Onvervulde kinderwens....kan je het accepteren?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Prikje, 26 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik heb zelf een onvervulde kinderwens. Ik heb 1 dochter maar zou zo graag nog 1 kindje willen (het in ieder geval proberen). Maar mijn partner wil echt niet. Hij heeft zelf 2 kinderen en is gesteriliseerd. Onze leeftijden spelen ook niet mee, ik word bijna 40 en partner is 40. Tijdens begin van onze relatie heeft hij uit zichzelf aangegeven de sterilisatie ongedaan te willen maken. Maar helaas is hij van gedachten veranderd en ik niet. Ik sta voor de onmogelijke keuze, blijf ik bij mijn liefde en kan ik mijn kinderwens uitschakelen? Of kan ik het niet accepteren dat mijn kinderwens niet vervuld gaat worden en stopt onze relatie....

    Ik ben benieuwd of er meer vrouwen zijn die hier ook mee te maken hebben (gehad)? En hoe kan je zoiets accepteren?
     
  2. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Ja hier. Na een lang medisch traject eindelijk blijvend zwanger. Hele zware medische zwangerschap gehad, bevalling die mis ging en daarna een postnatale depressie.
    Mijn man wil niet opnieuw die molen in. Jaren lang alles er voor aan de kant moeten zetten (tijd, energie, geld, vakantiedagen), en dan nog alle medische risico's van dien.
    Zelf zou ik het er nog wel voor over hebben, maar begrijp verstandelijk gezien ook wel dat het niet slim is. Maar in mijn hart is nog plek voor een tweede kindje.

    Ook als ik mijn dochter met kleine kindjes of babys zie, doet het nog zeer.
     
  3. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Wat een moeilijke situatie. Ik weet hoe lastig het is als je kinderwens niet volledig vervuld is (als het aankomende ronde niet raak is stoppen wij na bijna 4 jaar), dat is emotioneel zwaar. Maar als het niet jullie beslissing samen is is dat nog veel moeilijker lijkt me. Je kinderwens afsluiten kost veel tijd, het is een soort rouwproces wat voor altijd bij je zal horen.
    Of je samen verder kan gaan... In hoeverre neem je het hem kwalijk? Of kan je hem ook wel begrijpen? En als je bij hem weg zou gaan, hoe groot is dan de kans dat je kinderwens nog in vervulling gaat? Ga je het dan alleen proberen want voordat je een andere partner en een stabiele relatie hebt, ben je ook wel even verder, dan is het ook nog maar de vraag of zwanger worden wil lukken. Maar deze vragen zal je jezelf ook wel gesteld hebben al.
    Kunnen jullie wel er samen goed over praten? Als jullie elkaar kunnen begrijpen denk ik dat jullie hier zeker samen uit kunnen komen hoor.
     
  4. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik snap hem aan de ene kant wel. Maar het blijft door mijn hoofd spoken dat hij in het begin van onze relatie zelf heeft gezegd dat hij nog een kindje zou willen. En wat ik echt heel lastig vind is dat zijn kinderen altijd elkaar zullen hebben en de mijne altijd alleen zou blijven (ben wel van de roze wolk gevallen over de relatie tussen stiefkinderen, want zo geweldig gaat het hier niet). Hij vind zichzelf te oud, op zich snap ik dat. Maar ik ben zo bang dat ik het niet uit mijn hoofd kan zetten.

    De relatie beëindigen en hopen op ander geluk vind ik ook erg lastig. Ik ben natuurlijk met een reden bij mijn partner, ik ben enorm gek op hem. En stel dat ik weer iemand zou tegenkomen, zou ik gelijk moeten gaan proberen om een kindje te krijgen. Dat vind ik ook niet de bedoeling. Een relatie moet voor mijn idee goed zitten voordat je aan kinderen gaat beginnen.

    Praten gaat lastig over dit onderwerp. Ik ben er ook erg emotioneel over.

    Maar ik denk dat als ik aan het begin van onze relatie wist dat hij geen kinderen meer wilde, dan had ik andere keuzes gemaakt.
     
  5. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wat vervelend dat jullie wensen niet overeenkomen.

    weggaan en hopen dat je snel iemand anders vindt en dan nog snel zwanger raken lijkt me
    Onrealistisch. Wie zegt dat je überhaupt op korte termijn iemand tegenkomt? En dat hij ook dan direct kinderen wil? Wil je er niet eerst achterkomen of de nieuwe relatie stand gaat houden?

    Waarom ga je niet toch opnieuw het gesprek aan? Je kunt hem niet dwingen maar misschien weet hij nu niet hoe erg je hiermee zit. Het is niet erg als je emotioneel wordt, dat lijkt me niet meer dan logisch.
     
    RachelleNM vindt dit leuk.
  6. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Lastige situatie. Maar ook heel herkenbaar. Ondertussen is onze situatie veranderd maar hoe het toen ging:

    Mijn man had geen kinderwens meer. Ik wel. Samen serieuze gesprekken zonder verwijten gevoerd. Hierin werd voor mij ook duidelijk dat ik meer waarde hechtte aan het samen een kindje (willen) krijgen dan perse mijn kinderwens te vervullen. Hierna ging ik inderdaad een soort van rouwproces door. Al vind ik dat te zwaar om zo te noemen. We waren echter al gezegend met 2 kinderen!. Maar inderdaad een periode van accepteren, verwerken en afsluiten. Dit deed ik in mijn eentje. Mijn man voelde dit niet zo en dat is prima. In mijn eigen tempo uiteindelijk alle babyspullen weg gedaan en toekomstplannen gemaakt met ons complete gezin van 4.
    Hopelijk kunnen jullie ook de stap maken samen een toekomst te zien. Hoe deze er dan ook uit mag zien.
     
    Ligero vindt dit leuk.
  7. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Erg fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben!

    We hebben het er zaterdag en zondag over gehad. Maar echt diepgaande gesprekken waren het niet. Gisteravond heb ik een lange mail getypt met daarin proberen uit te leggen waarom ik zo graag wil. (Soms lukt het mij beter om dingen op papier duidelijker te maken). Ik heb partner gevraagd om de komende weken de tijd te nemen om er nog eens goed over na te denken, en het daarna samen nog eens te bespreken.
    Maar hij is zo duidelijk met zijn nee, dat ik de hele dag bezig ben met te proberen te bedenken wat ik wil.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Er is kort geleden een vergelijkbaar topic geweest. :)

    Ik heb een kinderwens, mijn man niet meer. In het begin koste dit me heel veel moeite, inmiddels kan ik er enigszins mee leven. Ik heb ooit gekozen voor kinderen met mijn man (en voor een leven met hem, ook als een van ons bv. onvruchtbaar was gebleken oid), dus ik wil ze ook met hem, niet zonder hem. Ik probeer me te richten op wat ik wel heb, daar hebben mijn dochters recht op. En ik wil ook van hem genieten ipv treuren om wat niet is en ws nooit zal zijn. En ik vind dat een kind recht heeft op twee ouders die er met volle overtuiging voor gaan, als dat voor een van de twee anders is, dan vind ik dat niet eerlijk tov een kind. Heeft een hele tijd geduurd voordat ik er ook echt zo in kon staan, hoor.

    Als je man tijdens een relatie wijzigt van ‘ik wil een kind’ naar ‘ik wil een kind’, dan lijkt me dat wel (nog) lastiger... Ik weet niet hoe lang jullie al samen zijn? En was je deze relatie ooit begonnen als hij vanaf het begin gezegd had geen kinderen meer te willen?
     
  9. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    We zijn nu 5 jaar samen. Maar als hij in het begin had gezegd dat hij geen kinderen meer zou willen, dan was ik niet verder gegaan.

    Ik vind ook dat een kindje door beide ouders gewenst moet zijn. Daarom ga ik hem ook niet overhalen ofzo. Dat kan ik een kindje niet aandoen.
     
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.290
    7.851
    113
    Gelderland
    Hier is het verhaal een beetje anders. Wij hebben samen twee kinderen. Mijn man vond twee kinderen voldoende. Toen we alles op de rit hadden, ikzelf lekker in mijn vel zat en we er financieel op vooruit waren gegaan besloten we samen dat we toch voor een derde kindje wilde gaan. Eindelijk! Wat was ik blij. Ik denk dat hij gezien heeft hoe belangrijk deze wens voor mij was, na 5/6 jaar zat deze namelijk nog steeds heel diep. Ik heb het eerst laten rusten, daarna een opening gezocht. Gevraagd wat hem tegen hield en zijn angsten proberen weg te nemen.

    We hebben twee jaar geprobeerd om zwanger te worden maar het is helaas niet gelukt. Dit is natuurlijk ontzettend verdrietig maar ik ben wel heel blij dat hij het alsnog een kans heeft gegeven.
     
  11. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Jeetje Luna, wat fijn dat je die kans hebt gekregen. Ondanks dat het niet heeft mogen lukken hebben jullie geprobeerd!!

    De angst die mijn partner nu heeft is zijn leeftijd, ik weet niet hoe ik die angst bij hem kan wegnemen .
     
    duikster en Luna86 vinden dit leuk.
  12. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Hier is het ook niet vanzelfsprekend geweest dat mijn kinderwens vervuld zou raken. Het is een lang traject geweest waarbij mijn man en ik twee jaar lang mijlenver uit elkaar lagen.

    De relatie erom beëindigen was niet aan de orde geweest. Ik wilde niet "een kindje", ik wilde ONS kindje. Eentje. Geen complete nieuwe leg.

    Denk dat ik er niet overheen gekomen zou zijn als onze I.riah er niet zou zijn gekomen. Gelukkig is hij er wél en kunnen we nu beiden oprecht zeggen dat we intens gelukkig zijn met hem, ons grote gezin en elkaar. Maar was dit niet gelukt...........ik wil er eigenlijk niet eens aan denken. Ik was er denk ik echt aan onderdoor gegaan.

    Een kinderwens kan meerdere vormen hebben. Linksom of rechtsom is het een ontzettend intense emotie. Het ontstaat als deel van je identiteit. Als deel van wie jij wenst te zijn. "Moeder", "moeder van twee/drie" of "moeder van ZIJN kind", ongeacht welke vorm is het altijd een heel rauwe wens.

    Dat zet je niet zomaar aan de kant vanwege een kloof met je partner.

    Ik hoop dat jullie er uitkomen op een manier die jullie tot elkaar brengt. Zo zonde als jullie van elkaar vervreemden als de liefde er zo overduidelijk is.

    Sterkte en knuffel.
     
  13. Leanneke

    Leanneke Actief lid

    2 mrt 2019
    150
    108
    43
    Vrouw
    Hier ook een onvervulde wens voor een 2e kindje... na mijn dochter heb ik 5 miskramen gehad. Heel zwaar, en iedere keer dacht ik: dit was de laatste keer. Na de 5e waren we er letterlijk klaar mee, we kónden niet meer!!! Toen kon de knop eindelijk om en nu kunnen we ons weer richten op andere invullingen.
    Heeft dus wel een jaar of 3 geduurd, maar nu is het 'goed.
    Je zult nooit weten of je wens voor een 2e kindje uit gaat komen, maar knijp in je handen met alles wat je nu hebt en je niet kwijt wilt raken, voordat je misschien zomaar ineens met lege handen staat...
    Liefs....
     
  14. Leanneke

    Leanneke Actief lid

    2 mrt 2019
    150
    108
    43
    Vrouw
    Ps: ik ben intussen ook de 40 voorbij, mogelijk is mijn leeftijd de oorzaak geweest, omdat er niets uit de vele onderzoeken is gekomen
     
  15. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Wat een rotsituatie, @Prikje !
    Ik begrijp je gevoel. Ik heb een aantal jaar geleden ook voor die keuze gestaan. Mijn man wou ineens geen tweede meer, terwijl we het daarvoor altijd over twee kinderen hadden gehad. Natuurlijk, je kan van gedachten veranderen. Maar daardoor kwam ik ook in een lastige positie te staan. De wens was bij mij zo sterk, dat ik wist dat het voor altijd tussen ons in zou blijven staan als mijn wens onvervuld zou blijven doordat mijn man geen tweede wilde. Ik had hem dat altijd kwalijk blijven nemen. Toen dus ook voor de keuze gestaan: bij elkaar en een tweede, of geen tweede kind en uit elkaar. Uiteindelijk is er wel een tweede kind gekomen, maar het heeft onze relatie geen goed gedaan en we zijn alsnog uit elkaar gegaan. Maar achteraf gezien was de relatie al niet 100%.
    in jouw situatie wel wat lastig gezien je leeftijd. Ik was net 30.
     
  16. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Dank je wel voor jullie reacties!!! Afgelopen week er weer over gehad, hij blijft heel duidelijk. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij mij niet kwijt wil. Vervelende is dat er nog een aantal zaken spelen die veel energie vragen en spanningen opleveren (vind het lastig om dat hier te bespreken, stel je voor dat iemand mij ineens herkent). Door die combi ben ik geneigd om te zeggen "laat die kinderwens maar", maar daarmee ga ik mezelf wegcijferen. Ik heb hiervoor een relatie gehad met iemand die kenmerken vertoonde van een narcist, dus wanneer ik mezelf wegcijfer kom ik nog verder bij mezelf af te staan.
     
    duikster vindt dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.789
    113
    Ik begrijp je gevoel, ik zei altijd twee kinderen. Het zwanger worden was geen probleem. Het zwanger zijn wel, had keer op keer een blaasontsteking en was zelfs immuun geworden voor 1 van
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.789
    113
    Ik begrijp je gevoel, ik zei altijd twee kinderen. Het zwanger worden was geen probleem. Het zwanger zijn wel, had keer op keer een blaasontsteking en was zelfs immuun geworden voor 1 van de medicijnen. (Je hebt al niet veel keus).

    Daarna is onze zoon te vroeg geboren en ze denken door dat ik blaasontstekingen had (die kreeg ik omdat ik zwanger was).

    Gelukkig was hij gezond maar wel geel, had een neus sonde, daarna verborgen reflux. Sliep heel lang heel slecht.

    Als peuter was hij moeilijk omdat hij blijkbaar een pienter mannetje is. Ondertussen 5 en nog steeds onze handen vol (zit in gr3).

    We hebben zo veel geluk gehad dat hij niet nog eerder gekomen is. Zelf veel ziek en toch de angst wat als dat weer zo is.

    Ook de leeftijd telt mee net als bij jullie. Niet alleen voor eventuele risico maar ook als je bedenkt dat je over de 50 bent wanneer je kind van de basisscholen gaat.

    Nee het heeft nog geen echt plekje maar kan onze knul nu ook de aandacht geven die hij nodig heeft. Net als we goed kunnen sparen voor hem voor later zonder teveel te laten
     
    Prikje vindt dit leuk.
  19. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ja ik wilde er graag 3 maar mijn man vond 2 genoeg. Ik heb wel nog een jaar of twee hoop gehad maar toen duidelijk werd dat hij echt niet zou veranderen en ook de kinderen wat groter werden kon ik het ook wt meer loslaten tot er ook een moment was dat ik dacht nee nu echt niet meer! De vrijheid met de wat grotere kinderen was echt fijn en ik wilde niet weer terug naar overal rekening mee houden. dat is ook t moment dat ik alle babyspullen die ik niet bewaren wilde weg heb gedaan. De jongste was toen 3 denk ik
     
  20. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.001
    93
    48
    Ik wilde graag vier kinderen. Mijn man in eerste instantie twee. Uiteindelijk werden het er drie. Ik heb nog gehoopt dat de derde zwangerschap een tweelingzwangerschap zou zijn, maar toen dat niet het geval bleek, werd duidelijk dat het bij drie kinderen zou blijven.

    Ik vond en vind het best lekker om babyrommel en te klein spul langzaamaan op te ruimen en een vierde kindje zou ik nu qua drukte en zo niet 'aankunnen'. En toch blijft dat gevoel dat een vierde kindje zo mooi zou zijn, zo gezellig en een nog mooier evenwicht. Maar het zal echt niet gebeuren en soms kan ik daar dan toch nog verdrietig over zijn. Dus ja, het wisselt hoe ik er aan toe ben ;)
     

Deel Deze Pagina