@OGTT: Nee, ik heb ook gelezen dat het een vervelende test is. Mijn VK is geen voorstander, maar is gebonden aan het protocol. Er is eigenlijk geen bewijs dat de OGTT een betere diagnosestelling geeft voor zwangerschapsdiabetes dan glucose nuchter prikken. Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we het 1x proberen en als het misgaat dat ze het dan maar met een glucose nuchter of dagcurve moeten doen.
@OGTT, ik ben benieuwd. Heb nog niets erover gehoord bij mijn VL. Wellicht bij mijn volgende controle, dan ben ik 24 weken.
@Rissie: wat ik heb begrepen ligt het eraan of er diabetes in je 1e lijns familie zit (ouders, broer/zus) en of je overgewicht hebt (BMI hoger dan 30 geloof ik). Ik heb BMI van precies 30 en mn vader heeft (ouderdoms)diabetes dus ik val in de groep die het 'moet'. Heb het 3 jaar geleden bij mijn zoon niet gehoeven dus dat protocol verandert ook steeds.
@Toet85, ah ok. hmm dan zal ik hem denk ik wel krijgen. Tenminste overgewicht ja, maar diabetes zit niet in mijn fam. Wel bij mijn vriend zijn moeder. Ik ben benieuwd.
@OGTT: Idd, die moet bij een BMI >30 of als je een andere risico categorie valt. Protocol zegt bij 24 weken, maar het kan ook eerder of later, afhankelijk van o.a. de groei van de baby en baarmoeder. Het protocol is idd strenger geworden, de vorige x (2 jr geleden hoefde ik ook nog niet).
Hier moet ik die test omdat het in de familie voorkomt. VK wilde graag dat ik direct met 24 weken ging, dan wist ze het ook het snelst. Dus dat doe ik dan maar. Ze zei dat het tussen de 24 weken en 28 weken moet.
Hier geen OGTT, wij hebben over maand wel een 3D/4D-echo (geen idee waarom ze dat 4D noemen). Iemand anders ook...?
@Laura: In het ZH? Nee, niet gehad en ga ik ook niet krijgen voor zover ik weet. In het Radboud kan het wel en hebben ze het de vorige x ook wel gedaan, maar deze x niet
Hey dames... sorry dat ik even afwezig ben geweest. Heb best wat gemist vrees ik, maar ik lees morgen wel bij. In elk geval gefeliciteerd voor iedereen die al een goede 20wk echo heeft gehad! Ik zag zo snel veel positieve berichten... Vorige week 2 zieke dreumesen gehad en gisteren is onverwacht mijn oma overleden... Ik zit dus ff in een emotionele Achtbaan nu en dat in combinatie met slaapgebrek zorgt dat ik nu weinig met mijn zwangerschap bezig ben. Gelukkig laat ze regelmatig voelen dat zij er ook nog is en kan ik weer even glimlachen... Mijn 20wk echo was is elk geval heel goed. Alles wat ze kunnen zien klopte en ze groeit keurig volgens schema onze kleine meid. Ik lees veel over suikertests. Moet je die altijd hebben als 1 van je ouders suiker heeft, of alleen bij verdenking dat je het zelf ook kunt hebben?
@LauraBB, fijn dat het lijkt alsof je de controle weer terug krijgt. Alles gewoon rustig aan doe in kleine stapjes. @glucose test, jeetje er moeten wel veel meiden een test doen, ik heb er zelf nog niks over gehoord, volgens mij val ik er qua BMI net buiten. @onvoorzichtig,ik heb al een paar keer in het ziekenhuis gehad dat mensen super onvoorzichtig zijn, gewoon voor kruipen en flink duwen in de lift of door een deur heen, echt irritant... En ook in de supermarkt, verder ben ik aan huis gekluisterd, en heb ik thuis een drukke peuter rond rennen Als ik niet verplicht rust moest houden dan zou ik het hele huis onderste boven zetten, er moet nog zoveel omgezet en uitgezocht worden, best moeilijk om me in te houden...
@Debbske: Gecondoleerd. Voor wat betreft de OGTT, dat moet als je in een risico categorie valt. @Hier: Nog steeds veel pijn in mijn bekken, ik loop te veel trap denk ik. Vandaag met de trein naar Utrecht en om mijn aansluiting te halen moet ik met de trap, de lift is te langzaam. Ben ook nog even op zoek geweest naar kleertjes bij de V&D op hoog catherijne, maar ik vind jongenskleding gewoon echt niet leuk kan echt niets leuks vinden. Ik wacht maar even tot na de Kerst als er weer wat vrolijker kleurtje komen.
Hier ook eindelijk de 20 weken echo gehad. Helaas niet helemaal perfect, ons kleine ventje heeft twee klompvoetjes. Wij gaan dus na de bevalling direct een traject in met gipsen en spalken en dergelijke. Niet wat we wilden horen, maar gelukkig was het hartje wel helemaal goed (dat was eigenlijk de reden dat we naar een academisch ziekenhuis gingen). Over vijf weken hebben we een nieuwe echo en een gesprek met een revalidatie arts om de behandeling te bespreken. Ben er wel een beetje verdrietig om, maar aan de andere kant is het gelukkig niets ernstigs. @ OGTT: moet ik ook vanwege overgewicht, maar wordt pas over 4 weken ingepland.
@Nonniema: kan me voorstellen. Je wil je zegeningen tellen omdat je weet dat er zoveel ernstigere afwijkingen kunnen zijn, maar kan me voorstellen dat het wel even een bittere pil is. Dikke knuffel voor jou! @femke: vervelend dat je zo'n last van je bekken hebt, en dat je dus toch noodgedwongen de trap moet nemen. ik heb wel eens mijn neefje in buggy mee gehad en toen besefte ik me pas dat die overstaptijden van de NS echt onmogelijk zijn als je met lift of roltrap moet @debbske: sterkte, wat een achtbaan idd... Hier voel ik me wel iets beter nu ik weer fatsoenlijk slaap. Morgen gesprek met psych, dat stelt me ook wel gerust. Verder dit weekend maar begonnen aan 'Van achter het behang tot over je oren'. Wel verhelderend om te lezen en verademing dat er vrouwen zijn die moederschap niet als doorlopende roze wolk presenteren, maar die ook niet blijven steken in mopperen over hoe zwaar het allemaal is...
@Nonniema: Wat schrikken zeg! Natuurlijk ben je blij dat het hartje in orde is, maar je wilt toch een helemaal gezond kind. Kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent en dat jer verdrietig van bent. @Laurabb: Volgende x neem ik een trein eerder, dan kan ik de aansluiting missen. Fijn dat je beter slaapt. Dat boek is een aanrader dus? Ik sta ook een beetje ambivalent in het moederschap. Aan de ene kant is het superleuk, mijn meiden zijn echt heel leuke slimme meiden en we hebben veel plezier samen. Soms is het gewoon zwaar, als ze ziek zijn of als ze een rotdag hebben, dan kan ik ze wel achter het behang plakken idd. Per saldo zijn de leuke momenten veruit in de meerderheid en ben ik gelukkig met ze en zou ze niet meer kunnen missen. Af en toe schuift een wolkje of donderwolkje voor de zon om weer snel te verwijnen
Bedankt voor jullie lieve reacties! vandaag is de uitvaart, dus hopelijk wordt alles dan weer iets rustiger. Heel tegenstrijdig trouwens, want we moeten ook 2 keer naar Sinterklaas dit weekend en we hebben een etentje. Hopelijk werkt dat als afleiding en kan ik wel genieten van de leuke dingen... Dat is schrikken NonnieMa! Gelukkig is het hartje in elk geval goed en zijn klompvoeten goed te behandelen. Wel fijn dat ze nu al een plan van aanpak gaan bedenken zodat je weet wat er staat te gebeuren straks. Laura wat fijn dat je steun hebt aan dat boek en een goede psycholoog hebt die je goed kan helpen. Troost je met het feit dat elke moeder volgens mij wel periodes van twijfel heeft en niet altijd op roze of blauwe wolkjes drijven. Ook ik, terwijl wij echt heel weloverwogen en met heel veel tegenslagen kan de ukkies zo nu en dan wel achter het behang plakken en twijfel sinds mijn zwangerschap regelmatig of het wel de juiste keus is geweest om voor Nog een derde te gaan. Zeker na maar enkele uurtjes slaap en rugpijn van de zwangerschap. Heus uiteindelijk valt het allemaal op zijn plek en kun je jezelf steeds meer oppeppen met leuke herinneringen die het op moeilijkere momenten draagbaarder maken. Wat betreft klachten Door de zwangerschap mag ik nog steeds niet klagen. Ik merk alleen dat ik echt op moet gaan letten met tillen,dien en stofzuigen. Als ik veel de tweeling op moet pakken kan ik zware lichamelijke dingen zoals stofzuigen beter een dagje laten...
Debske; gecondoleerd en heel veel sterkte. Vandaag hebben we de 20 weken echo gehad. Alles zag er goed uit. De kleine stak ook mooi een duimpje omhoog 😊
@laurabb fijn dat je nu zoveel hulp krijgt en je het helpt. @namen wij zijn er door alles nog niet echt mee bezig. Een jongensnaam vonden wij ook moeilijk. Nu word het een meisje dacht dat het makkelijk zou zijn maar niet dus. Ook is vl niet actief in zoeken en alles waar ik mee kom word afgekeurd zucht. @onvoorzichtig nee niet echt. Hier is mijn zoontje die me heel veel pijn doet. Over mij heel willen klimmen enzo. Totaal niet handig. @ogtt geen idee wat het is. Als ik het zo beetje lees is het een suikertest? Die zal ik niet hoeven te doen aangezien hier de diabetes al de orde van de dag is helaas. @debbske gecondoleerd met je oma. @nonniema fijn dat alles goed is met het hartje. Kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de klompvoetjes. Hopelijk worden jullie goed voorgelicht. Gelukkig kunnen ze tegenwoordig heel veel. Mijn hopen dat ook klompvoeten, in die tijd konden ze er nog niks aan doen. @femke haha herkenbaar van het behang. Wij zitten in de peuterpubbertijd pff ik vind het soms wel erg moeilijk hoor. Ben soms ook echt wel blij als het bedtijd is. Maar die fijne moment zijn meer dan goud waard. Iedereen heeft het wel, hoort er gewoon bij denk ik. @stay calm, fijn dat alles goed was. Wat een mooie echo foto. @hier helaas veel stress en ook woede. Gelukkig is alle ziekenboeg weer over. Dacht dat we wel genoeg hadden gehad maar dan zijn er helaas wel weer andere dingen. Ik kan tot nu toe door alles nog totaal niet genieten van de zwangerschap. Voel de baby ook nog niet misschien dat dat ook nog wel ermee te maken heeft. Ben eigenlijk behoorlijk aan het eind en begin toch wel bang te worden dat ze door alles niet blijft zitten tot 38 week. Zal misschien wat minder aanwezig zijn, maar heeft niks met jullie te maken.
Goedemorgen dames, Hier gaat het even helemaal niet. Flink woorden met VL en hij moet ook nog eens het hele weekend werken. Ik ben dus de hele dag alleen met de kids, normaal al best pittig, maar nu trek ik het gewoon niet. Ben zo moe en kan helemaal niets ondernemen met ze. Ik voel me een waardeloze moeder zo. Ook niet het gevoel dat VL begrijpt waarom het zo pittig is mij en het gevoel dat ik er helemaal alleen voor sta. En dan komt er ook nog een 3e Ook heel druk op mijn werk, waardoor ik 5 dagen werk ipv 4, morgen bv geen vrij, maar gewoon weer aan het werk. Ik leef echt naar de vakantie toe. Zucht, ik vraag me af waar ik aan begonnen ben.