Er zijn verschillende rhesusfactoren. In dit artikel zijn we ingegaan op de belangrijkste: rhesus D-negatief. Informatie in dit artikel geldt echter óók voor rhesus c-negatief, met één belangrijk verschil: er bestaat geen prik tegen de aanmaak van antistoffen door rhesus c-negatieve moeders. Denk dat je met C misschien ingeleid moet worden dan?
Dit is wat ik heb gelezen: De rhesusfactor De rhesusfactor is een andere soort bloedgroep. Hier zijn twee varianten van: Rhesus D en Rhesus c. Bij alle zwangere vrouwen worden beide rhesusfactoren bepaald. Wanneer een zwangere vrouw rhesus D of rhesus c negatief is, zijn er extra controles rondom de bloedgroep. Hieronder wordt uitgelegd welke extra controles er zijn en waarom. Rhesus c negatief Van alle zwangeren is 82% rhesus c positief. Er zijn dan geen gevolgen voor de zwangerschap. Bij 18% is de rhesus c factor negatief. Op schematisch niveau is in figuur 1 een rode bloedcel getekend. Wanneer een vrouw rhesus c negatief is, is de buitenkant van de bloedcel niet bedekt met eiwitten. Wanneer zij rhesus c positief is, zijn er aan de buitenkant eiwitten te zien. http://www.verloskundigenpraktijkaanvang.nl/doc/rhesusc.pdf
Hebben we hier trouwens nog mensen die verplicht een keizersnede krijgen of nu al weten dat ze ingeleid gaan worden?
Ah, alleen bij die 1% die al antistoffen aanmaakt zal het dan leiden tot inleiden me dunkt, verder lijkt er net als met D niet zo heel veel aan de hand dan?
Nee idd. VK zei ook dat ze die controle wel even doen vanaf de 27e week maar dat ze nog nooit heeft meegemaakt dat er ook echt iets gebeurd wat kwaad kan. Hoef me ook echt geen zorgen te maken maar voor de zekerheid een keer extra bloedprikken. Geen probleem, liever vaker dan niet!
Jaa ik had vanochtend controle. Hartje gehoord en de beeb was flink aant trappelen, dat was ook te horen. Baarmoeder zit nog onder mn navel qua hoogte. Dus dat scheen volgens 't boekje te zijn! Qua gewicht kreeg ik een donderpreek.. In het kort, hun hebben mij een keer gewogen (toen ik 10.2 weken zwanger was). Nu vandaag moest ik weer wegen, 5 kg zwaarder dan toen. Dat was dus te veel en ik moest niet toegeven aan vreetbuien bladiebla. Helemaal niet het geval. Ben denk ik precies toen wat afgevallen dus het was al 2.5 kg minder dan waar ik eigenlijk mee starte voor de zwangerschap. Wat ik qua basishewicht ook had aangegeven. Nu dus sinds toen 2.5 kg aangekomen. Lijkt me prima toch? Dus kreeg mijns inziens beetje onterechte feedback, zonder de kans het toe te lichten. En ik vind t zelf natuurlijk ook belangrijk niet te veel aan te komen dus qua dat goed om het aan te geven van haar.. Maarja kon het even niet hebben. Fijn hé @Thea23! Blij voor je, hopelijk volgen we allemaal met hetzelfde nieuws.
Je lichaam doet ook maar wat het doet, heb je ook niet altijd in de hand. Er zijn er ook zat die 30kg aankomen zonder te eten, wat na de bevalling ook weer zo weg is.
Ik snap heel goed dat ze zich er druk over maakt maar idd je lichaam doet wat het wil. Een vriendin was volop aan het sporten en gezond eten en kwam ook bijna 30 kilo aan. Daarna was het er wel zo weer af dus ja... Mijn zus snaaide alleen maar en kwam maar een kleine 16 kilo aan haha. Je weet het niet..