Uitgerekend 1 t/m 15 maart 2015

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Rostie, 23 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momo81

Momo81 Bekend lid

19 okt 2013
    515
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte Monika:(

2. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel veel sterkte Monika. ..echt vreselijk verdrietig. .

3. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    monika, heel veel sterkte, wat een kl*te nieuws

4. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    wij hebben gisteren onze 1e echo gehad, en hebben een kloppend hartje gezien. We hebben anderhalf uur in de wachtkamer gezeten, was enorm druk (om 18.00 's avonds nog wel) en de spanning was om te snijden, maar het heeft geloond. Daar we 2 embryo's hebben laten terugplaatsen vroeg ik of nummer 2 ook nog evt. ergens verstop was. Ze heeft goed gezocht en kon wel iets vinden, maar kon het niet met duidelijkheid zeggen, mag volgende week weer terug om te kijken of we dan iets meer zullen zien. Bij mij is altijd alles moeilijk te vinden geweest, omdat de ligging van de baarmoeder/eierstokken blijkbaar iets anders ligt. Ik heb ook last van een grote vleesboom, waardoor er minder te zien is. Ik heb hier reeds een onderzoek van gehad en deze bevondt zich gelukkig niet in de baarmoeder, dus zou geen probleem voor een zwangerschap moeten zijn. Zijn er hier dames die ervaringen hebben met een vleesboom ?

Hoe zit het met een bad nemen ? mag dat in deze periode ? moet het water minder heet zijn ?

Ils, zou je mij op de lijst willen aanpassen met een hartje en een afspraak op 22 juli ? bedankt

5. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Fijn jolanda, een hartje gezien! Oh en nog spannend voor eventueel een tweede dus!

Een bad, dat weet ik ook nooit zo goed. Een sauna schijnt niet goed te zijn als je dat niet gewend bent, maar bad doe ik wel gewoon regelmatig. Kon er op internet niet echt iets duidelijks over vinden en als het echt niet mocht had dat er vast wel gestaan.

6. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ik heb trouwens net naar Antwerpen gemaild voor een afspraak voor een NIPT test bij 10 weken. Man en ik hebben besloten dat we het niet willen houden als het down heeft en de combinatietest vinden we te onduidelijk en krijgen we ook niet vergoed, omdat ik 29 ben. Dan hebben we liever maar meteen duidelijkheid. Met 12 weken krijgen we dan de uitslag. Als je eerst de combinatietest doet en daarna nog de NIPT dan zit je al rond de 20 weken voor je echt duidelijkheid hebt en dat vinden we te laat. Dat is veel vervelender om dan nog te moeten afbreken.
    En een leuke bijkomstigheid van de NIPT test in Antwerpen is dat ze ook meteen een geslachtsbepaling doen adhv DNA onderzoek.
    Het kost wel 590 euro, maar dat maakt ons niet uit.
    Maar goed, eerst maar eens een kloppend hartje zien.

Iemand anders die dit ook gaat doen?

7. Junyor

Junyor Fanatiek lid

18 nov 2010
    1.111
    0
    36
    Een broertje of zusje voor ons kleine meisje is ze
    Twente
    Wat fijn Jolanda!!!

Voor ook een spannende week dus. In de hoop dat nr 2 volgende week ook zichtbaar is. ik ga voor je duimen.

8. Yinxy

Yinxy Fanatiek lid

22 dec 2012
    1.461
    2
    38
    Noord Brabant
    Fijn Jolanda dat jullie een hartje hebben gezien! Dit wordt inderdaad een spannende week, wie weet ben je zwanger van 2 kindjes!

@ bad, wat ik gelezen heb mag je in deze periode in bad, maar dag Max 37 of 38 graden. Niet warmer, maar liever ook niet kouder dan je eigen lichaamstemperatuur. Dit kan je bloedsomloop veranderen en wat ik gelezen heb, schadelijk zijn voor je kleintje. Maar dat is wat ik online gevonden heb. Het risico van een heet bad (wat ik heerlijk vind) heb ik nog niet durven nemen.

9. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet me er nog even in verdiepen. De nipt test ken ik niet van eerdere zwangerschappen.
    Die geeft een duidelijker beeld begrijp ik ?
    Ik zou het mss willen weten als er iets met ons kindje is ivm erop voorbereid kunnen zijn. Maar mss hoef ik dat ook niet te weten.

10. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    @Jolanda super nieuws en spannend nog !!

Heet bad of heet water...het is ook wat je lichaam gewend is als je normaal al goed warm douche is je lichaam het gewend ...ik douche ook altijd te heet maar moet zeggen dat ik nu ook al 2 weken minder warm douche dan ik normaal doe wel minder lekker maar wil ook geen risico,s lopen!

11. Junyor

Junyor Fanatiek lid

18 nov 2010
    1.111
    0
    36
    Een broertje of zusje voor ons kleine meisje is ze
    Twente
    Wij gaan ook naar Antwerpen. Ik ben geadopteerd en ivm mijn leeftijd willen we zeker weten dat het kindje gezond is.

12. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    zo kost dat zoveel:$ hier geen testen want daar zitten ook weer risico,s aan ..maar je moet doen waar je je goed bij voel

13. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    even een vraagje ..zon test geeft toch ook geen 100% garantie en of het gezond verder ontwikkeld??? lijkt mij;)

14. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Joma , ik weet dat het voorheen idd een kan s berekening was. Dan weet je nog niets zeker. Ben benieuwd hoe dat nu anders is met de nipt.

15. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    oke ja lijkt mij voor die prijs bizar als dat nog zo is;)

16. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    ik heb het opgezocht!!

Beschrijving
    NIPT is een Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) die uitgevoerd wordt op bloed van de zwangere om de fetus te screenen op de meest frequente chromosoom-afwijkingen zoals trisomie 21 (Down syndroom), trisomie 18 (Edwards syndroom) en trisomie 13 (Patau syndroom). Ook het geslacht van de foetus kan worden bepaald.
    NIPT wordt uitgevoerd op bloed van de zwangere dat erfelijk materiaal (DNA) bevat van de fetus. Dit DNA kan geanalyseerd worden om chromosoom-afwijkingen zoals Down syndroom bij de fetus op te sporen.

Indicaties
    NIPT kan uitgevoerd worden in elke zwangerschap zonder specifieke indicatie.
    NIPT vervangt ook de vruchtwaterpunctie (amniocentese) of vlokkentest (CVS) in zwangerschappen met een verhoogd risico op Down syndrome, trisomie 18, of trisomie 13 in het geval van een afwijkend resultaat van de triple test of eerste trimester screening voor Down syndroom, en in het geval van hoge moederlijke leeftijd.

Contra-indicaties
    NIPT is niet geadviseerd wanneer er:
    Fetale afwijkingen gezien zijn op de echografie
    Er genetische afwijkingen bestaan die niet met NIPT kunnen gediagnosticeerd worden
    Bloedstaal
    NIPT is een "Niet-Invasieve" Prenatale Test, dwz een veilige test waarbij er geen risicos voor de fetus zijn, in tegenstelling tot de vruchtwaterpunctie (amniocentese) en vlokkentest (CVS). Voor NIPT is enkel 20 ml bloed van de zwangere nodig. Speciale bloedbuizen van GENDIA zijn hiervoor nodig.
    Het bloedstaal kan op de consultatie in het GENDIA lab in Antwerpen worden afgenomen, of opgestuurd worden naar het GENDIA lab in speciale kits. Het bloed moet steeds bij kamertemperatuur bewaard worden.

Timing
    Het bloed kan vanaf zwangerschapsweek 10 worden afgenomen.

Methode
    NIPT wordt uitgevoerd wordt op bloed van de zwangere dat erfelijk materiaal (DNA) bevat van de foetus. Tijdens de zwangerschap circuleren er DNA fragmenten van de foetus in het bloed van moeder. Dit DNA kan geanalyseerd worden om chromosoomafwijkingen bij de fetus op te sporen, waarbij het aantal kopieën van chromosoom 21, 18, 13 wordt bepaald. Ook het geslacht van de foetus kan worden bepaald.
    De test is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door het Amerikaanse lab ARIOSA (Harmony test) onder accreditatie van CLIA (Clinical Laboratory Improvement Amendments).

Duurtijd
    De NIPT test duurt ongeveer 2 weken vanaf het moment dat het bloedstaal bij GENDIA arriveert.

Beperkingen
    NIPT bepaalt enkel het aantal kopieën van chromosoom 21, 18, 13.
    Mosaicisme voor deze 3 chromosomen, kleine afwijkingen (deleties of duplicaties) van deze chromosomen, andere chromosoomafwijkingen zoals triploidieen, en moleculaire monogene afwijkingen (Mucoviscidose, kanker, etc) worden niet opgespoord met NIPT.

Betrouwbaarheid
    De betrouwbaarheid van de NIPT resultaten is erg hoog.
    De gevoeligheid voor de detectie van trisomie 21, 18, en 13 is zo hoog dat een normaal NIPT resultaat betekent dat de kans dat de foetus toch een trisomie 21, 18, en of 13 kleiner is dan 1 op 1.000 (vals-negatieven).
    Ook de specificiteit van NIPT is > 99% voor deze chromosomen: dit betekent dat minder dan 1 op 100 testen vals-positief is met een afwijkend NIPT resultaat terwijl de fetus toch normale chromosomen heeft.

Mislukking
    In een klein aantal zwangerschappen (< 4%) is er te weinig fetaal DNA in het afgenomen bloed van moeder en kan de NIPT test daarom niet uitgevoerd worden. Er kan dan opnieuw bloed worden afgenomen om de test opnieuw te doen, zonder extra kosten.

Resultaten
    Ongeveer 2 weken na de bloedafname worden de NIPT resultaten naar U per email opgestuurd.
    Op het moment dat u de uitslag ontvangt, kan u ook per email het geslacht van de baby aanvragen, zo U dit wenst te weten.

Follow-up

1. In het geval van een normaal NIPT resultaat: er is dan geen specifieke follow-up nodig, behalve de normale echografieën die uw gynecoloog organiseert.

2. In het geval dat de NIPT test mislukt: in een klein aantal zwangerschappen (< 4%) is er te weinig fetaal DNA in het afgenomen bloed van moeder en kan de NIPT test daarom niet uitgevoerd worden. Er kan dan opnieuw bloed worden afgenomen om de test opnieuw te doen, zonder extra kosten.

3. In het geval van een abnormaal NIPT resultaat: wanneer het NIPT resultaat afwijkend is (trisomie 21, 18, of 13), dan worden de implicaties met U besproken, ofwel telefonisch ofwel op de consultatie.
    Ter bevestiging van de NIPT resultaten wordt steeds een vruchtwaterpunctie (amniocentese) of vlokkentest (chorionbioptie) met chromosoomanalyse aangeraden.

17. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    ik zit ook aan de nipt test te denken vanwege mijn leeftijd 37 jaar en 38 bij de bevalling.
    Liever een bloed afname dan een vruchtwaterpuntie dat lijkt mij zo eng.
    Maar ik heb ook gehoord dat je dit jaar de nipt vergoed krijgt als je boven de 36 jaar bent, omdat ze dit jaar als proef nemen en dan kun je het ook in Nederland laten doen volgens mij bij een academisch ziekenhuis.

Eerst een goede echo met 7 weken en dan ga ik mij hierin verdiepen.

18. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Nu wordt de NIPT-test in 8 academische ziekenhuizen aangeboden.
    NIPT-test vergoeding

De NIPT-test is best prijzig: zo’n € 500,-. De grote vraag was steeds: ‘Wordt de NIPT-test vergoed vanuit de basiszorgverzekering?’ Het antwoord is ja, maar niet alle zwangere vrouwen krijgen het vergoed. Alleen diegenen die een verhoogd risico hebben op het krijgen van een kind met een erfelijke aandoening. Een verhoogd risico kan worden aangetoond via een combinatietest (bloedtest plus een echo) of opgemaakt worden uit de medische geschiedenis.
    Goed om te weten: tot 1 januari 2015 hoeft er geen eigen risico betaald te worden voor de NIPT-test. Daarna is het eigen risico wel van toepassing.

Ik ben verzekerd bij de CZ en zoals ik het lees krijg ik m wel vergoed.

19. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het ook opgezocht. Lijkt me het overwegen waard.
    ik begrijp dat de nipt een vervolg kan zijn op de combinatietest .

Ik heb al wat informatie thuis gestuurd gekregen uit het zkh. Zal het eens doorlezen. Ik heb 3 dagen na de echo een afspraak bij de vpk en daar moeten we onze keuze doorgeven volgens mij.

20. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    @monika: sterkte! Wat balen zeg!

Ik dacht dat de nipt nu al voor iedereen beschikbaar was dat minister Schippers zich daar voor had ingezet. Maar eens vragen als ik in het ziekenhuis ben hoe dat zit.

Wilde wel een combitest doen. Als er iets met deze kleine aan de ha d is zal ik ook de zwangerschap afbreken omdat het dan een grote aanslag betekend op ons gezin en voornamelijk onze kinderen (zie het in mijn omgeving wel bij andere mensen en dat wil ik niet).

Deel Deze Pagina