als hij inmiddels weer een baan heeft) of beslaglegging op bijv. auto of bankrekening.
    Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Het is natuurlijk een situatie op zich en inmiddels ben ik goed op de hoogte van hoe het rechtssysteem in Nederland werkt. Ik vind het erg oneerlijk, als je je uitschrijft bij de gemeente kom je blijkbaar overal onderuit, ongelooflijk.
    Misschien heeft iemand ooit in soortgelijke situatie gestaan. Nogmaals, we hebben het vonnis in handen, dit blijft een hele tijd staan. Alleen wat de volgende stap voor ons is, is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik hoor graag ervaringen of tips!

2. Within

Within Niet meer actief

Mijn moeder heeft een soortgelijke situatie op dit moment, alleen heeft haar ex het voor elkaar gekregen haar voor alles op te laten draaien.. loopt nu ook een zaak tegen.

Je aanknooppunt is die sportschool waar hij komt. Zet er een prive detective achter, dan kan je erachter komen waar hij woont en eventueel ingeschreven zou kunnen staan.
    Als het goed is kan je dan wat mogelijkheden krijgen het geld terug te eisen.

3. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een vraagje, denk je dat hij nu wel ergens ingeschreven staat en/of een officieel inkomen heeft? Zo ja dan zou ik met het vonnis naar een deurwaarder gaan en alsnog er weer achter aan gaan.

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ik weet niet of hij ingeschreven staat, maar ik neem aan dat hij wel weer inkomen heeft, hij moet toch ergens van leven... Al is het maar een uitkering. Aan de andere kant, kan je uberhaupt wel een uitkering ontvangen als je niet ingeschreven staat bij de gemeente? Het rotte is dat ik hier pas achter kom nadat we een deurwaarder hebben ingeschakeld. En als er niks te halen valt, kost dat ons dus weer deurwaarderskosten (tja, zo is het geregeld in ons landje). Het heeft ons al zo ont-zet-tend veel geld gekost dat ik nu niet elke meer meer naar de deurwaarder ren.
    Een prive-detective hebben we inderdaad al op het oog, daar hebben we ook al een gesprek mee gehad. Maar ook die vraagt een fors bedrag. En we zijn er inmiddels ook achter dat niet alle advocaten te vertrouwen zijn. Lastig dus!

5. Within

Within Niet meer actief

Kost het je meer dan dat hij je nog verschuldigd is? Als ze hem vinden, is hij schuldig aan het ontduiken van schulden en kan je hem dus voor die kosten op laten draaien.

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ja hij is ons veeeeeeeel meer verschuldigd dan dat het ons kost. Het probleem alleen is: van een kale kip kan je niet plukken...

7. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor een uitkering moet je ergens ingeschreven staan, is het geen woonadres dan wel een postadres. Bestaan er trouwens geen deurwaarders die op basis van no cure no pay werken?
    Ik kan me voorstellen dat je niet direct naar een deurwaarder rent als het je al zoveel heeft gekost. Maar dat idee van een prive-detective, daar zou ik niet aan beginnen. Tenzij zo iemand in de basis-administratie van de gemeente mag kijken ofzo. Anders zie ik daar weinig nut toe.

8. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Kun je niet een 'no cure no pay' afspraak maken met een deurwaarder? Ik dacht dat dat ook wel eens gebeurde...?
    Zoals dit, dus Zens Incasso bv
    Of zijn de dossierkosten op zich ook al erg hoog? (je merkt; ik he gelukkig geen ervaring met dat wereldje...)

9. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    No Cure no Pay is inderdaad iets waar we naar kunnen kijken. Al ben ik altijd bang voor addertjes onder het gras. Maar we staan zo sterk met ons vonnis...
    Prive-detective kan inderdaad meer dan een doorsnee deurwaarder, tenminste, dat had ik begrepen. Ik hoorde al iets over volgapparatuur onder auto's om te kijken waar het verblijfadres is en dat soort dingen. Dat gaat mij wel erg ver... Wel kunnen ze bijvoorbeeld bankrekeningen bekijken en inderdaad in de gemeente administratie. Dus wel het overwegen waard. Maar ook hiervoor geld weer een flink tarief.
    We weten gewoon niet zo goed waar we goed aan doen.

10. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Spreek net mijn man, en die heeft talloze deurwaarder gesproken die op no cure no pay basis werken, maar geen van allen voor particulieren. De enige die dat wel doet vraagt €300 voorschot. Das niet echt no cure no pay :)
    Misschien dat jullie wel deurwaarders kennen die voor particulieren op no cure no pay basis werken?

11. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was ff aan het googlen en zag toen dit:

No Cure No Pay betekent dat u het incassobureau geen provisie verschuldigd bent als zij geen oplossing voor uw probleem kunnen bieden. Wel betaalt u het incassobureau een klein bedrag aan dossierkosten als de incassering mislukt, bijv. door faillissement of onvindbaarheid van de debiteur. Dit bedrag per mislukte incasso dienst mag nooit hoger zijn dan EUR 37,--.

Maar het ging volgens mij idd om bedrijven. Even verder zoeken naar 1 voor particulieren.

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ja das het lastige, alleen voor bedrijven. Wij kregen een flinke rekening van de deurwaarder omdat meneer onvindbaar was. Het dossier wordt dan gesloten en de gemaakte kosten kunnen dan niet op de schuldenaar verhaald worden waardoor de factuur dus naar de schuldeiser (wij dus...) gaat. Dit was geen no cure no pay deurwaarder omdat wij die niet konden vinden. En omdat onze advocaat met hem werkt.

13. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    incassodienst.nl zegt ook voor particulieren op basis van no cure no pay te werken. Staat ook een tel.nr. op die je kan bellen.

14. Romana

Romana Actief lid

Jun 1, 2010
    443
    0
    0
    gewoon ff langs juridisch loket.
    Gratis advies.... die weten wel wat je het beste nu kan doen....

15. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Juridisch loket doet niks... Tenminste niet in Den Haag. Wat een toko zeg... Heb daar al een aantal keer gezeten maar daar schieten we echt niks mee op.

Hebben nu wel een deurwaarder te pakken die op no cure no pay basis werkt en ook voor particulieren, dus we gaan een dossiertje samenstellen.
    Bedankt meiden voor het meedenken!

16. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super dat je 1 gevonden hebt!
    Ik wens je veel succes.

17. MamaSaaf

MamaSaaf Actief lid

Feb 19, 2010
    141
    5
    18
    Nederland
    Succes en ik hoop dat ze hem te pakken krijgen.

18. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Oh, wat goed! Had in de tussentijd ff geen gelegendheid om te komen checken hier, maar super dat je er 1 gevonden hebt!
    Ik hoop dat ie je verder kan helpen!

19. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    je kan ook bij de gemeente waar hij sport een gemeente ondeerzoek instellen ..
    heb ik ook een keer gedaan
    sux 6 meid

20. noukie89

noukie89 Niet meer actief

stel hij heeft een uitkering kun je alleen beslag leggen op de beslagvrije voet voor samenwonende is dit 1173 en voor alleenstaande 586 euro alles daar boven kan zover ik weet da beslag op gelegd worden
    maar je bent dan wel verzekerd dat je dit elke maand krijgt

Share This Page