Wie kiest er nog meer voor om geen kraamzorg te nemen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door mamavanshawn, 21 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Bij onze eerste hadden we wel kraamzorg, poliklinisch bevallen (medische noodzaak, kindje kwam maar niet) en daarna zouden we 7dagen kraamzorg krijgen. Na 3 dagen heb ik gezegd dat het genoeg was, ze hoefde niet meer terug te komen.Niet omdat ze niet vriendelijk was, maar ik kan het niet verdragen een vreemde in mijn huis.
    Familie om te helpen hebben we niet, die wonen in NL, maar toch hebben we besloten om straks in Augustus niet nog een keer kraamzorg te nemen, mijn man werkt vanuit huis, en zal dus een hoop kunnen doen (kan zelf uren indelen enz). Geen vreemde meer over de vloer voor mij :)

Wie kiest hier nog meer voor?

Edit: Kraamhulp is hier ook iets anders als in NL, hier komt de verloskundige wel gewoon iedere dag even aan huis om controle te doen, kraamhulp is enkel voor huishoudelijk werk en om baby in bad te doen enzo.

2. gina18

gina18 Bekend lid

30 dec 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    Ja wij kiezen er ook niet meer voor, ook niet omdat ze onvriendelijk is dat was ze zeker wel, maar ze was zelf ook 30 weken zwanger ze kon zelf niks onder nemen(dat snap ik natuurlijk wel) maar me vriend heeft alles zelf kunnen doen,en we dachten als wij een 2e krijgen dan kan mijn moeder ons ook kramen wat ze heel leuk zou vinden.

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Mocht ik weer zwanger raken dan kiezen wij waarschijnlijk ook niet meer voor kwaamzorg. Ik meld me wel aan voor het geval ik door mijn bevalling niets meer kan, maar anders blijft mijn man een week of 2 thuis.

4. Niet meer actief

ik zag er eerst tegenop maar toen ze er eenmaal was vond ik het erg toen de kraamweek erop zat..

ik ben heeeerlijk verwend elke dag en het was een geweldige vrouw!

ik zou het zeker weer doen ook omdat je jezelf wel rust moet gunnen na een bevalling!

5. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Hier ook niet meer! Wat was ik blij dat mijn kraamweer erop zat!
    Was heel aardig hoor, maar ik kan er ook niet tegen..vreemde in mijn huis die de telefoon opneem, deur openmaak, in mijn kasten zit en ongevraagd door mijn huis/kamers loop! Nu nemen wij de standaard controle die je dagelijks krijg en de rest vangen wij hier onderling op.
    Nu komt het huishouden af en toe ook op mijn mannetjes schouder, en dan brengt en haal hij ook de kleine op...straks is hij 3 weken vrij na de bevalling dus zal dit ook gewoon doen. Mocht er visite komen, dan zal mijn moeder of schoonmoeder aanwezig zijn om ook voor de thee en koffie te zorgen.

6. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Die standaard controle, wat houdt dat in?
    Hoeveel uur is dat en is de dan wel echt vd kraamzorg?

7. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi hoi,

Hier een kraamverzorgende. Als je alleen de minimale zorg wilt dan heb je de 3 uurs zorg. Dat is 3 uur per dag (meestal aaneengesloten, of je moet met je kraamverzorgende afspreken dat ze bijv. s'morgens 1,5 uur komt en na de rusttijd ook weer 1,5 bijv.) en dat dan 8 dagen. Of je moet in het ziekenhuis hebben gelegen, dan gaat er per dag weer die 3 uur vanaf. 24 uur is dat dan verdeeld over 8 dagen.

Wat wij dan doen zijn alleen de kraamtechnische dingen. Dus controles van mama en baby, badje, wat dingen uitleggen als dat nodig is, helpen met douchen evt., ontbijtje. Als er dan nog tijd over is kan er nog een bed verschoond worden, wasje gedraaid enz. Maar dit in overleg. Dit zijn de dingen die echt moeten gebeuren het kraamtechnische dan. In overleg met je vk kan evt. ook de zorg afgebouwd worden als toch blijkt dat het veel te veel is. Maar alles in overleg.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    De standaard controle is controle van moeder en kind.
    Kind, temperaturen, wegen, plas/poep luiers, algehele indruk van het kindje, evt kijken met drinken, etc.
    Moeder, temperaturen, pols tellen, evt hechtingen bekijken, controle kraamzuivering, etc.

Dat is idd de 3uurs zorg, daarin zit dan ook wat uitleg geven over de verzorging van de baby. (Badje, Voeden, etc.). Bed verschonen doen ze misschien wel, maar echt huishoudelijke taken (wassen, strijken, stofzuigen, badkamer/wc schoonmaken, etc) doen ze dan niet.

9. Choco

Choco Fanatiek lid

30 okt 2006
    1.186
    0
    0
    Friesland
    Ik had de minimale zorg van 3 uurtjes per dag maar mn toilet en badkamer werden wel gedaan. Staat ook in het contract. Mn bed werd ook verschoond.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    O, sorry, ik dacht dat dan echt alleen gedaan werd wanneer er na de 'belangrijke' dingen nog tijd over was. :oops: ;)

11. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Ok, dat is idd waar wij ook voor gekozen hebben.
    Dacht even dat jullie nog minder konden krijgen ;)
    Maar ik vind 3 uur per dag meeer dan genoeg!

12. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik heb na lang twijfelen toch kraamzorg aangevraagd gewoon omdat ik niet weet hoe de situatie na de bevalling is.

De eerste keer heb ik 2 volle dagen kraamzorg gehad na een week in het ziekenhuis en ondanks dat het een lief mens was waren we blij dat ze wegging.

Mocht het dit keer weer zo zijn dan minderen of stoppen we de kraamzorg.
    Mijn moeder heeft gelukkig al aangeboden om te komen helpen.

13. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Je bent in nederland toch verplicht om die minimale zorg te nemen, of niet?

Ik heb nu 3 uur per dag gehad en was het na 2 dagen al zat zo'n vreemde in mijn huis, ze was best lief maar wil niet dat zij dingen met mijn kindje doet, wij wilden heel de verzorging vanaf dag een zelf doen.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Debbie, Volgens mij is er niets verplicht. Zou je na moeten vragen, maar das al 2 weken en 1 dag te laat ;) .

15. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    ik ben tot niets verplicht hoor! (nou woon ik in Belgie, maar ben Nederlandse en ook in NL zou ik geen kraamzorg nemen) Zolang ik ergens voor moet betalen kunnen ze mij niets verplichten. Als ik niet wil dat er een vreemde in mijn huis komt komt ze er niet in, zo simpel is het.

16. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Zoals ik er nu op terug kijk heb ik bijster weinig aan mijn kraamhulp gehad, ik kreeg mijn ontbijt niet op bed al bleef ik de hele ochtend liggen. Ik had net een ks gehad dus moest zelf de trap op en af om eten en drinken te gaan halen, bed werd niet verschoond, de douche kreeg n spraytje om lekker te ruiken maar dat was het dan ook wel qua reiniging van toilet en douche.
    Ze kon lekker kletsen maar meer plezier heb ik er niet van gehad, mocht dat ooit me nog eens gebeuren dan stuur ik de kraamhulp naar huis.
    Het was meer een babysit als zorg.

Deel Deze Pagina