Nee, groeiecho's zijn nog steeds niet standaard, al zijn er wel steeds meer vk praktijken die ze doen. Zijn dan groei of liggingsecho's. Medische indicatie is al vanaf 30. Mijn vriendin had 30.1 en dan gaat gelijk het protocol in werking (suikertest, groeiecho medische indicatie. Zei nog tegen haar dat ze dan in ieder geval gratis kon bevallen ).
Ze gaan uit van het BMI van de eerste controle. Dus wat je aankomt in je zwangerschap wordt niet meegnomen. Tenzij je heel veel aankomt, dan kan het bijv. wel zo zijn dat je een suikertest moet doen om dat uit te sluiten. Kan overigens ook zo zijn als je een 'gezond' BMI hebt.
Dat zou dan per regio zijn denk ik, net even gecheckt en een bmi van 31 en hoefde alleen die suikertest te doen, door zelf vinger te prikken dus niet door drankje in ziekenhuis!
Ooh dan is het ook niet zo erg als het toch niet gaat passen haha. Bmi kun je zelf berekenen. Gewicht delen door lengte x lengte. Dus eerst doe je lengte x lengte. Daar komt een getal uit. Gewicht deel je door dat getal
Het is een leidraad, maar het gaat dus om je BMI aan het begin van de zwangerschap. Als die max 29,9 is, dan val je niet onder de risico categorie. Het op indicatie bevallen in het ziekenhuis heeft vooral ook met de verzekering te maken, dus dat zal niet per regio bepaald zijn. De suikertest kan op verschillende manieren. Mijn vk vind de glucose test het meest betrouwbaar, maar als je dit echt niet wilt, kun je ook een dagcurve prikken. Alleen dat hebben ze dus liever niet.
Ik kreeg idd wel suikertest bij bmi van net 30 en een groei/liggingsecho bij 32 weken. Maar ze zei toen dat iedereen die kreeg. En mocht gewoon kiezen waar ik ging bevallen. Nooit wat gehoord over medische indicatie. Kreeg zelfs nog te horen dat als ik ziekenhuis wilde ik misschien een eigen bijdrage had. Maargoed dat was in 2013/2014 Bij bmi boven de 35 moest ik idd verplicht in ziekenhuis, kreeg ik suikertest en met 27 en 32 weken groei echo's maar volgens mij is dat bij hun standaard. Ze deden sowieso veel echo's. Bijna elke afspraak had ik wel een echo. Behalve toen ik wekelijks moest komen. En rond 23/24 weken geen echo. Nooit extra voor betaald. Dat was een andere praktijk als de eerste. Dat was in 2016 Deze zwangerschap zit ik bij dezelfde praktijk als de vorige keer en ook elke keer een echo. Alleen vorige afspraak geen echo (23 weken). Volgende keer dus wel weer een echo. Ze hebben de vorige keer volgens mij ook gezegd dat ze liever 2 groei echo's doen omdat je dan een beter beeld hebt van de groei. Onder het mom van 1 meting is geen meting. Heb even een foto gemaakt van het boekje die iedereen krijgt. Dus hier is het echt standaard zoveel echo's en 2 groei echo's
Wat ik overal lees is: 30- geen medische indicatie op gewicht, ziekenhuisbevalling eigen bijdrage 30-35 mag kiezen voor thuis of in het ziekenhuis bevallen, medische indicatie, controle bij vk 35-40 bevalling in het ziekenhuis, medische indicatie, controle bij vk 40+ bevalling in het ziekenhuis, medische indicatie, controle gyn Groei-echo's zijn echt per praktijk afhankelijk. Bij de oudste heb ik ze toen ook niet gehad, terwijl die volgens de VK groot werd geschat (ik moest rekening gaan houden met 4500 gram, hij is geboren met 39+5 en woog 3070 ). Je ziet wel dat steeds meer praktijken ze toch aanbieden, groei of liggingsecho's. Zeker als moeder wat zwaarder is is het gewicht lastig te schatten evenzo met het bepalen van de ligging. Ziekenhuizen doen ze sowieso vaker.
Oké om die reden. Ik wist niet dat ze het standaard doen bij hoog bmi. Vandaar ook van die suiker test denk ik.
Wooow dat is nogal een verschil! Haha. Ik dacht altijd dan 1 groei/liggings echo in het pakket zat maar kan best zijn dat dat anders is hoor. Bij mijn praktijk doen ze blijkbaar standaard 2 groei echo's. En wat je zegt dat kan ergens anders wel anders zijn. Zit sowieso veel verschil in praktijken vind ik zelf. Kan best zijn dat de regels toen anders waren qua waar bevallen en BMI. Ze hebben toen nooit genoemd dat ik op medische indicatie in het ziekenhuis mocht bevallen met mijn toen net 30 bmi. Maargoed dat was sowieso geen fijne praktijk haha
Ik had de eerste keer bij de vk een bmi van 31 dus weet niet.. heb even mailtje gestuurd naar vk. Vandaag zouden ml en ik gaan klussen maar was zo moe en had harde buik, dus hij heeft mij mee uit varen genomen en daarna uiten morgen nieuwe dag haha!!!
Haha ja was heerlijk. Heb een beetje gevoel dat ik een blauwe plek in m'n buik heb of spierpijn achtig gevoel...iemand een idee wat het is?
Wss door je harde buik? Beetje oprekking van de spieren, kan als beurse plek voelen. Lekker gaan liggen en kijken of het minder wordt zou ik doen, of eerst lekker douchen!
Ja ik lig al. Ben bang dat het niet goed is, al voel ik de baby heel goed dus dat is 't probleem niet. Maak mij waarschijnlijk weer teveel zorgen Ga zo even warm douchen. Ps voel me echt een zeur...sorry!!
Kan zijn dat het door het oprekken van je buik komt. Je rechte buikspieren gaan wat uit elkaar staan zodat je buik de ruimte krijgt om te kunnen uitzetten maar daar kun je soms flink last van hebben. Zoek maar eens op diastase tijdens zwangerschap
Vaak helpt douchen en lekker je rust pakken. Meestal wordt het veroorzaakt door teveel doen. Als het miet weg trekt, dan kun je je verloskundige bellen. Zeuren is het nooit hoor!