Heel veel sterkte Rian! Ik denk dat wij voor de Nipt test gaan. Maar eerst de echo afwachten volgende week. Ik voel me het overgrote deel van de tijd helemaal niet zwanger...
Het is zo persoonlijk he, het beslissen voor of tegen prenatale screening. Wij wilden eerst voor de NIPT gaan (die wordt hier niet vergoed door het ziekenfonds en kost $550, maar dat terzijde), maar we hebben dit keer toch nog even goed opnieuw over nagedacht en alles overwogen. Natuurlijk hoopt iedereen op een geruststellende negatieve uitslag. Maar wat als het kindje trisomie 21 (Down) blijkt te hebben? Die zijn over het algemeen wel gewoon levensvatbaar, in tegenstelling tot trisomie 18 of 13. Zouden we het dan echt, als het erop aan komt, over ons hart kunnen verkrijgen om de zwangerschap af te breken? Het antwoord is bij ons beiden nee. Sowieso krijg je bij een positieve NIPT voor trisomie 21, 18 of 13 een vruchtwaterpunctie aangeboden. En die willen we eerlijk gezegd liever niet riskeren in verband met het risico op miskraam. Dus onze voorkeur gaat nu uit naar de combinatietest. Komt daar een verhoogd risico uit, dàn misschien wel NIPT (daar zijn we nog niet helemaal uit en willen we eerst met de midwife over praten). Is die, en de combinatietest, positief voor trisomie 21, dan bereiden we ons mentaal voor op het krijgen van een kindje met Down's syndroom en doen we geen vruchtwaterpunctie. Gaat het om trisomie 13 of 18 met beide tests positief, dan moeten we eens goed gaan nadenken, maar zelfs dan acht ik de kans klein dat we een punctie laten doen. De kans dat het kindje deze 3 afwijkingen niet heeft is, zelfs op mijn leeftijd, vele malen groter. Maar we willen wel goed nadenken wat we doen voor het geval het toch anders blijkt te zijn.
Wij hebben nog nooit een 20 weken echo laten doen of wat voor test dan ook... als alles goed mag gaan, doen we het deze zwangerschap wel de 20 wekenecho. Als enigste. Maar wat daar ook uit zal komen, het is onze persoonlijke keuze dat elk kindje, hoe dan ook, geboren mag worden en welkom is in ons gezin!
@Rian85 Ah nee, wat heftig! Iets wat je eigenlijk niet verwacht noch had gehoopt. Maar wat goed dat je er vrij positief onder bent. Gelukkig ben je al gezegend met 3 kinderen. Wat enigszins voor wat troost kan zorgen.
Idem hier, weinig tot geen zwangerschapssymptomen. Maakt me soms wel erg onzeker, maar morgen de echo. De moment van de waarheid. Best spannend weer, laatste keer is 7 jaar geleden.
Ik ben vandaag de kindjes lekker aan het knuffelen. Zo blij dat zij er zijn. Het gemak waarmee ze kwamen. Daar ben ik me in ene veel meer van bewust. Ben bijna meer dankbaar om wat ik al heb dan verdrietig om wat er niet gaat komen. Het is een mooi moment van reflectie. Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties. De mensen die het al wisten en de mensen die het nog niet wisten maar die ik het moest vertrekken ivm morgen even 2 uurtjes van mijn werk weg gaan ed reageren allemaal lief en begripvol. Dat maakt het allemaal en stukje dragelijker.
Geniet maar lekker van je heerlijke kindjes meid, hoop dat zij je de troost en liefde kunnen geven die je nu nodig hebt en verdient! ❤️Vind het zo erg
Hier ook! Er gaat vanalles door mijn hoofd heen. En dan mag ik pas om 14.20 uur Hoop zo dat we beide een hele positieve test hebben
O nee Rian, wat een verdrietig nieuws. Heel veel sterkte gewenst. Mocht je wat willen weten over miskraam opwekken met medicatie mag je mij altijd een berichtje sturen. Knuf!