Hier ook best venijnige steken en krampen en zeker aan het eind van de dag een buik waar je u tegen zegt.
ja dat is normaal. Ik heb het ook. En nu ook, en lig onder een kleedje op de bank. schijnt een groeiende baarmoeder te zijn.
Ik heb bij mijn oudste drie dagen borstvoeding gegeven. Het lukte destijds niet en kreeg er onwijs stress van toen. bij mijn tweede ben ik er niet aan begonnen omdat ik al stress kreeg bij de gedachte. Een hele goede keus geweest toen. Maar nu... 7 jaar later wil ik het zo ontzettend graag doen. Maar ben ook heel bang dat het wéér niet lukt. Het lijkt me zo onwijs mooi als het zou lukken. Heeft iemand bemoedigende ervaringen voor mij?
@Vintage35 herkenbaar... Ik schijn dus bij de weinige vrouwen te horen die gewoon geen borstvoeding genoeg heeft. Bij mijn dochter alles uit de kast getrokken, maar na de eerste dagen kwam er ondanks alle moeite alleen water uit. Ook geen stuwing od gehad. Bij mijn zoon ben ik gelijk begonnen met bijvoeden en kon toch een week of twee geven voordat het water werd. We proberen nu gewoon weer, maar ik ga mezelf niet de druk opleggen zoals bij de eerste. Ik haal ook meteen wel poederkoe in huis. Mijn dochter is destijds in de eerste week meer dan 20% afgevallen voor de lactatiekundige aan de bel trok waar de kraamhulp en vk in godsnaam mee bezig waren. Daar was ik blij mee, want hoezeer ik mijn best ook deed... Ik kon mijn kind gewoonweg niet geven wat het nodig had. Bij mijn zoon dus meteen bijgevoed (toen met andere vk en kraamorganisatie), mijn eigen koers gevaren en mijn gevoel gevolgd. Dat laatste ga ik bij de volgende ook weer doen.
Ik heb alle 6 de kids bv gegeven. Bij de eerste 3 ging dit probleemloos. Bij de vierde die is geboren met een aangeboren afwijking ging dit moeizamer, maar uiteindelijk heeft ze 8 maanden bv gehad. Bij de zesde was het een drama, weet dat ik.huilend op de eetkamertafel zat omdat het niet wou lukken,madam stopte er gewoon mee. Na 7 dagen vechten is het gelukt en heeft ze uiteindelijk 2.5 jaar bv gekregen. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Je kan het proberen en lukt het niet heb je het geprobeerd en kun je je daar niet rot over voelen. Fv is een heel mooi alternatief hoor.
Ja ik! 2 x 14 maanden BV gegeven. Bij mn eerste de 1e paar weken echt lopen aanrommelen, deed onwijs zeer... dus eerst eelt ontwikkeld door fulltime te kolven, daarna aangelegd en toen ging het prima! Het begin is 9 van de 10 keer echt lastig (heb veel vrouwen kunnen begeleiden tijdens stages), gun jezelf de tijd om te leren en maak op tijd gebruik van een lactatiekundige. Waar ging het mis bij je vorige poging? Pijn, productie, het idee dat de kleine niets binnenkreeg, iets anders?
Hebben jullie ook zo'n last van je onderrug. Een zwaar gevoel links en ook echt pijnlijk bij het zitten. Heb bij de andere last van mijn bekken gehad, zou dat nu alweer begonnen zijn
Ik voel bijna niks. Geen krampen, geen steken (alleen als ik zit en nies), niet misselijk, geen rugpijn....
Al ruim 1.5 week krampen en steken onderin m'n buik. Sinds vandaag ook gekke zeurende pijn in mn rug, maar dat kan ook van t verkeerd slapen zijn haha! Mn borsten zijn zo gevoelig als er iemand naar kijkt doet het al pijn! Vandaag ook verjaardagsvisite gehad waarbij een net bevallen vriendin met 1 blik op mn groene gezicht zei "ah, dat herken ik!" Shoot dat wilde ik nog helemaal niet.. weten bij jullie mensen het al?
Zware bevalling, week in de kamer op bed gelegen. Laag hb, en een ontsteking aan de onderkant erbij. Moest tussen mijn man en kraamverzorgende hangen die sleepten me naar de wc, kon verder niets. Had ook direct na de bevalling een post natale depressie. Afschuwelijke periode. Psychiater, thuiszorg, medicatie. tweede keer durfde ik dus niet meer. Terwijl ik een hele goede bevalling had, geen depressie etc. Veel therapie gehad tijdens mijn tweede zwangerschap.
Hier net na het fietsen wat kleine krampjes, verder voel ik ook weinig, maar dat had ik bij de 1e 2 precies hetzelfde. Ik geniet er maar van
Hier ook zere kanonnen... Alleen kijken doet al zeer. Ik heb nu 2 geuren ontdekt waar ik kotsmisselijk van word (had ik eerst niet) : Tabak Mijn zoont die vers van de zorgboerderij thuis komt.
Dat klinkt superpittig inderdaad, gelukkig dat het de 2e keer beter ging zeg... Wat nog een idee is is vooraf een BV cursus volgen, voorbereiding helpt!
Hier vanmiddag ook steken en een trekkend gevoel. Vlagen misselijk ook sinds vandaag. Net weer rood bloed schiet meteen weer in de stress ondanks de goed opgelopen test vanmorgen. Net even uitgejankt bij m'n man. En weer door.... Vind dit toch zo slopend
Bij mijn dochter niet geprobeerd, ik wilde het niet. Bij mijn zoontje wilde ik het heel graag, maar het lukte niet goed. Aanhappen ging slecht, uiteindelijk met tepelhoedje, maar het kwaad was al geschied. Deed echt heel zeer.. productie was ook zeer laag, hij was zo veel afgevallen, dat de kinderarts zei dat ze het niet geloofde, omdat hij nog zo alert was. Gelijk overgestapt op kunstvoeding en je zag ineens een heel andere baby. Heel kalm en tevreden. Had ik dat maar eerder geweten en niet de eerste vier dagen van de kraamweek zo ervaren. Had op dag 2 ook een andere kraamverzorgster die er niets van begreep. Zij had toen al contact op moeten zoeken met de kinderarts ivm gewichtsverlies, maar nooit gedaan. Neem het haar nog steeds kwalijk.. Maar naast de kunstvoeding ben ik blijven kolven en wat bleek? Zes keer kolven aan elke borst (dus 12 keer in totaal) leverde maar 40 cc op. Geen wonder dat dat arme jong zo’n vreselijke honger had.. Maarrrr ondanks dat het geen fijne ervaring was en het eelt mij nog op de tepels staat ga ik het toch weer proberen! Ik neem op tijd een lactatiekundige in de arm en ga vanaf week 38 beginnen met kolven. Ik wil zo graag dat het een keertje lukt!
Aangezien ik toch weer wakker lig (zucht) ga ik toch ff reageren. Wat balen dat het rot ging met aanhappen en een tepelhoedje is eigenlijk nooit helpend maar ik zie een aantal dingen waarvan ik denk aaaai, ik denk dat de verwachtingen die je had en het plan dat je nu hebt niet gaan helpen. Sowieso valt ieder kind in het begin af, dat is echt doodnormaal. Pas bij 10% gewichtsverlies moet er gehandeld worden, alles daaronder is écht normaal. Misschien heeft de kraamverzorgster dat niet goed uitgelegd, maar een kinderarts gaat op dag 2 echt nog niets doen, sowieso kan een kindje de eerste 24 uur nog prima teren van wat hij vanuit de buik heeft meegekregen. Daarnaast zegt de hoeveelheid kolven bijzonder weinig over wat een baby binnenkrijgt omdat een baby vele malen efficienter aan de borst drinkt, dus daar kun je niet zo 123 conclusies uit trekken. Verder heeft kolven vanaf 38 weken weinig zin aangezien de melkproductie pas tijdens de bevalling echt goed op gang komt vanwege de hormonen die tijdens en na de bevalling op gang komen (vandaar dat bij vrouwen met een keizersnede de BV vaak wat lastiger op gang komt). Ik wil hier niet de betweter uithangen maar ik denk dat het goed is om je plan om vroegtijdig te gaan kolven voor je begint even te toetsen bij een lactatiekundige. Als VK in opleiding voorzie ik dat er een kans is dat je anders de laatste weken van je zwangerschap plus kraamtijd lichtelijk gefrustreerd en gedesillusioneerd door gaat brengen en dat gun ik je niet!