Uitgerekend 1 - 15 maart 2024

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Oilell, 26 jun 2023.

  1. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    @djoyz Dat dáchten we... Vandaag zat ze weer gewoon ouderwets op 90+3 en dan maakte ze het ook nog zo dat ze steeds in twee etappes dronk (waar ze normaal gewoon ongeveer 100cc in 1x doordrinkt met af en toe een minuutje of twee rust). Het is wat, onze dametjes hé. :) Inderdaad elke dag weer een beetje zoekende, wat heeft ze nodig...

    Hier sliep ze overigens vandaag meer dan gisteren, dat weer wel haha. Wat ik vandaag ook ontdekte: ze kan zichzelf prima in slaap brengen zolang ze zelf maar rustig ligt rond te kijken. Is al twee keer gelukt (en de andere keren sliep ze al direct na de fles en liet ik haar slapen zoals ze al lag tijdens het drinken, dat doet ze namelijk halfliggend - is voor haar het meest relaxste positie om te drinken). 10-15 minuten ingebakerd rondkijken, gapen en alles. En dan plots valt haar hoofdje opzij en slaapt ze, haha. Zo zoet! Daar ben ik natuurlijk wel blij om, want dat kan natuurlijk ook heel anders allemaal.

    Het wakker worden tussendoor gebeurt bij haar eigenlijk niet. Of nou ja, soms. Dan denk ik: oké, tijd om de fles alvast klaar te maken want I KNOW what's gonna happen now. (Luier tijd + dan gekrijs om haar fles) En dan kom ik terug, slaapt ze weer vrolijk.
     
  2. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Mag ik nu jullie advies met de flesjes?
    We gebruikten toch geen verdikking meer want de muppet ging best goed op 6x 120. Heel fijn! En toen ging ze opeens haar slaap uitbreiden. Dus ipv om 12 uur s avonds en om 4 uur s nachts kwam ze om 2 uur in de nacht en om 6 uur s ochtends. Dus ze sliep aaneengesloten door na de voeding van 19.00 uur tot 02.00 uur zeg maar. Daardoor viel er een voeding af. 5x120 dus nog maar.. dat leek ons wat weinig. Maar we zaten nog volop na te denken wat we wilden doen, want ze lijkt voldaan met 120cc, toen ze vannacht opeens doorsliep.. tot 06.00 uur vanmorgen! Vandaag zou ze dan maar 4 voedingen krijgen. 4x120 is echt veel te weinig. Dus we proberen het op te hogen. Maar ze heeft zoveel moeite met afgegoten 150cc.. spugen en we zitten midden in de piek van de krampjes. Het buikje kan het niet aan. Dichter op elkaar 120 geven heeft ook geen zin, ze slaapt te lekker. En s avonds wakker maken werkt ook niet want ze drinkt gewoon niet.

    Ik heb nutricia gebeld. Die zeggen dat omdat ze 6 weken is morgen, ze 6 flessen van 150 moet hebben!! Dat is toch veel te veel in een keer? En als ze zelf de nacht overslaat dan heeft ze er toch geen behoefte aan? Ik ga mijn kind toch niet volproppen..
    Ik hoop nu naar 5x150 op te bouwen maar tot nu ttoe spuugt ze alles uit wat ze extra krijgt.
    Wat zouden jullie doen? Ik vind het echt lastig..
     
  3. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    @Annelies26 Hier ook nog een geprutst met de flesjes. Hier krijgt onze uk 6x 100cc (90+30) wat ze in principe wel op krijgt, soms doet ze over een flesje in twee delen (dus eerst bv. 70cc en dan kwartiertje later nog de rest - geen idee waarom ze dat soms doet, maar zolang het voor haar fijn is doen we het zo en zo krijgt ze wel gewoon wat ze nodig heeft). En soms heeft ze na de 100-fles nog honger en krijgt ze nog 30+1 extra waarvan ze soms maar 10 of 15cc drinkt. Dat is oké.

    Wij hebben ook geprobeerd om wat op te hogen, maar voor nu blijkt dit voor haar echt niet nodig te zijn. Ze geeft bij ons vanzelf aan of ze nog wat extra nodig heeft of dat het allemaal oké is. Vanmorgen hebben we bv. wel 120 klaargezet omdat ze een langere nacht heeft gemaakt. Hier heeft ze in 40 minuten (in twee delen overigens, dus eerst kwartiertje was het 100 en toen na een kleine rustpauze nog 20cc erbij) toen 120 gedronken van de 135 die in totaal in de fles komt te zitten door de schepjes. En na nog een kleine rustpauze dronk ze de laatste 15cc ook op haha.

    En wat betreft die 4x 120, morgen zal ze waarschijnlijk weer gewoon 5x 120 krijgen. Ik heb ook weleens een dag waarop ze wat minder dronk, doordat ze een wat langere nacht heeft gemaakt bijvoorbeeld. Dus eigenlijk zou je de voedingen moeten zien over 48 uur en daar de gemiddelde van nemen, want als je dat doet zal je vrijwel zien dat dat gewoon oké is. Zolang ze spuugt, zou ik niet opbouwen - dat is tenminste wat wij besloten hebben voor ons meisje. Spugen is gewoon voor ons allemaal niet fijn (wij omdat wij dan weer alles uit moeten kleden in de meeste gevallen, voor haar omdat het dan dus too much bleek te zijn terwijl ze wel de fles accepteert etc.).
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  4. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    @Annelies26 Overigens is L. twee weken geleden op 3.86kg gezet. Je kijkt eigenlijk niet naar oud je kleintje is, maar juist hoe zwaar ze is. Rekenformule is 150 x aantal KG = dagvoeding. Dit delen door aantal flesjes maakt hoeveel ze per keer moet krijgen.

    Als L. nu 4 kg zou zijn, zou ze dus 150 x 4,00 kg = 600cc moeten krijgen (gemiddeld, dus ietsje meer of ietsje minder maakt niet uit). Ze krijgt zes flesjes, dus dat maakt 600 / 6 = 100cc per keer.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  5. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Nou het rare drinken en intens diepe slapen lijkt door een virus te komen. Vandaag koorts gekregen en HAP gebeld. Moesten direct komen en ons lieve meisje is opgenomen :(. Even spannend hoe dit verder zal gaan dus.
     
  6. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    He wat spannend nou even! Weet je inmiddels al ietsje meer qua virus en hoe is de nacht gegaan?
     
  7. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Nee weten nog niet wat ze heeft :(. Ze heeft gelukkig goed geslapen vannacht. Ik minder haha. Nog steeds op het randje van koorts ook. Zolang dat niet 24 uur weg is blijven we nog hier.
     
  8. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Wat schrikken @Annelies26 hoe is het nu met haar?

    Wij doen met flessen wat ze aangeeft. Al moet ik zeggen, we hebben vanuit het ziekenhuis enorm goede begeleiding gehad. Daardoor nu wat minder paniek, ondanks dat het super wisselvallig is.

    Onze dame blijft het moeilijk vinden om goed te zuigen. Een speen pakt ze dus ook niet, wat soms best lastig is. Hier maken we flesjes van 150ml. Soms gaan die helemaal op, soms laat ze de helft staan. Ze groeit goed, dus maak me daar weinig zorgen om.

    Merk wel dat wij een beetje op zijn. Mijn weerstand is nog heel laag, dus heb inmiddels het 2e verkoudheidsvirus te pakken in minder dan een maand tijd. Daardoor gaat het revalideren minder hard. Mijn man loopt nu bij een coach om de zwangerschap te verwerken. Zelf ben ik vanuit de revalidatiearts doorgestuurd naar een psychiater, wat ik zelf best heftig vind. Is vooral vanwege de PTSS, maar ik vond mezelf eigenlijk wel "goed genoeg" voor een psycholoog (of niet gek genoeg voor de psychiater:oops:). Binnenkort mag ik in ieder geval starten bij de fysio en de diëtiste.

    Maar een lichtpuntje aan de horizon is dat het kleintje nu 3 nachten achter elkaar van 22.30 tot 05.30 geslapen heeft. Uiteraard niet in haar bed, maar in de kinderwagen, maar slaap is slaap. Het doet wonderen voor het moraal in huis :o:. Merk wel dat ik de baby fase echt pittig vind. Het liefst ligt ze de hele dag op me. Soms wil ze wel 20 minuten voor het aquarium zitten en visjes kijken. En gisteren heeft ze voor het eerst echt "gespeeld". Grote zus legde dan de rammelbal bij haar voeten, en zij schopte m dan weg. Lachen met zn twee, dan smelt je hart.
     
  9. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Nou dat waren pittige dagen zeg. Gelukkig mochten we gistermiddag weer naar huis toe. Het blijft een raadsel wat ze had, maar het lijkt helemaal weg te zijn en dat is het belangrijkste :).
    Heerlijk om weer compleet met zijn vieren te zijn. Ze is iets afgevallen de afgelopen dagen, maar niets zorgelijks. Drinken gaat steeds beter dus ze zal snel weer gaan groeien denk ik!
     
    Oilell vindt dit leuk.
  10. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    Ah fijn om te lezen! Het afvallen was niet zodanig dat jullie moesten blijven in ieder geval, dus dat moet inderdaad vast goed komen. :D Hopelijk komt het niet meer terug en gaan jullie weer lekker vooruit.
     
  11. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    @Oilell Goed dat jullie allebei onder begeleiding zijn, want het was niet niets wat jullie hebben moeten doorstaan tijdens de zwangerschap. Fijn dat er ook aandacht is voor je man.

    Klinkt lastig trouwens, niet zo goed zuigen - maar gelukkig groeit ze goed en dat is inderdaad iets waar je dan op kunt focussen. Als dat ook niet goed zou zijn, maakt het een stuk ingewikkelder. Dat lijkt nu dus niet het geval. En hoe schattig dat de zusjes nu al een beetje samen 'spelen'. Heel leuk!

    En als de nachten fijn doorgaan, is het al helemaal prettig. Dat is hier ook het geval inmiddels. Heerlijk!
     
  12. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    Straks voor het eerst een aantal nieuwe mama's ontmoeten met wie we een tijdje in een app-groep hebben gezeten. Spannend, maar wel leuk! Doen een drankje in de stad. Iemand had even gebeld om te reserveren en om direct aan te geven dat we met ongeveer 8 mama's zijn die ieder een kinderwagen meenemen. :rolleyes: Kregen we als reactie: Oh, dat is een peloton! :roflmao:

    Verder gaat het goed met ons meisje! Geen idee hoe zwaar ze nu is, maar dat ze al gegroeid is moge duidelijk zijn. Gisteren 2 maanden-foto gemaakt en vergeleken met de 1 maand-foto zien we wel echt verschil. Zo leuk! En dan is ze gelukkig nog wel heel klein, want wat gaat de tijd snel... :oops: Afgelopen dinsdag hebben we samen voor het eerst gezwommen, ze was relaxt in het water. Heerlijk om te zien. Morgen de laatste cursusdeel van babymassage en dan wil ik over een weekje of twee denk ik beginnen met babyzwemmen. Nog even kijken wat de ideale tijdstip is op de dag dat mijn man niet hoeft te werken (i.v.m. auto) en of er dan ook plek is voor ons.

    Ze krijgt nu zes flessen van 100cc (90+3) maar soms wil ze ook meer. Dus ik hoop dat we over een niet al te lange tijd over kunnen gaan naar vijf flessen van 135cc (120+4). Al denk ik wel dat daar nog een weekje of twee overheen gaat. We geven nu trouwens kunstvoeding van de Etos vanwege de dure kosten van Nutrilon, maar man die lost niet lekker op in het water... Elke keer met een vork doorroeren... o_O:confused: Er zit nu een vork in de luiertas om die reden. :o: Iemand een betere tip? Haha!
     
  13. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Heb je haar tongriempje laten checken? Onze oudste kon ook niet zuigen. Bleek dat ze nauwelijks kon gebruiken vanwege haar veeeeel te korte tongriem. Misschien iets om uit te sluiten?

    Verder ben ik blij om te horen dat jullie goed worden geholpen. Echt zo belangrijk. Ik ga zelf ook hulp vragen voor het verwerken van mijn zwangerschap en de depressie waar ik in zat. Moet je nagaan met wat jullie hebben doorstaan. Hopelijk kunnen jullie het samen goed afsluiten.
     
  14. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Tongriem is in het ziekenhuis gecheckt, daar was wat twijfel over. Tot ze haar tong uitstak naar de verpleging :roflmao:. We lopen al bij een logopedist, dus zij denkt goed mee. Drinken doet baby opzich ook netjes (knoeit de ene keer meer dan de andere keer, maar techniek is best oke in de basis). Maar een speentje gooit ze er heel snel uit, houdt ze gewoon echt niet vast. Opzich geen probleem, hoeven we straks ook niks af te leren. Ze slaapt ook netjes in zonder speen. Maar het is best irritant als je in een restaurantje zit, want dan moet ze steeds op schoot en eten wij omstebeurt:D

    Heb inmiddels een heel revalidatie programma ontvangen. Ben dus doorverwezen naar de psychiatrie, diëtiste, fysiotherapeut/bewegingswetenschapper, ergotherapeut, endocrinoloog, slaap therapeut en een internist. Gaat tot augustus een goed gevuld programma worden, daarna evaluatie en kijken we verder wat nodig is.

    Vergeet niet hoe heftig een depressie kan zijn! Dat is ook echt niet niks om doorheen te moeten. En heel goed om er hulp bij te vragen, zodat je het goed af kan sluiten en het een plek kan geven.
     
  15. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.509
    113
    Vrouw
    #1155 djoyz, 5 mei 2024
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    @Annelies26 ik zag jou berichtje over je zorgen over aantal flessen en hoeveelheid en ik dacht; dat hebben we hier nu ook!
    Maar toen zag ik je berichtje over het ziekenhuis. Jeetje dat is even schrikken geweest! Gelukkig gaat het nu beter!

    @Oilell ik wil geen betweter zijn maar ons werd heel erg afgeraden om een kind zo lang in de reiswieg van de kinderwagen te laten slapen vanwege de uitgeademde lucht die in de wagenbak kan blijven hangen. Omdat deze dicht is rondom en niet open zoals een ledikantje oid.
    Maar misschien is jullie wagenbak wel anders natuurlijk!

    Hier begin ik eindelijk met genieten.
    Na die kraamweek onze zoon giga waterpokken (ik overdrijf niet, hij had er wel 1000.. ze hadden het zelden zo erg gezien op kdv…) en dus mega uitkijken met S en alles schoonhouden, afstand, alles na elke keer drinken uitkoken etc.
    Toen ging het na een week eindelijk iets beter met onze zoon, kreeg S alsnog de waterpokken na een paar dagen. Dit verspreidde zich ook zo snel dat we naar de HAP zijn geweest.
    Ze konden niks, in de gaten houden en zodra koorts, minder drinken of minder alertheid; bellen.
    Gelukkig is het bij een stuk of 25 pokken gebleven bij haar en zijn die van haar ook allemaal ingedroogd en nu korstjes.
    Eindelijk lijkt er rust in huis gekeerd, en dat terwijl ik over 2,5 week weer moet werken…

    S doet het hier de afgelopen dagen ook anders qua flessen.
    We voeden 100% op verzoek.
    ‘S avonds krijgt ze meestal tussen 19:00 en 20:00 uur de fles en dan slaapt ze door tot 03:00 / 04:00 uur. Flinke lange ruk dus.
    Dus het is nu gemiddeld:
    3/4 uur 7/8 uur 11/12 uur 15/16 uur 19/20 uur.
    Ze krijgt flessen aangeboden van 150+5, maar drinkt deze maar met de helft van de flessen leeg, de rest laat ze 20/30ml staan.
    150 x 5,5 = 825ml
    5 x (150+5) 165 ml = 825ml
    Dat klopt precies áls ze 5,5 kg weegt en 5 flessen leeg zou drinken, maar ik denk dat ze nu rond de 6 kilo weegt en ze laat ongeveer 90ml totaal staan..
    (150x6 = 900ml. 825-90 = 735ml)
    Dus dan zou ik haar in theorie 165ml (is 1 fles) te weinig geven per 24 uur.
    Maar haar wakker maken rond 23 uur is denk ik geen goed idee want dan haalt ze die ‘ruk’ met slapen niet meer door…

    Volgende week toch eens vragen bij CB. Want ophogen van de fles naar 180+6 heeft geen nut aangezien ze die 150 flessen niet altijd leeg drinkt. Dus dat gaan we echt niet doen/proberen.
    En toen we om de 3 uur ongeveer een fles gaven dronk ze die flessen ook niet altijd leeg, maar dat was blijkbaar te veel als we haar eigen ritme volgen..
    Blijft lastig..
     
  16. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Ik zou het gewoon zo laten met de flesjes hoor! Ze drinkt echt wel wat ze nodig heeft! Gemiddeld 150 ml per kilo, maar het is minimaal 120 en maximaal 180. Dus ze drinkt vast voldoende! Ik zou me daar geen zorgen om maken. Onze meisjes zitten op hetzelfde schema. Wij maken haar ook niet wakker 's avonds. Werkt trouwens toch niet want ze slaapt zo diep dat ze niet drinkt :D.

    Wat naar dat je zo'n bewogen kraamperiode hebt gehad. Ik hoop dat je van die laatste weken inderdaad nog even echt kan genieten. Maar het zijn vast pittige weken geweest. Hoe vindt jouw zoontje het nu? Is hij nu helemaal gewend?
     
  17. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.509
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen op het consultatiebureau.
    Ohhh N is stapel gek op zijn zusje.
    Als ze een beetje onrustig is loopt hij naar haar toe en zegt dan: rustig maar baby, we zijn bij je, rustig maar. Ohh ik smelt dan.
    Of hij probeert haar even rustig te maken met speentje of even aaien over haar hoofd of buikje. Zo ontzettend lief.

    Hoe gaat het nu bij jullie?
    Koorts wel weg gebleven nu?

    Ik heb nu net weer een fles gegeven, er zat 10(!!!) uur tussen!
    Ze zit in sprong 2 dus misschien daardoor ook wel extra moe, ze wilde snel de nacht in (18:00 uur.)
    Fles is ook helemaal leeg haha.
     
  18. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Och wat lief is dat zeg :). Wat voel je je rijk op zo'n moment he? Herken het ook met onze meisjes. Zeker nu de jongste echt contact zoekt en de oudste er alles aan doet om haar te laten lachen.

    Hier gaat alles nu wel goed. Ze hebben geen idee wat ze gehad heeft maar het is niet meer terug gekomen gelukkig. En ze is nog steeds het rustige, makkelijke meisje van altijd. We boffen enorm met haar vinden we. Ze snel al in een echt ritme en ze vindt alles wel prima. Zal vast niet altijd zo blijven, maar het is mooi meegenomen dat ze de eerste periode van haar leven wel zo is :D.

    En wat een lange ruk heeft ze gemaakt zeg! Hier kwam ze juist een keertje wat eerder en ze zit dus nu ook aan haar ontbijtflesje. Lekker vroeg. Maar prima haha.
     
  19. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    @djoyz Poeh wat een periode bij jullie zeg. Fijn dat de rust wat terugkomt!

    Dat met drinken is hier soms ook wel even zoeken. Mijn meisje drinkt nog steeds 90+3 (= ongeveer 100cc) per fles. Soms vraagt ze extra en die krijgt ze dan ook. Als ik nu kijk hoe zwaar ze nu is, zou ze iets meer moeten drinken dan de 600cc die ze per dag krijgt. Maar dat gaat gewoon niet, dan gaat ze in de spuugmodus. Oftewel: we geven wat we nu normaal doen (per fles dus 90+3) en als ze meer wil krijgt ze die gelijk. Vraagt ze daar niet om, dan niet.

    Als ik naar het minimale van wat @Annelies29 aangeeft kijk (120 ml per kilo), dan drinkt ze wel genoeg. Dus oké.

    Wel wordt bij ons nu de diëtist ingeschakeld door ons ziekenhuis vanwege het syndroom. Ook in haar eigen curve is ze nu wat te licht, maar ze drinkt in ieder geval wel gewoon goed. Dus heel veel zorgen maken wij niet, het is echt puur extra iemand als vinger aan de pols naast de normale checks. Oftewel; fijn dat de kinderarts voor ons denkt. Hoewel mama nu wel meer gaat nadenken en dus gaat voelen en dus gaat zorgen... Maar dat is mama-zijn denk ik gewoon haha. Al ben ik wel benieuwd wat de diëtist zou willen doen. Sondevoeding weiger ik aangezien ze de flesjes gewoon drinkt. Misschien een ander soort voeding dat het voor haar wat makkelijker maakt te groeien? I don't know. Maandag hebben we een belafspraak staan.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  20. Soof1992

    Soof1992 Fanatiek lid

    2 jan 2022
    2.533
    3.035
    113
    Vrouw
    Sinds gisteren valt ze 's avonds alleen maar in slaap in mijn armen. En ook overdag is het een stuk moeilijker dan normaal. Normaal kan ik haar gewoon wegleggen, speentje erin of nog even een beetje de fles als het nog niet op is (of extra geven) en dan slaapt ze zo. Nu was het echt huilen en alles. Ook de Swaddle Up van Love To Dream waar we vorige week mee zijn begonnen was een no-go. Is nu weer normaal ingebakerd in de Meyco doek.

    Ik merk dat ik dat toch wel een stuk lastiger vind omdat het opeens anders is (en als er iets is waar ik niet goed tegen kan zijn dat plotselinge veranderingen ahahaahha - lekker mama!). Vandaag na drie kwartier toch geprobeerd haar weg te leggen omdat ik dorst had en mijn man niet thuis was. Ze bleef gelukkig doorslapen. We hopen dat ze nog minimaal een uurtje lekker doorslaapt.

    Gelukkig zijn de nachten wel goed gebleven tot zover! Laatste fles is meestal rond 23.00u en dan slaapt ze ongeveer door tot 6.00u.
     

Deel Deze Pagina