Uitgerekend 1 t/m 15 aug part II

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Thea23, 27 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk

Anouk Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.379
    836
    113
    Vrouw
    Management Assistente
    Gelderland
    Ja hoe ze het vertelde leek mij het pompje de enige optie die wel te overwegen is. Morfine wil ik niet omdat ik wel alles mee wil maken. Ruggenprik zei ze dat de kans groot is dat de baby met een pomp gehaald moet worden omdat de onderkant helemaal verdoofd is. Daarbij inderdaad een daling van de bloeddruk en die is al laag.

2. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ik heb met ruggenprik, zonder weeën het kind er zelf uitgekregen :rolleyes:

3. Palmpje

Palmpje VIP lid

8 jul 2017
    8.986
    6.984
    113
    Vrouw
    Maar een pompje is toch ook een morfine-achtig medicijn? Ik ben er nog steeds niet helemaal in thuis. Over 2 dagen heb ik gelukkig de informatieavond in het ziekenhuis :)

4. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Klopt, niet elk ziekenhuis geeft ook de drie opties volgens mij, dus je kan beter van te voren even checken.

Ik wilde in eerste instantie ook dat remifentanil, maar had toen 5cm of zo en nog wel wat uur te gaan dus daar had ik niet veel aan zeiden ze omdat het steeds minder goed gaat werken. Is echt voor de laatste centimeters

5. Anouk

Anouk Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.379
    836
    113
    Vrouw
    Management Assistente
    Gelderland
    Ja, klopt.
    Alleen zeggen ze dat de morfine lang nodig heeft om uit je lichaam te gaan en een pompje echt voor het moment zelf is.
    Op het moment verlichting en breekt je lichaam direct af en zo houd je het zelf onder controle..Daardoor hoef je ook niet langer in het ziekenhuis te blijven ter controle.

Dat is wat ik ervan begrepen heb haha.

6. Anouk

Anouk Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.379
    836
    113
    Vrouw
    Management Assistente
    Gelderland
    Ja ik hoor idd ook dat het wel kan! Maar ik ga dan altijd van het ergste scenario uit haha en dan zie ik het al voor me dat ze met zo'n pomp aan komen :roflmao:

7. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Whaaa! Eng!! Ja vind het best spannend worden...

Gisteren hadden we de laatste bijeenkomst van de cursus Samen Bevallen, inclusief een soort generale repetitie van alle fasen vd bevalling :|:D

Soto vindt dit leuk.
  8. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Ja voor mij ook. Kreeg nog de tip om die dan echt zo laat mogelijk in te zetten, dan heb je er het meest baat bij. (Haalt de toppen van de pijnpieken af, maar die pieken worden steeds hoger dus als je te vroeg met de remifentanil begint doet het relatief minder)

9. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Nadeel van ruggenprik vind ik:

- je moet wachten tot de anesthesist tijd heeft (kan soms heel lang duren),
    - je bevalling kan langer duren doordat de epiduraal je weeën minder sterk maakt,
    - het duurt vrij lang voor het allemaal is uitgewerkt (bepaalt oa wanneer je naar huis mag)
    - dat is ook precies waarom je het niet meer mag ná 8cm (wanneer je het het hardst nodig hebt...)
    - en toch is er nog een kans dat je kleintje na de geboorte suf is plus meteen antibiotica nodig heeft (want ze kunnen niet altijd zien waar die dufheid door komt, door jouw pijnbestrijding of doordat er echt iets loos is met je beeb).

Met remifentanil hoef je niet te wachten tot een anesthesist tijd heeft want het personeel mag zelf toedienen, je mag het nog na 8cm want is sneller uitgewerkt, het werkt minder (niet?) op je kindje en na de bevalling heb je er geen hinder meer van.

Het is voor iedereen een gevoelskwestie, doe wat voor jou goed voelt. Als ik het allemaal niet meer trek of er is een complicatie of whatever wordt het hier misschien alsnog een epiduraal. Maar in mijn bevalplan heb ik staan dat ik het liefst gecoacht word tot de geboorte en als ik het echt niet meer trek, mijn voorkeur uitgaat naar de remifentanil.

10. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Volgens mij zijn de risico's voor het kind nog helemaal niet bekend?

11. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Volgens mij moet het kindje dan toch enorme hoofdpijn hebben?? Vind zo sneu altijd...

12. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Volgens mij is de gehele bevalling sowieso behoorlijk kut voor het kind

13. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Geen idee precies...

Nadeel 7:
    https://www.oudersvannu.nl/zwanger/bevalling/ruggenprik/

14. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Toepasselijke woordkeuze :D:D

Palmpje vindt dit leuk.
  15. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Bedoel met remifentanil, volgens mij sowieso ook eventueel ademhalingsproblemen, maar geloof dat het nog niet heel lang in deze business gebruikt wordt en dat niet alle gevolgen voor de baby dus nog bekend izjn

16. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Hahaha ja, had daar eerder eigenlijk nooit bij stilgestaan. Maar zij worden door die weeën ook heen en weer getrokken steeds natuurlijk, en daarna zitten ze even vast in het geboortekanaal, trekt zo'n wee ze er weer uit, zakken ze weer terug etc. Terwijl ze al die tijd lekker chill in hun privezwembad hebben gelegen.

En daarna dus ineens in de gigantische koude, harde, luide wereld.

17. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Klopt heb ik ook gehoord. Maar ook dat het inmiddels zoveel gebruikt wordt en er nog steeds geen grote nadelen van bekend zijn. Dus dat het daardoor in steeds meer zkh gebruikt wordt.

https://www.oudersvannu.nl/zwanger/bevalling/remifentanil-als-pijnbestrijding/

Ik vind het zo jammer dat je bij zowel epiduraal als remifentanil medisch wordt. Als je dat wilt voorkomen dan blijft alleen nog de geboortetens over volgens mij... maar of dat nou echt werkt?

18. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    In veel geboortehuizen kan je lachgas krijgen haha

19. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Ja sneu!.... Hoop dat mijn wens rond de verlichting in m'n geboorteplan ook kan worden vervuld: zoveel mogelijk gedimd licht!

En gelukkig is het zomer en hopelijk niet heel koud <3

20. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Kun jij daar gebruik van maken? Hier in ons zkh hebben ze dat niet :(

Deel Deze Pagina