Was ik wel van plan maar ik moet nog even bellen en hoop dat de prik bij het lokale consultatiebureau kan worden gezet want volgens de site is de dichtstbijzijnde locatie een uur met het OV terwijl het consultatiebureau op loopafstand zit.
20 weken echo was gelukkig goed! Ik heb een afwijkende placenta deze zwangerschap, maar dat wist ik al. Risico hiervan is mogelijk een kleiner kindje doordat placenta minder goed werkt, maar de groei was goed! Ze liep zelfs nog 2 dagen voor (ben 20+1 en metingen gaven aan 20+3). Baarmoederhalsmeting bij de gyn was ook goed, baarmoederhals was nu 3,1 cm. Zelf vond ik dit niet zo heel ruim, bij mijn oudste dochter was hij nog 4,7 cm bij 20 weken zwangerschap. @Din jij hebt ook baarmoederhalsmetingen toch? Wat was die van jou met 20 weken?
Nee dat gaat via de GGD. Maar als het niet bij het lokale consultatiebureau kan dan is het nog wel een goed idee om te vragen of de huisarts iets kan betekenen.
Klopt! Alleen bij de 20 weken echo is het niet gedaan. Bij 18+5 nog wel en toen was de meting 4,5 cm.
Hier heb ik de 22-weken prik gewoon bij het consultatiebureau kunnen halen, zou er gewoon naar vragen via de telefoon! En anders misschien inderdaad bij de huisarts
Hmm dat is toch best wel een stukje langer dan bij mij nu... wel fijn dat jij ook metingen hebt, kan ik het een beetje vergelijken!
@Prulleke71 en @Din , mag ik vragen waarom jullie die metingen hebben? Ik lees allemaal enge verhalen op internet over verkorte baarmoederhals en vroeggeboorte, dat ik er bijna ongerust op wordt en zelf denk dat ook nodig te hebben, just in case. Ik ben wel beetje snel angstig voor dat soort dingen dus weet ook dat ik er niet mee bezig moet zijn, maar vroeg mij wel of waarom jullie die metingen wel hebben? Is niet standaard toch?
Bij mij word dit extra gemeten doordat ik het syndroom van Asherman heb/had. Hierdoor heb ik meer kans op een vroeggeboorte. Maar vandaag zei de gynaecoloog dat die kans heeeeel klein is met zo'n goede meting op bijna 19 weken zwangerschap . Ik weet eerlijk gezegd niet of dit normaal ook gemeten wordt, of alleen als je 'complicaties' hebt. Zou me er niet druk om maken hoor!
@Marlena nee klopt, dat is niet standaard! Bij een normale zwangerschap zonder risico factoren en zonder dat je ergens last van hebt, wordt dit niet opgemeten. Bij mijn vorige zwangerschap (2 jaar geleden) had ik wel 40 harde buiken per dag vanaf 19 a 20 weken zwangerschap. Soms ook echt een paar uur lang met regelmaat... Toen zijn ze begonnen met het opmeten van mijn baarmoederhals, om te kijken of de harde buiken daar iets op deden. En die werd toen idd langzaam steeds korter. Ik mocht toen niet meer werken, maar uiteindelijk ben ik netjes pas met 38 weken bevallen! Bij deze zwangerschap was de baarmoederhalsmeting meer op eigen verzoek. Ik vond het een fijn idee om een "beginwaarde" te hebben voor als ik weer zoveel harde buiken zou gaan krijgen. Ik dacht anders weet ik ook niet of hij aan het inkorten is, als ik geen beginwaarde heb. Maar de artsen maken zich nu niet zo druk omdat mijn dochter de vorige keer pas met 38 weken is geboren. Ik mocht zelf kiezen of ik nog een afspraak wilde inplannen voor een meting of het hierbij wilde laten. Ik heb toch nog een meting laten inplannen voor rond de 30 weken... geeft mij meer rust. Harde buiken zijn inmiddels namelijk ook weer begonnen in deze zwangerschap. Maar als jij nergens last van hebt, maak je dan vooral niet druk! En ook af en toe een keer een harde buik kan echt geen kwaad!
@ Din en @Prulleke71 , dankjullie voor de uitleg! Gelukkig voor jullie ziet alles er tot nu toe goed uit
Ha meiden, Hoe is het met jullie? Ik heb helaas Corona opgelopen en ben behoorlijk verkouden! Een aantal van jullie hebben dit ook gehad toch? Hoe veel dagen waren jullie ziek/niet lekker?
Hier alles goed, lekker met alle inkopen bezig! O wat vervelend joh, beterschap! Ik denk dat ik het ook gehad heb paar weken terug (ik laat me niet testen, ben er tegen) en ik was 4 dagen goed ziek en heb daarna nog zeker een week lopen hoesten. Nu ben ik nog steeds niet helemaal van het kuchje af. Ben toch al bijna 4 weken verder. Maar hooikoorts helpt ook niet daarbij, ook last van.
Ik ben sinds donderdagavond ook ziek en sinds vannacht oudste ook. Merk dat ik dan ook gelijk weer veel misselijker ben blegh. Hier ook langzaamaan beetje spulletjes aan het verzamelen maar tis heel mondjesmaat hoor en vooral 2e hands. Dus ik zit elke dag MP af te struinen en berichtjes te sturen en hopelijk iemand die akkoord is. Heb al een hele mooie box voor 20 euro overgenomen. Wel nieuw matrasje voor gehaald. Nu op zoek naar commode met lades en een newborn sit voor op de tripp trapp. Eind april schijnt er sale bij Nappys te zijn dus dan ook even eea scoren voor de wasbare luier shit. verder vooral voor de oudsten bezig. Nieuw bed besteld, verf en behang uitgezocht. Kamertje kan bijna in gebruik genomen worden Met mij gaat het verder prima. De buik is ineens flink aan het groeien en voel mezelf echt zwaarder worden, of dat is mentaal. Fysiek verder geen klachten gelukkig. Wel rustiger aan nu met sport nu die buik naar buiten komt zetten. Hoe gaat het allemaal bij jullie dan?